۰ نفر
۲۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱

ایسنا نوشت: در واپسین روزهای باقی ‌مانده به ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، باز هم حواشی دامن صداوسیما را گرفت و انگشت اتهام برخی از رسانه‌ها را به خود جذب کرد.

عملکرد صداوسیما که در چند روز اخیر زیر ذره‌بین رفته، رفتارها و موضع‌گیری‌هایی را نشان می‌دهد که واکنش بسیاری از رسانه‌ها را هم برانگیخته است؛ از پخش نکردن سخنان رییس‌جمهور در همایش «اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی» که گفته می‌شود به بهانه کاندیداتوری احتمالی رییس جمهور در انتخابات آتی ریاست جمهوری صورت گرفته تا پخش نکردن گزارش تحقیق و تفحص از شهرداری که در تحلیل‌ها گفته می‌شود به‌دلیل کاندیداتوری احتمالی شهردار تهران، نتیجه این تصمیم به نفع اوست، پخش مکرر نماز جماعت به امامت یکی از کاندیداهای احتمالی و طرح سوالات نه تنها متداول بلکه عجیب و خاص از مردم رهگذر در خیابان‌ها و پخش مکرر تصاویر و سخنرانی‌های برخی دیگر از کاندیداهای احتمالی انتخابات پیش‌رو، باعث شده تا بار دیگر صداوسیما که از آن به عنوان رسانه‌ای ملی یاد می‌شود، به اقدام‌های جناحی و جانب‌دارانه متهم شود.

در حالی که پخش نشدن حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان از تلویزیون حواشی زیادی را به همراه داشت، این رسانه با پخش وله‌ای بر انتقادهای مطرح‌شده از سوی رسانه‌ها دامن زد. در این وله گزارشگر رسانه ملی از مردم می‌پرسد «کدام گزینه ناراحت‌کننده‌تر است؟ ۱. ترور دانشمندان هسته‌ای ۲. باقی‌ماندن تحریم‌ها»؛ سوالی که نه الزاما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان رسانه، بلکه بنا بر هر عقل سلیمی، نه تنها جنبه‌های جانب‌گیرانه دارد، بلکه حتی زیرکانه هم طراحی نشده است.

اما نکته قابل توجه در این وله، اغلب پاسخ‌هایی که پخش می‌شود این‌گونه است که مردم در توضیح می‌گویند «خودمان از پَس تحریم‌ها برمی‌آییم و خودمان هر چیزی که بخواهیم را تولید می‌کنیم». به اعتقاد بسیاری تقابل دو گزینه‌ای که یکی به شدت احساسات انسانی را تحریک می‌کند و دیگری در سطح احتیاجات مالی پایین آورده می‌شود، صحت این پرسش گزینه‌ای را به کلی زیر سوال می‌برد. در همین گزارش تصویری هم با این اوصاف، برخی از پاسخ‌دهندگان با این مضمون پاسخ می‌دهند که بالاخره قضیه‌ی ترور متفاوت است.

بحث رویکرد صداوسیما در چند سال گذشته بارها از سوی رسانه‌های گوناگون به‌عنوان «جناحی» مطرح شده بود؛ موضوعی که در برخی از موارد حتی نُقل شبکه‌های اجتماعی هم می‌شد و موجی از اعتراض‌ها را به دنبال داشت؛ این در حالی است که در آستانه مهمترین رویداد سیاسی کشور در چهار سال اخیر، بار مسؤولیت رسانه‌ای که لقب سنگین و مهم «ملی» را به دوش می‌کشد، طبیعتاً بسیار بیشتر می‌شود و از این پس ذره‌بین‌ها نزدیک‌تر فعالیت صداوسیما را رصد خواهند کرد.

241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 653025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    17 2
    چون اكثر مردم به رسانه ملي اعتماد ندارند و اساسا تعداد معدودي رسانه ملي نگاه مي كنن، لذا آقاي روحاني و كانديداهاي اصلاح طلب نبايد از اينكه صدا و تصويرشون از تلويزيون پخش نميشه و يا رسانه ملي برنامه هاي جهت دار مي سازه نگران باشن. مطمعن باشن كه اين كارها به نفع اونهاست و باعث تقويت سبد راي آنها خواهد شد. الان بدليل وجود اينترنت و دسترسي آزادتر به اطلاعات واقعي اكثر قشر تاثير گذار جامعه بوسيله استفاده از سايتهاي متنوع خبري و مقايسه اطلاعات ارائه شده ، از اخبار واقعي مطلع مي شوند و اين اخبار رو به اطرافيانشون منعكس مي كنند و بر روي راي و نظر اونها اثر خواهند گذاشت. اتفاقا هر چقدر روحاني مظلوم تر قرار بگيره در تقويت سبد راي ايشون موثر تر ميشه.
    • بی نام EU ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
      0 0
      هرچند که با حرف شما موافقم ولی بازم دلیل نمیشه که صدا و سیما این چنین رفتاری داشته باشد
  • رضا IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    19 2
    ... آقاي روحاني و دوستان اصلاح طلب نبايد نگران كم لطفي صدا و سيما باشن و سعي كنن با برخورد صادقانه و بدور از سياسي كاري، به شعور و فهم اكثريت مردم ايران اعتماد كنن و مطمئن باشن كه ما انتخاب درست خواهيم كرد.
  • عدیمی IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    14 1
    بازهم صدا و سیما و موضع گیری سیاسی
  • بی نام EU ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
    0 0
    نوشتید ملی اما میخوانیم میلی