تماشاگران امروز نوشت: تهدیدات تروریستی هزینه زیادی را برای حفظ امنیت روی دست باشگاههای مختلف گذاشته است.

برای ما که از طریق صفحه تلویزیون شاهد برگزاری‌ بازی‌های مهیج لیگ جزیره هستیم، شاید نکته عجیب و غریبی جلب توجه نکند. اما حقیقت این است که لیگ جزیره زیر سایه‌ای از وحشت و اضطراب هفته‌های پایانی خود را طی می‌کند. این وحشت و اضطراب البته ربطی به رتبه تیم‌ها در جدول ندارد. هفته‌نامه «ویک یوکی» گزارش می‌دهد که همه‌چیز بعد از حمله به اتوبوس تیم بوریسیا دورتموند طی مسابقات لیگ قهرمانان آغاز شده است. بعد از این حمله تروریستی و پیامدهای آن که منجر به آسیب‌دیدگی یک بازیکن دورتموند هم شد، پلیس آلمان اعلام کرد که یادداشتی از سوی گروه تروریستی داعش در حوالی محل حادثه یافته است که در آن ادعا شده است، این گروه قصد دارد از این به بعد ستارگان ورزشی را هدف حملات خود قرار دهد. شنیده‌ها حاکی از این است که گروه داعش فهرستی از ستارگانی که قصد دارد مورد سوءقصد قرار دهد تهیه کرده و هر زمان ممکن است این نقشه شوم را عملیاتی کند. به گزارش دیلی‌میرر تمامی 20 باشگاه حاضر در لیگ برتر در حال حاضر مشاورانی امنیتی را در اختیار گرفته‌اند تا بابت حمل و نقل بازیکنان و تغییرات احتمالی و غیرمنتظره در نحوه ایاب و ذهاب و برگزرای مسابقه‌های باقیمانده‌شان خیالی آسوده‌تر داشته باشند. به گزارش این روزنامه «نخستین باشگاهی که اقدام به چنین کاری کرد منچستر یونایتد بود که پنج‌شنبه شب مقابل اندرلخت بلژیک در لیگ اروپا دیدار حساسی داشت. آن‌ها برای بازی رفت در بروکسل نیز تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده بودند چرا که ناچار بودند از فرودگاهی استفاده کنند که در سال 2016 در معرض حمله تروریستی قرار گرفته بود و طی آن 32 نفر جان خود را از دست داده و بیش از 300 تن مجروح شده بودند.»

روزنامه سان نیز گزارش می‌دهد که تمعیدات امنیتی ورزشگاه‌های بریتانیا طی هفته‌های اخیر به شکل کم‌سابقه‌ای تشدید و تقویت شده است. این روزنامه از مشاهدات خود مبنی بر حضور نیروهای پلیس گرداگرد اتوبوسی که بازیکنان منچستریونایتد را به ورزشگاه بروکسل می‌برد خبر می‌دهد. این در حالی بوده که اتوبوس مذکور توسط یک هلیکوپتر که در آن چند تک‌تیرانداز نیز حضور داشتند، اسکورت می‌شده است. حضور پررنگ نیروهای پلیس امنیتی در زمان برگزاری بازی میان وست‌برومویچ و استوک‌سیتی در شهر لندن نیز بسیار چشمگیر بود و حتی برخی از تماشاگران را تا حدی نگران ساخته بود که مبادا خبری مبنی بر احتمال وقوع حمله تروریستی به نیروهای پلیس رسیده باشد.

روزنامه دیلی میل نیز گزارش داده است که در حال حاضر بردن تمامی کیف‌ها، کیسه‌های پلاستیکی و پاکت‌ها توسط هواداران به داخل استادیوم‌ها ممنوع است و تماشاگرانی که دارای بلیت نیستند نیز توسط پلیس به منطقه‌ای بیرون از محوطه استادیوم هدایت می‌شوند. دامنه افزایش تمهیدات امنیتی در مسابقات لیگ برتر به بازرسی‌های بدنی مضاعف در حاشیه زمین نیز کشیده شده است. گفته می‌شود پلیس کاردیف عملیاتی امنیتی را با هزینه‌ای بالغ بر 1.4 میلیون پوند آغاز کرده تا بتواند فینال لیگ قهرمانان اروپا را در ماه ژوئن برگزار کند. تمهیداتی که حالا با حمله‌ای که در دورتموند رخ داده باید با جدیت و دقت بیشتری اندیشیده شوند. خبرگزاری فرانس‌پرس گزارش داده است که این تمهیدات تنها به ورزش فوتبال و کشور انگلستان ختم نمی‌شود. به گزارش این خبرگزاری طی برگزاری مسابقه دوی ماراتون در بوستون، چهار سال بعد از حمله برادرانی با تبار چچنی-آمریکایی به دوندگان، زیر سایه‌ سنگین نگرانی و مخاطره برگزار شده است و برگزاری مسابقات بزرگتری چون رقابت‌های دوچرخه‌سواری توردوفرنس و رقابت‌های جام جهانی فوتبال که سال آینده در روسیه برگزار خواهد شد، تمام نیروهای امنیتی کشورهای مذکور را به تکاپو انداخته است تا نگاه نوینی به مبحث حفاظت از ورزشکاران و تماشاگران داشته باشند. این در حالی است که یکی از هولناک‌ترین حملات تروریست‌های انتحاری در سال 2015 و در نزدیکی استادیوم استاد دو فرانس، حین بازی دوستانه دو تیم فرانسه و آلمان رخ داده است.

ویل گدز، از ماموران خبره امنیتی به روزنامه دیلی میرر گفته است: «حمله به یک باشگاه آلمانی که بازیکنانی از کشورهای مختلف در آن حضور دارند، آن هم در مسیر رفتنشان به محل مسابقه واقعا غافلگیرکننده است و به طور دقیق نشان می‌دهد که برای بازیکنان و هواداران فوتبال هیچ نقطه امنی وجود ندارد.» او همچنین می‌افزاید: «حالا باید حتی زمین تمرین، هتل و حتی مسیر عبور بازیکنان را هم مورد بازرسی دقیق امنیتی قرار داد.» دیلی‌استار نیز گزارش می‌دهد که حالا بسیاری از مشهورترین نام‌های دنیای ورزش در هراس هستند که هدف حمله تروریستی قرار بگیرند. به گزارش این روزنامه «به دنبال کشف دو یادداشت در حوالی محل حمله تروریستی به اتوبوس باشگاه دورتموند که داعش در متن آن‌ها هشدار داده بود که بزرگترین نام‌های ورزش را در فهرست اهداف حملات خود قرار داده است، اعم از این که آلمانی باشند یا شهروند سایر کشورها» موجی از نگرانی تمام فوتبال اروپا را فرا گرفته است. بر پایه این گزارش چهره‌های ورزشی مشهوری چون وین رونی، فوتبالیست انگلیسی، اندی ماری، تنیسور بریتانیایی، لوییس همیلتون، راننده مشهور فرمول یک و روی مک‌لروی قهرمان گلف از جمله کسانی هستند که در بریتانیا به تمهیدات امنیتی خود افزوده‌اند و نگرانی بیشتری از این بابت بروز داده‌اند. یادداشت‌های منتسب به گروه داعش در روزنامه آلمانی بیلد منتشر شده است و البته در متن آن نکات دیگری هم برای نگرانی وجود دارد. طبق ادعای نویسندگان این نامه: «بازیگران کافر، خوانندگان، ورزشکاران و تمامی اشخاص برجسته» به عنوان اهداف بعدی عملیات تروریستی این گروه معرفی شده‌اند. تجربه نشان داده است که این حملات چنان بدون منطق و ناگهانی هستند که معمولا کار زیادی از ماموران پلیس و امنیتی برای کنترل آن‌ها برنمی‌آید. نگرانی دیگر این است که حتی اگر خود حمله هم نتواند آسیبی جدی به کسی وارد کند، وحشت ناشی از وقوع آن ممکن است مردم را از ورزشگاه‌ها فراری دهد و در چنین وضعیتی ممکن است افراد زیادی لطمه ببینند.

 

 

 

 41258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 657269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =