ایسنا نوشت: نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران با تاکید بر اینکه دریاچه ارومیه شرایط رو به بهبودی را طی می‌کند، اظهار کرد: جای خوشحالی است که امروز وضعیت دریاچه ارومیه فراتر از مرزهای ایران پیگیری می‌شود.

گری لوییس نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران در مراسم امضای فاز چهارم سند همکاری مشترک دفتر عمران ملل متحد، دولت ژاپن و سازمان حفاظت محیط زیست در راستای احیای دریاچه ارومیه، اظهار کرد: طی چند سال گذشته شاهد موفقیت در زمینه احیای دریاچه ارومیه بودیم و علی رغم اتفاق بدی که ما انسان‌ها برای دریاچه ایجاد کردیم توانستیم تا حدی آن را جبران کنیم.

وی افزود: اقداماتی برای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه انجام شد، گفت: این موفقیت‌ها می‌تواند به عنوان یک نمونه برای سایر کشورها باشد. در این راستا همکاری‌هایی بین سازمان حفاظت محیط زیست، ادارات کل محیط زیست استان‌ها، جهاد کشاورزی، شرکت‌های آب منطقه‌ای، کشاورزان، مردم، NGOها و همچنین کمک کشورهایی مثل ژاپن صورت گرفت.

نماینده مقیم سازمان ملل با بیان اینکه امروز فاز چهارم از این همکاری‌ها آغاز می‌شود گفت: چهار سال است در ایران حضور دارم و از نزدیک شاهد تغییرات دریاچه ارومیه بوده‌ام. در سال 2013 دریاچه ارومیه وضعیت نامناسبی داشت و نمک‌های بستر دریاچه مردم محلی را تهدید می‌کرد.

لوییس افزود: در حال حاضر وضعیت دریاچه ارومیه تا حد چشمگیری تغییر کرد و آب بیشتری در حال ورود به دریاچه است که مانع بلند شدن نمک‌های بستر دریاچه و شکل گیری طوفان نمک می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بازگرداندن دریاچه ارومیه به شرایط اولیه سال‌های سال طول می‌کشد، گفت: شرایط کنونی نشان می‌دهد تلاش‌های کوچک تا چه حد توانسته‌اند در بهبود وضعیت دریاچه موثر باشند.

نماینده مقیم سازمان ملل در ادامه افزود: حجم دریاچه ارومیه در سال 1997، 30 میلیارد متر مکعب بوده است که سطح دریاچه در سال 2013 به نیم میلیارد متر مکعب کاهش پیدا کرده بود اما در سال 2017 حجم دریاچه ارومیه به 2.5 میلیارد متر مکعب رسید.

لوییس اظهار کرد: سطح آب دریاچه ارومیه در سال 1997، 5000 کیلومتر مربع بود. این میزان در سال 2013 به 500 کیلومتر مربع تغییر یافته بود اما در سال 2017 سطح آب دریاچه ارومیه به 2300 کیلومتر مربع رسید.

وی گفت: شواهد نشان می‌دهد وضعیت دریاچه ارومیه هر ماه بهبود پیدا می‌کند. رهاسازی آب از سدها به سمت دریاچه ارومیه، لایروبی کانال‌ها و رودخانه‌های منتهی به دریاچه و کشاورزی پایدار عوامل اصلی در بهبود وضعیت دریاچه ارومیه است.

این عضو سازمان ملل متحد با بیان اینکه کشاورزی پایدار ضمن مدیریت بهتر آب باعث صرفه جویی منابع آبی و انتقال آن به پیکره دریاچه ارومیه می‌شود ادامه داد: این مقوله‌ای است که مورد تمرکز ما قرار دارد. درگیر کردن و جلب مشارکت کشاورزان منطقه بحث مهمی است که در موضوع کشاورزی پایدار باید صورت گیرد. در عین حال این دشوارترین و زمان‌برترین کاری است که باید انجام شود ولی پایدارترین اقدامی است که نتایج خوبی در بر خواهد داشت.

وی گفت: در نتیجه رونق کشاورزی پایدار در منطقه و استفاده از روش‌های آبیاری نو می‌توان مصرف آب در حوزه کشاورزی را کاهش داد، در مدت اجرای پروژه احیای دریاچه ارومیه با همکاری دولت ژاپن، سازمان محیط زیست ایران 35 درصد آب مصرفی کشاورزی صرفه جویی شده و نیاز به مواد شیمیایی تا 40 درصد کاهش یافته، این در حالیست که متوسط محصولات کشاورزی تا 25 درصد افزایش یافته است.

لوییس با اشاره به اهداف مهم پروژه اظهار کرد: اولین هدف این پروژه اجرای فرایند کشاورزی پایدار در 41 روستای اطراف دریاچه ارومیه و تثبیت این شرایط در این روستاها و سپس واگذاری آنها به وزارت جهاد کشاورزی است. رویکرد پایین به بالا دومین بحث مورد اهمیت در این پروژه است که منجر به آگاهی رسانی به کشاورزان می‌شود. نکته سوم مورد توجه در پروژه آن است که رویکرد احیای دریاچه ارومیه به سایر نقاط ایران که از مشکل مشابه دریاچه ارومیه رنج می‌برند انتقال یابد.

نماینده مقیم سازمان ملل در ایران تاکید کرد: بهبود شرایط دریاچه ارومیه در فراتر از مرزهای ایران دنبال می‌شود. چهارشنبه هفته گذشته با اعضای پارلمانی اتحادیه اروپا تلفن کنفرانسی داشتم که در آن در مورد وضعیت دریاچه ارومیه سوال می‌کردند. این موضوع باعث افتخار است که این مسائل را با اعضای پارلمانی اتحادیه اروپا نیز در میان بگذارم. از آنها درخواست کردم که در این زمینه همکاری داشته باشند چون معضل امنیت انسانی در شرایط حاضر مهمترین مسئله است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 653057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =