ترامپ که از دوران مبارزات انتخاباتی اوباما را با هر ابزاری مورد سخت‌ترین انتقادات قرار می‌داد،‌ مصرانه بر سر لغو برنامه "اوباماکر" او ایستاده است؛‌ آنقدر مصمم که از بین توئیت‌های مکررش تقریبا هر چند روز یکبار توئیتی را به این موضوع اختصاص دهد. هرچند که فعلا مجبور شده بی‌خیال دشمنی‌اش با اوباماکر شود.

صنم بیاناتی: میزان محبوبیت دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا به شکل محسوسی افت کرده است. او با تصمیمات عجیب و غریب درباره قوانین مهاجرت به امریکا و البته افراط‌های غیر قابل چشم پوشی‌اش نشان داد دنیا حق دارد نگران روزهایی باشد که قرار است همراه او به عنوان رییس جمهور امریکا تجربه کند.

با این حال ترامپ همچنان روی مواضع خود ایستاده است. البته رفتارهای نامتعارفش هم به سیاق سابق ادامه دارد. درست مانند لحظه‌ای که پشت فرمان کامیون نشسته تا تصویر رییس جمهور امریکا با ژست‌های منحصر به خودش ثبت شود و به سرتیتر اخبار دنیا تبدیل شود.

در کنار همه اینها از قرار معلوم دونالد ترامپ همچنان خیال مصالحه با باراک اوباما، رییس جمهور سابق امریکا ندارد. یکی از جبهه‌های جنگ او با اوباما و دموکرات‌ها برنامه "اوباما کر" بود. یک برنامه تدوین شده سلامت با لحاظ کردن بیمه که تعداد بسیاری از مردم امریکا را تحت پوشش قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ، ترامپ که از دوران مبارزات انتخاباتی اوباما را با هر ابزاری مورد سخت‌ترین انتقادات قرار می‌داد،‌ مصرانه بر سر لغو "اوباما کر" او ایستاده است ؛‌ آنقدر مصمم که از بین توئیت‌های مکررش تقریبا هر چند روز یکبار توئیتی را به این موضوع اختصاص دهد و به اوباما و همه طرفدارانش و البته حامیان اوباما کر یادآوری کند خیال کوتاه آمدن در این مورد را ندارد.

توئیت‌های تهدید آمیز علیه اوباما کر

داستان توئیت‌های مکرر ترامپ به انواع و اقسام روش‌ها از داخل و خارج امریکا مورد سخره قرار گرفته است اما همه اینها در عزم جزم رییس جمهور پرحاشیه این کشور برای حفظ روند فعلی خللی ایجاد نمی‌کند. مابین همه این توئیت‌ها که معمولا یکی در میان بد و بیراه محترمانه به دموکرات‌ها از جمله اوباما و هیلاری کلینتون است ،‌جمله‌های کوتاه درباره لغو برنامه اوباما کر هرگز جا از قلم نمی‌افتد.

ترامپ در جدیدترین توئیت‌هایش یادآور شده گفتگو درباره لغو اوباما کر و جایگزینی برنامه جدید در جریان است و تا زمانیکه این معامله انجام شود ادامه خواهد داشت. ترامپ همچنین در یکی از همین توئیت‌ها نوشته هرکسی (بخصوص رسانه‌های جعلی) که فکر می‌کنند ماجرای لغو اوباما کر و جایگزینی برنامه دیگری تمام شده است ، از قدرت و عشق در حزب جمهوری‌خواه بی‌خبر هستند.

دونالد ترامپ پیش از این هم بارها و بارها برنامه "اوباما کر" را در توئیت‌هایش مورد سخت‌ترین انتقادات قرار داده بود و با تهدیدهای اینچنینی مدعی شده بود این برنامه را لغو خواهد کرد و بسته جدیدی را جایگزین آن می‌کند.

با این حال به نظر نمی‌رسد لغو "اوباما کر" به همین سادگی‌ها هم که ترامپ فکر می‌کند اتفاق بیفتد درست مانند قوانین مهاجرتی که او امضا کرد و در نهایت مخالفانش از دل سیستم حکومتی و قضایی امریکا بیرون آمدند و مقابلش ایستادند.

بیش از 12 میلیون امریکایی تحت پوشش اوباما کر...

طبق آمار دپارتمان بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده امریکا در حال حاضر 12.2 میلیون نفر تحت پوشش بیمه برنامه اوباما کر قرار دارند. با این وجود عزم جزم جمهوری‌خواهان که نشات گرفته از تصمیم قاطع دونالد ترامپ برای لغو این برنامه است می‌تواند همه چیز را تغییر بدهد. با وجود اعلام کاخ سفید مبنی بر ارائه لایحه‌ای به کنگره برای لغو اوباما کر و جایگزینی برنامه جدید سلامت، به نظر می‌رسد ترامپ به همین سادگی‌ها هم نمی‌تواند کنگره امریکا را در این مسیر با خود همراه کند. همانطور که جمهوری‌خواهان کنگره طرح برچیده شدن اوباماکر را دو هفته پیش، پس گرفتند.

اما به جز بیمه برنامه اوباما کر، درصدی از مردم نیز تحت پوشش سایر بیمه‌هایی هستند که به طور مستقیم از شرکت‌های بیمه خریداری کرده‌اند که از جمله آنها بیمه خدمات درمانی است و در صورت لغو برنامه اوباما کر این احتمال وجود دارد که 14 میلیون نفر از مردم امریکا برای سال آینده بیمه خود را از دست بدهند. همین مسئله است که می‌تواند همکاری مسالمت آمیز کنگره با ترامپ را در هاله‌ای از ابهام قرار بدهد.

از بین این 12.2 میلیون نفری که بیمه اوباما کر را ثبت نام کرده و تحت پوشش آن هستند ، 10.1 میلیون نفر که همان 83 درصد از کل این تعداد می‌شود اعتبار مالیات حق بیمه پیشرفته دریافت کرده‌اند (طرحی که باعث کاهش هزینه پرداخت حق بیمه افراد می‌شود) این اعتبار یکی از محورهای این قانون در کنار گسترش خدمات درمانی برای فقراست که در برنامه اوباما کر لحاظ شده است.
با همه این احوال ظاهرا هیچکدام از اینها دلیل نمی‌شود که ترامپ از موضع سرسختانه خود در قبال "اوباما کر" کوتاه بیاید.

محبوب‌ترین قسمت "اوباما کر"

قبل از اینکه رییس جمهور سابق امریکا ، باراک اوباما برنامه "اوباما کر" را اجرایی کند، برای فردی که به بیماری خاصی مانند سرطان مبتلا بود قرار گرفتن تحت پوشش بیمه تقریبا اتفاقی غیرممکن تلقی می‌شد مگر اینکه این فرد قبل از ابتلا به بیماری بیمه خود را از شرکت بیمه خریداری کرده بود. اما اگر فرد در زمان ابتلا به بیماری تحت پوشش بیمه نبود و درست در همان زمان خواهان استفاده از خدمات بیمه‌ای می‌شد شاید شرکت‌ها او را بیمه می‌کردند اما قطعا بیماری‌اش تحت پوشش قرار نمی‌گرفت. با این حال شرکت‌های بیمه‌ای معمولا در چنین مواقعی برنامه‌های بسیار جامعی را در راستای بیمه شدن به متقاضی ارائه می‌دادند که صد البته مستلزم پرداخت هزینه‌های بسیار سنگین بود. رقمی که فرد متقاضی معمولا از پس پرداخت آن بر نمی‌آمد و در نهایت قرار گرفتن تحت پوشش بیمه عملا منتفی می‌شد و به تبع آن هزینه‌های سنگین درمان را باید خود بیمار تقبل می‌کرد.

در برنامه "اوباما کر" اما شرایط تغییر می‌کند. در این برنامه حتی فرد مبتلا به بیماری به عنوان مثال بیماری‌هایی مانند سرطان ، التهاب مفاصل،‌ افسردگی و یا حتی آلرژی در صورت ثبت نام بیمه در برنامه اوباما کر می‌توانستند از خدمات این بیمه برای درمان مشکل خود استفاده کنند.

این قسمت از برنامه اوباما کر اینقدر برای مردم امریکا محبوب بود باعث شد از این طرح استقبال کنند.

در این بین حتی دونالد ترامپ که از مخالفان سرسخت "اوباما کر" است از این قسمت از برنامه تمجید می‌کند و در مصاحبه‌ای با وال استریت ژورنال می‌گوید:"این قسمت از برنامه اوباما کر را خیلی دوست دارم!"

به این ترتیب است که ترامپ ضمن تاکید بر لغو "اوباما کر" این نکته را همواره متذکر شده است که این بخش از برنامه فوق را حفظ خواهد کرد و مابقی را لغو می‌کند.

منفورترین قسمت "اوباما کر"

یکی از مسائلی که به عنوان "مشکل" اوباما کر یاد می‌شود پرداخت هزینه یکسان از طرف بیمه شدگان در صورت بیماری و یا سلامتی است.

این مشکل به بیان ساده اینطور تعریف می‌شود که چه فردی که قرار است بیمه شود سالم باشد و یا اینکه به بیماری خاصی مبتلا باشد ،‌در هر دو حالت باید هزینه برابری را پرداخت کنند. در اینصورت بود که افراد سالم از اقدام برای بیمه کردن خود پرهیز می‌کردند بخصوص وقتی درآمدهای کمی داشتند چون می‌دانستند طبق برنامه اوباما کر در صورت ابتلا به بیماری می‌توانند برای بیمه ثبت نام کرده و از خدمات درمانی تحت پوشش آن استفاده کنند.

پیش از تصویب و اجرایی شدن "اوباما کر" بسیاری از ایالت‌های امریکا تلاش کردند که شرکت‌های بیمه را قانع کنند تا افراد مبتلا به بیماری‌های خاص را برای درمان همان مشکل تحت پوشش قرار دهند اما نتیجه اصلا راضی کننده نبود چه اینکه هزینه پرداخت حق بیمه به شدت بالا می‌رفت و در نتیجه تعداد متقاضیان به همان نسبت پایین می‌آمد.

با این حال وقتی اوباما کر اجرایی شد ،‌شرایط تغییر کرد. قانون تلاش می‌کرد با پرداخت کمک هزینه (یارانه) به طبقه متوسط جامعه آنها را به بیمه شدن ترغیب کند.

در عین حال برای اینکه از طرح فوق سوء استفاده نشود طبق قانون اگر فردی می‌توانست خودش را بیمه کند به این معنی که استطاعت پرداخت حق بیمه را داشت اما از ثبت نام خودداری می‌کرد ملزم به پرداخت جریمه بود.

به همین ترتیب، این قسمت از برنامه "اوباما کر" به بخش ناخوشایند ماجرا تبدیل شد که انتقادات بسیاری را به همراه داشت.

آیا ترامپ موفق می‌شود؟

رییس جمهور فعلی امریکا بارها و بارها اعلام کرده که دست از مبارزه در مسیر لغو برنامه "اوباما کر" برنخواهد داشت. بر همین اساس او و همراهانش در کاخ سفید قصد دارند با ارائه لایحه‌ای جایگزین برای اوباما کر به کنگره برنامه قبلی را لغو کنند.

ترامپ پیشتر این وعده را به عنوان یکی از اولویت‌هایش مطرح کرده بود. اولویتی که برای به سرانجام رساندن آن نیاز به 60 رای کنگره دارد. اتفاقی که سخت به نظر می‌رسد هر چند ترامپ و همراهانش در کاخ سفید آنقدر بر روی این اولویت مصر هستند که چه بسا رییس جمهور امریکا در صورت عدم توفیق در کسب آرای لازم با یک وتو،‌ خودش پای لایحه لغو اوباما کر و جایگزینی برنامه جدید سلامت را امضا بزند. به تنهایی و بدون توجه به کنگره! موضوعی که درباره دونالد ترامپ اصلا بعید به نظر نمی‌رسد.

البته چندی ترامپ پیش اعلام کرد لایحه اصلاحات برنامه بهداشت و درمان جمهوری‌خواهان شکست خورده است چرا که نتوانسته حمایت دموکرات‌ها را جلب کند. این اظهارات ساعتی پس از آن مطرح شد که او از پل راین، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواست تا پیش از رای‌گیری این لایحه جنجالی را از دستورکار خارج کند. پس از آن که روشن شد ۲۱۵ رای لازم در میان جمهوری‌خواهان وجود ندارد، پل رای و ترامپ برای از دستور کار خارج کردن آن به توافق رسیدند. به نتیجه نرسیدن تلاش‌ها برای تصویب این لایحه به منزله شکست بزرگی برای دونالد ترامپ است.

هرچند که ترامپ به واشنگتن پست گفته که تلاش‌ها برای اصلاح نظام بیمه درمانی فعلا پایان یافته و در گفت‌وگو با نیویورک تایمز گناه این شکست را به گردن دموکرات‌ها انداخته است. این درحالی است که هر دو مجلس کنگره در کنترل جمهوری خواهان است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 652184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =