۰ نفر
۱۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۰

یوگنی یفتوشنکو، شاعر نامدار اهل روسیه در ۸۴ سالگی در آمریکا درگذشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یوگنی یفتوشنکو در یکی از شهرهای سیبری با نام زیما به معنای زمستان، به دنیا آمد. او در اتحاد جماهیر شوروی و در دوران حکومت نیکیتا خروشچف به شهرت رسید.  

این شاعر برای اشعار اعتراضی‌اش شناخته می‌شود و در جوانی با سرودن اشعاری در نکوهش جوزف استالین در اتحاد جماهیر شوروی انگشت‌نما شد، اما در واقع سرودن شعر «بابی یار» در سال ۱۹۶۱ برای او شهرت بین‌المللی به ارمغان آورد.

این شعر روایت قتل عام ۳۴ هزار یهودی به دست نازی‌ها و نکوهش یهودستیزی روبه‌ گسترش در اتحاد جماهیر شوروی بود. یفتوشنکو گفته بود این را پس از بازدید از محل وقوع این جنایت در اوکراین سروده است. او که پس از بازدید از محل وقوع جنایت هیچ نماد یا نشان یادآور این رویداد را در آنجا پیدا نمی‌کند، در این باره گفته بود: «هنگامی که دیدم مردم چیزی از آن رویداد به یاد ندارند کاملا شوکه شدم.» او شعرش را با اشاره به همین موضوع آغاز می‌کند.

راجر بلیس، رییس دانشگاه تالسا در شرق اوکلاهاما خبر درگذشت یفتوشنکو را تایید و اعلام کرد که او شنبه ۱۲ فروردین از دنیا رفته است. یفتوشنکو برای مدت زمانی طولانی عضو هیات علمی دانشگاه تالسا بود.

در حالی که برخی اشعار او را بی‌پرده و مخاطره‌آمیز می‌دانستند، دیگران معتقد بودند که او هیچ گاه از خط قرمزهای حکومت عبور نمی‌کند.

برای نمونه جوزف برودسکی، شاعر تبعیدی سرشناس شوروی یکی از منتقدان صریح او بود. برودسکی درباره او گفته بود: «یفتوشنکو به سمتی سنگ پرت می‌کند که از سوی حکومت تایید شده باشد.» او حتی در اعتراض به عضویت افتخاری یفتوشنکو در آکادمی هنر و ادبیات آمریکا، از آن نهاد کناره‌ گرفت.

منبع: آسوشیتدپرس/ ۱ آوریل

57241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 650628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =