ایرنا نوشت: منابع خبری کره جنوبی با نزدیک شدن به برگزاری مراسم سالگرد تولد بنیانگذار کره شمالی، مدعی انجام آزمایش هسته‌ای جدید و قریب الوقوع این کشور شده اند.

15 آوریل (26 فروردین ماه جاری) مصادف با هشتاد و پنجمین سالگرد تاسیس ارتش این کشور و یکصد و پنجمین سالگرد تولد «کیم ایل سونگ» بنیانگذار کره شمالی است که در تقویم این کشور از آن با نام «روز خورشید» یاد شده است و همین موضوع باعث شده برخی گمانه زنی ها، آزمایش اتمی جدید این کشور را تقویت کند.

یونهاپ، خبرگزاری کره جنوبی امروز (پنجشنبه) در گزارشی اعلام کرد که موضوع احتمال آزمایش جدید هسته ای کره شمالی بر اساس داده های بدست آمده و ارزیابی های صورت گرفته از تصاویر ماهواره ای سرویس های اطلاعاتی آمریکا انجام شده است.

این در حالی است که پیش از این هم ‌آمریکا و کره جنوبی اعلام کرده بودند که کره شمالی برای ششمین‌ آزمایش اتمی آماده می شود.

این گزارش به تحرکات صورت گرفته در سایت اتمی «پونگ گیه ری» در شمال شرق کره شمالی اشاره می کند و می افزاید: تحرکات و رفت و آمدهای چند روز اخیر در این مکان بیش از حد مجاز است و این موضوع نشان دهنده آن است که پیونگ یانگ قصد دارد وسیله انفجاری جدیدی را آزمایش کند.

«پونگ گیه ری» از مهمترین سایت های اتمی کره شمالی است که برای آزمایش های هسته ای از آن استفاده می شود.
منابع جاسوسی آمریکا اواخر سال گذشته نیز مدعی شده بودند که کره شمالی در حال کسب آمادگی برای انجام یک آزمایش هسته ای جدید است که 14 برابر قوی تر از آزمایش اتمی پنجم می باشد.

انتشار این خبر در حالی صورت می گیرد که برخی منابع خبری اعلام کردند که مسئولان و مقامات کره شمالی به خبرنگاران خارجی حاضر در این کشور گفته اند که روز پنجشنبه (امروز) منتظر یک «رویداد بزرگ و مهم» باشند.

کره شمالی در طول یک دهه گذشته پنج آزمایش هسته ای و بالغ بر 20 آزمایش موشک بالستیک انجام داده است.
با اینکه این کشور بارها آمریکا را به حمله اتمی تهدید کرده اما هرگز «موشک بالستیک بین قاره ای» موسوم به ICBM را آزمایش نکرده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 654226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =