۰ نفر
۱۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۹

پیشرفت و رشد کشور از نظر اقتصادی، طرح‌ریزی برای توسعه و فعالیت‌های اقتصادی در گرو امنیت پایدار است حتی در صورت پایدار بودن تمامیت ارضی و استقلال یک کشور، وجود تهدیداتی جدی همچون فقر و وابستگی اقتصادی، می‌تواند فعالیت بخش‌های مختلف سیاسی و اجتماعی آن کشور را مختل نموده، دستخوش نا‌امنی نماید.

امروزه بیشترین مشکلات در موضوع امنیت اقتصادی است. لازمه تامین امنیت در هر منطقه ایجاد اشتغال پایدار و داشتن شغل مناسب از اولویت‌های دولت‌ها در جمهوری اسلامی ایران است. به همین منظور، مهم ترین لازمه تامین امنیت پایدار ایجاد اشتغال پایدار است.

مقام معظم رهبری در ابتدای سال ۱۳۹۳ با تشریح چیستی، چرایی و چگونگی آن، در تعریف اقتصاد مقاومتی فرمودند: «گفتیم این اقتصاد درون زاست. درون‌زاست یعنی چی؟ یعنی از دل ظرفیت‌های خود کشور ما و خود مردم ما می‌جوشد. رشد این نهال و این درخت متکی است به امکانات کشور خودمان. درون زا به این معناست. اما در عین حال، درون گرانیست؛ یعنی این اقتصاد مقاومتی به این معنا نیست که ما اقتصاد خودمان را محصور می‌کنیم و محدود می‌کنیم در خود کشور؛ نه، درون زاست، اما برون گراست؛ با اقتصاد‌های جهانی تعامل دارد، با اقتصاد‌های کشورهای دیگر با قدرت مواجه می‌شود. بنا براین، درون زاست، اما درون گرا نیست. این‌ها را که عرض می‌کنم برای خاطر این است که در همین زمینه ها، الان قلم‌ها و زبان‌ها و مغز‌های مغرض، مشغول کارند که[ القا کنند] بله، این‌ها می‌خواهند اقتصاد کشور را محدود کنند و در داخل محصور کنند. انواع و اقسام تحلیل‌ها را برای این‌که ملت را و مسئولان را از این راه- که راه سعادت است- جدا بکنند؛ دارند می‌کنند.»

با این نگاه واژه‌های «تولید و اشتغال» به اقتصاد مقاومتی منضم شده تا شاهد اتفاقات عملی و عینی در زمینه تحقق مقاوم سازی اقتصاد باشیم. اتفاقاتی که این شعار را از جنبه شعاری صرف خارج ساخته و آن را به راهبردی تبدیل نموده که هم منطبق بر تحلیل محیطی دقیق از شرایط کشور می‌باشد و هم پادگفتمانی است در تقابل با سیاست‌های خصمانه غرب به ویژه آمریکا که با هدف مدیریت روند پر شتاب قدرت سازی و قدرت یابی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دست به ساخت گفتمانی کاذب تحت عنوان «قرار گرفتن ملت ایران بر سر یک دوراهی سخت» زده است.

در شرایطی که دشمن با پروژه نفوذ همه جانبه خود نظام مقدس جمهوری اسلامی را در معرض تهدید قرار داده و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی این خطری مهم تر از برجام و توافق هسته‌ای قلمداد می‌شود، مقاوم سازی اقتصاد علاوه بر انسداد معبرهای نفوذ اقتصادی غرب، می‌تواند مانع از وابسته سازی اقتصادی کشورمان گردد. در واقع، با اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و مقاوم سازی پایه‌های اقتصادی کشور و همچنین رهانیدن کشور از مشکلات رکود تورمی و ایجاد بی‌نیازی در عرصه اقتصادی، زمینه مقاومت در برابر زیاده خواهی‌ها و امتیاز گیری آمریکا فراهم می‌شود.

بعد دیگر شعار امسال این است که عده‌ای در داخل کشور اصرار دارند تا با استفاده از الگوی نه چندان موفق مذاکرات هسته‌ای که صرفا به جهت تنگناهای اقتصادی آن هم به جهت مبالغه‌ای که هم در تاثیر تحریم‌ها بر مشکلات موجود و هم در ترسیم تصور غلط از لغو تحریم‌ها در حل مشکلات معیشتی مردم صورت گرفت، آن را در قالب برجام‌های دیگری به سایر حوزه‌ها از جمله مسائل منطقه‌ای تسری دهند. این در حالی است که به بیان رهبر معظم انقلاب آمریکا از عمل به تعهدات خود در همین توافقاتی که انجام شده، با خدعه و فریب سر باز می‌زند.

کسب و کار و سرمایه‌گذاری در هر کشور مستلزم فراهم بودن محیط نهادی مناسب و امنیت بخش در آن کشور است. صاحبان سرمایه، سرمایه‌های خود را در کشوری به کار خواهند انداخت که علائم و نشانه‌های امنیت اقتصادی به خوبی در آن قابل مشاهده باشد. سیاستگذاران و برنامه ریزان هر جامعه باید به طور مستمر وضعیت امنیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری در آن جامعه را اندازه گیری و کنترل نمایند و براساس نتایج حاصل از این اندازه گیری ها، تمهیدات لازم را برای جذب و سرمایه‌های خارجی و جلوگیری از فرار سرمایه‌های داخلی به عمل آورند.

با همین نگاه است که رهبر معظم انقلاب به صداقت فرمودند: «اصل قضیه این است که ملت ایران باید بتواند کاری بکند که خود را در مقابل تهدید‌های دشمن و دشمن‌های آنها از آسیب پذیری خارج کند. ما باید کاری کنیم که در مقابل تهدید دشمنان آسیب پذیر نباشیم. آسیب پذیری را باید به صفر برسانیم.»

دکتر سجاد عابدی، مدرس جامعه القدیس یوسف بیروت
منبع: روزنامه جام جم- جام سیاست

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 651463

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =