۲۲ماجرایی که ناموس پای آن را به جنایت‌های سال ۹۵ باز کرد

«ناموس» و «غیرت» در سال ۱۳۹۵ نیز عامل جنایت‌هایی شدند که در بررسی ۲۵۰ عنوان خبری با موضوع قتل ۲۲ ماجرای آن را می‌توانید در این گزارش مرور کنید.

سینا قنبرپور: دستکم ۲۲ماجرای جنایی در سال ۱۳۹۵ را می‌توان با سرفصل قتل‌های ناموسی از سایر جنایت‌ها جدا کرد. این ۲۲ ماجرا، آمار جنایت های ناموسی نیست و صرفاً بررسی قتل‌هایی است که در رسانه‌ها بیشتر برجسته شده است.

به گزارش خبرآنلاین ، برای نخستین بار در سال ۱۳۹۴ پلیس در تفکیک انگیزه قتل‌ها به موضوع ناموسی اشاره کرد تا در تحلیل قتل‌های خانوادگی که ۳۰درصد از قتل‌های ایران را به خود اختصاص می‌دهد این سرفصل جدا شود. در ایران و براساس اعلام پلیس آگاهی انگیزه قتل‌ها در 7 بخش قابل دسته بندی است که شامل خیانت زوجین، اختلافات مالی - ملکی، قتل ناموسی، نزاع و درگیری خیابانی و لحظه‌ای، سرقت، قتل ناشی از مصرف مواد صنعتی و جنون آمیز، قومی - قبیله‌ای می‌شود.

با این حال موضوع خیانت زوجین و قتل‌ناموسی می‌تواند دو انگیزه شبیه به هم تبقی شود یا اینکه با هم هم‌پوشانی داشته باشد.

گرچه قتل‌های ناموسی را ناشی از یک مفهوم فرهنگی در جوامع مردسالار برمی‌شمارند اما می‌توان بین «غیرت» و «قتل‌های ناموسی» رابطه مستقیمی یافت.

«ناموس» در لغت نامه دهخدا، به «احکام الهی» و«شریعت» معنی شده‌است. همچنین در فرهنگ فارسی معین «آبرو، نیک نامی»، «قانون و شریعت الهی» و «عصمت ، شرف» تعریف شده است. با این وصف آنجا که رشک و حسد مردانه از ارتباطی در قالب «غیرت» بروز پیدا کرده کار به خشونت‌هایی کشیده است که نمونه‌اش را می‌توان در قتل توسط خواستگارانی که پاسخ «نه» شنیده‌اند نیز متبلور دید.

در این میان نمی‌توان از قتل‌های خواستگارانی که به سبب شنیدن «نه» دست به جنایت زدند و تعداد قابل توجهی از ماجراهای جنایی سال ۱۳۹۵ را رقم زدند چشم پوشید. اما در جدولی که پیش رو دارید خواستگارانی که دست به جنایت زدند را مرور نکرده‌ایم.

در سال ۱۳۹۵ دستکم دو خواستگاری که «نه» در صدراخبار جنایی قرار گرفتند. یکی مرد ۲۶ ساله‌ای به نام شهروز که در «فهرج» کرمان خانواده همسرش را به رگبار بست و دیگری مردی در تاکستان قزوین. اما دستکم ۱۷ ماجرای جنایی در سال ۱۳۹۵ مربوط به خواستگارانی است که پاسخ «نه» شنیدند.

ردیف

تاریخ

خلاصه ماجرا

انگیزه

منبع

۱

۲۸ بهمن

خواستگار قدیمی عشقش را با کشتن شوهر زن مورد علاقه‌اش به جنایت تبدیل کرد

رابطه

پلیس آگاهی

۲

۱۰بهمن

قاتل مرد جوانی که با قمه دستش به خون آلوده شده بود در حالی از سوی پلیس بازداشت شده که مدعی است ماجرا برای انتقام جویی بوده است. او تأکید کرده از مدتی قبل با مقتول بر سر مسائل ناموسی اختلاف داشته است.

مسائل ناموسی

خبرجنوب

۳

۲آذر

در پی کشف جسد مردی در یکی از پارک‌های بوشهر تحقیقات پلیس پرده از این همسرکشی برداشت. زن مقتول با همدستی یکی از بستگانش شوهرخود را به قتل رسانده بود.

رابطه

ایرنا

۴

۱۸مهر

کارآگاهان پلیس پایتخت مردی را دستگیر کردند که چند روز قبل مردی دعانویس را به دلیل داشتن رابطه با همسرش به قتل رسانده بود.

سوءظن و رابطه

پلیس آگاهی

۵

۱۰مهر

قتل مردی ۳۳ ساله در مشهد توسط مردی ۵۱ ساله رازی را پیش روی کارآگاهان جنایی مشهد قرار داد و مشخص شد که این مرد ۵۱ساله از تهران برای دیدار با همسر۲۸ساله مقتول به مشهد رفته بوده‌است.

رابطه

ایرنا

۶

۴مهر

زنی در ماهشهر در استان خوزستان با ۴۶ضربه چاقو به قتل رسید. جسد او در خانه‌اش کشف شد.

نامشخص

ایرنا

۷

۲۷شهریور

مردی به دلیل سوءظن به رابطه همسرش با مرد غریبه او را در خواب کشت

پس از این جنایت، دخترانش هراسان از خواب پریده و با دیدن پیکرخونین و بی‌جان مادر، با پدرشان درگیرشدند. اما مردعصبانی دو دخترش را نیز به قتل رساند.

سوءظن

روزنامه ایران

۸

۲مرداد

مرد۳۲ ساله در مشهد: وقتی فهمیدم همسرم با تماس گیرنده ارتباط دارد، روسری را دور گردنش پیچاندم و محکم فشار دادم. وقتی جان سپرد، جسدش را با وانت به سمت کوه های طرق بردم.

رابطه

روزنامه خراسان

۹

۲۵تیر

داماد جوان: هر وقت سراغ همسرم مي‌رفتم، مي‌ديدم در لاين يا تلگرام يا اينستاگرام است و انگار با افراد مختلفي چت مي‌كرد. بارها به او تذكر داده بودم اما بي‌فايده بود. حتي به خانواده‌اش هم اعتراض كردم و گفتم بر سر اين موضوع با هم مشكل داريم. آخر سر با آجر کشتمش.

سوءظن

روزنامه همشهری

۱۰

۱۶تیر

ماموران کلانتری ۲۱۱قلعه‌نو تهران بزرگ درپی کشف جسدی سوخته پیگیری جنایتی را آغاز کردند که در آن مردی به سبب عشق به دخترخاله خود شوهر او را به قتل رسانده و جسدش را به آتش کشیده بود.

رابطه

ایرنا

۱۱

۱۵تیر

حسین منصوری مدیرعامل سابق مس سرچشمه در استان کرمان در باغی واقع در سرچشمه این استان به قتل رسید. قاتل او در آخرین روز تابستان دستگیر شد. ابعاد این جنایت به طور کامل شفاف نشده‌است. اما به نظر می‌رسد پای یک رابطه در این قتل درمیان بوده باشد.

رابطه

ایرنا

۱۲

۱۴تیر

ارتباط نامشروع مرد و زنی در کرمان سه قربانی گرفت. مردی که با زنی شوهردار ارتباط پیدا کرده بود بعد ازآنکه رابطه خود را مقابل همسرش برملاشده یافت او را به قتل رساند و جسدش را در چاهی انداخت. پس از این جنایت زنی که در این رابطه نامشروع نقش داشت پس از شنیدن ارتکاب قتل با کشتن دختر ۵ ساله خود اقدام به خودکشی کرد.

رابطه

ایرنا

۱۳

۳تیر۹۵

کشف جسدی زنی حدودا۳۰ ساله در حاشیه یکی از بزرگراه‌های شهر مشهد به نام ناهید که با کمربند مانتو‌اش خفه شده بود پرونده‌ای جنایی را پیش روی کارآگاهان جنایی قرار داد.

رابطه

ایرنا

۱۴

۲۸خرداد

مردی 28 ساله در تایباد به قتل رسید. پلیس در تحقیقات خود به همسر22ساله مقتول مشکوک شد و در پی تحقیقات مشخص شد نسرین با پسری به نام یاسر رابطه داشته و این یاسر بوده که برای رسیدن به نسرین دست به قتل زده است.

رابطه

خبرآنلاین

۱۵

۱۲خرداد

پسری 17 ساله که با دختری 13 ساله در محدوده فردیس کرج دوست بود با ادعای اینکه این دختر دیگر مرا دوست نداشت او را به قتل رسانده و جسدش را با تینر به آتش کشید.

عشق

خبرآنلاین

۱۶

۱۰خرداد

مردی در شیراز : من و همسرم از مدتها قبل سر مسائل مختلف با هم اختلاف داشتیم و مرتب دعوا می‌کردیم. روز حادثه باز هم طبق معمول کار به مشاجره کشید. من حین دعوا درحالیکه به‌شدت عصبانی شده بودم کنترل خودم را از دست دادم و او را زنده زنده آتش زدم. در این میان خودم نیز دچار سوختگی شدم.

اختلاف خانوادگی

روزنامه خبرجنوب

۱۷

۲۰اردیبهشت

وکیل دادگستری که به قتل پسردایی‌اش متهم است، در جریان تحقیقات جزئیات این جنایت به سبب ارتباط مقتول با خواهرش توصیف کرد. اما خواهر وکیل این ارتباط را تکذیب کرد.

رابطه

روزنامه شرق

۱۸

۶اردیبهشت

مردجوان وقتی نتوانست با همسرش به توافق برسد با شلیک گلوله به سمت او، خودکشی نافرجام کرد. همسرش در بیمارستان عرفان تهران پرستار بود.

اختلافات خانوادگی

خبرگزاری میزان

۱۹

۵اردیبهشت

مردی در عنبرآباد کرمان دخترش را به قتل رساند. او سپس جوانی را به قتل رساند که با دخترش ارتباط داشت. این مرد و دامادش در بندرعباس مشغول کار بودند. داماد از رابطه همسرش با یکی از اهالی روستا خبر داد و این جنایات رقم خورد.

رابطه

ایرنا

۲۰

۴اردیبهشت

مرد۲۶ ساله: مدتي مي‌شد كه به رفتارهاي همسرم مشكوك شده بودم. فكر مي‌كردم با مرد همسايه که ۵۴ساله است ارتباط دارد. به بهانه عقب‌افتاده کرایه ‌خانه کناری کشیدمش و با میله آهنی کشتمش.

سوءظن

روزنامه همشهری

۲۱

۲۱فروردین

پسری ۱۶ساله در اقدامی ستایش ۶ ساله که از اتباع افغان در ورامین بود را ربود و پس از آزار و اذیت به قتل رساند. او سپس برای از بین بردن جسد روی آن اسید ریخت.

رابطه

خبرآنلاین

۲۲

۶فروردین

مرد۲۹ساله زمانیکه همسرم مشغول صحبت کردن با تلفن همراهش بود به وی مشکوک شدم و با چاقویی که قصد داشتم هندوانه را ببرم، گلوی همسرم را بریدم و بعد از قتل نیز از آنجا گریختم...

سوءظن

پلیس آگاهی

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 650716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
    10 3
    قتل و سوزاندن شوهر توسط زنش با همدستی مردی دیگر در سرایان خراسان جنوبی در تاریخ ۳ فرودین ۹۵ لیست نیست. در کل آمار فراتر از اینها است. سانسور خبری تا کی. اعدام هر دو در دیوان مورد تایید قرار گرفت و بزودی اجرا خواهد شد.
  • کیومرث A1 ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    8 4
    تنها یک منشاء دارند جدایی از خدا و عمل نکردن به دستورات دین اگر ما بنده خوبی برای خدا باشیم فکر این اتفاقات رو هم نمی کنیم برای ریشه کن شدن این قبیل اتفاقات چاره جز پذیرش احکام خدا نداریم