لاسجردی:نشانه هایی از انعطاف در ایران و امریکا بر سر برجام مشاهده می شود، اما...

دکتر حسن لاسجردی،عضو شورای سردبیری خبرگزاری خبرآنلاین در مصاحبه با خبرگزاری آریا در خصوص روند استیضاح ترامپ و تاثیر آن در انتخابات آینده آمریکا گفت:فضای استیضاح که توسط دموکرات ها پیگیری می شود در نهایت به استیضاح و برکناری ترامپ منجر نخواهد شد بلکه همچنان که در اخبار بوده است دموکرات ها موضوع رای گیری در سنا را دست نگه داشته اند و به عقب انداخته اند تا از فضای فشار استیضاح برای کاهش آرا ترامپ و ارتقا جایگاه خود و تغییر و تحولات در آرایش سیاسی آرا استفاده کنند.

وی گفت:علت اساسی این کار آن است که مجلس سنا در دست جمهویخواهان است و تعداد بیشتر از نصف جمهوریخواهان مجلس سنا باید به عدم کفایت ترامپ رای دهند اما به نظر می رسد فضای سنا اینگونه نیست و به دلایل مختلف نمایندگان مجلس سنا راضی نیستند ترامپ کنار رود و فضای انتخابات را ببازند. در این رقابت میان دو رقیب کهنه کار که با منافع حزبی و کارکردهای نظام انتخاباتی آمریکا مواجه است، به حتم جمهوریخواهان نمی خواهند در جناح رقیب قرار گیرند. لذا به نظر می رسد استیضاح ترامپ نتیجه مثبتی برای دموکرات ها ندارد و همچنان به عنوان شمشیر بالاسر جمهوریخواهان است تا در انتخابات تاثیر روحی و سیاسی خود را بر جامعه انتخاباتی آمریکا بگذارد.

این کارشناس در خصوص سرنوشت برجام پس از انتخابات آمریکا گفت: به نظر می رسد جمهوریخواهان به ویژه شخص ترامپ به دنبال آن است که از پرونده های مختلف موجود روی میز دیپلماسی حزب جمهوریخواه هر کدام را که بتواند به نتیجه برساند و به عنوان برگ برنده در انتخابات استفاده کند. موضوع ایران، کره شمالی، چین و حتی موضوع رقابت های آمریکا و اروپا، بحث ناتو و روسیه موضوعاتی هستند که در حوزه سیاست خارجی در انتخابات می تواند برگ برنده باشد و هر کدام از اینها می تواند به اندازه ای که دغدغه نخبگان و جامعه افکار عمومی امریکا است، موثر باشد. موضوع برجام و ایران از نکات بسیار مهم حوزه سیاست خارجی امریکا است. لذا همه به دنبال آن هستند که ببینند ایران و آمریکا در ارتباط با برجام برگ جدیدی رو خواهند کرد یا شرایط به شکل گذشته خواهد بود.به نظر می رسد بعضا نشان هایی از انعطاف و تمایل را در دو طرف می بینیم اما هنوز اقدام مهمی که بتواند شرایط جدیدی را ایجاد کند شکل نگرفته و این شرایط فعلی کجدار و مریز تا انتخابات آمریکا ادامه پیدا خواهد کرد.
دکتر لاسجردی در پایان گفت: مدتهاست که میان نخبگان ایران بحث می شود که رئیس جمهور بعدی آمریکا کیست و چه تاثیری بر سیاست های ایران در منطقه و فضای جهانی دارد.به نظر می رسد اگر ترامپ انتخاب شود به طور حتم فضای فشار بر ایران افزایش می یابد مگر آنکه اتفاق جدیدی رخ دهد. برای مثال با تثبیت ترامپ در کاخ سفید شرایط آمریکا به گونه ای باشد که امکان توافق جدید یا ایجاد یک فضای جدید گفتگو را فراهم کند یا جمهوری اسلامی ایران با توجه به اینکه فشار حداکثری سیاست آمریکا تاثیرات خود را خواهد گذاشت بخواهد که در معادله زمین امریکا تغییر جدیدی حاصل شود. با تثبیت ترامپ دو طرف امکان تغییر و تحول را در حوزه دیپلماسی خواهند داشت.
1717
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 651059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =