۰ نفر
۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۸

تسنیم به نقل از یک عضو کمیسیون عمران مجلس نوشت: اخیرا سفارش ساخت ۱۷ فروند نفتکش به خارجی‌ها داده شده که با مذاکره با دولت به دنبال ساخت ۲ تا ۳ فروند از این نفتکش‌ها در داخل هستیم.

حسین هاشمی تخته‌پور  اظهار کرد: یکی از بحث‌های دیرینه‌ای که درباره کشتی‌سازان داخلی از جمله مجتمع کشتی‌سازی و فراساحل ایران (ایزوایکو) بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب این است که اقتصاد مقاومتی داشته باشیم.

وی تصریح کرد:‌ در این بخش باید بر توان داخلی تکیه شود، در خصوص سایر صنایع نیز باید همین نگاه را داشته باشیم.

وی با یادآوری این‌که برخی دستگاه‌ها در دولت قبل علی رغم توان داخلی به خارج سفارش ساخت کشتی می دادند، افزود: ظرفیت کشتی سازان ایرانی به ویژه ایزوایکو به همین دلیل راکد مانده و منفعل شده بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این که در مقطعی کشتی سازان به دلیل مشکلات مالی مجبور به اخراج تعدادی از کارکنان خود شدند، گفت: زمانیکه استاندار بودم به دولت فشار آوردیم تا موضوع سفارش ساخت به خارج حل و فصل شود.

هاشمی تخته پور در عین حال با اشاره به این که برخی دستگاه های دولتی از جمله وزارت نفت سفارش خرید کشتی را به شرکت های خارجی می دهد، افزود: وقتی دلیل این کار را جویا می شویم، می گویند خارجی ها هم ارزان تر و هم سریع تر کشتی را می سازند.

وی از سفارش ساخت 17 فروند نفتکش به سازندگان خارجی خبر داد و اظهار کرد: برای استفاده از ظرفیت های داخلی جهت تامین بخشی از نیازهای کشور دست به کار شده و با مسئولان ذی ربط جلساتی برگزار شده است.

وی ادامه داد: آنها می گویند تعدادی از این کشتی ها سفارش قبل بوده و نمی توانیم کاری در این زمینه انجام دهیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: به این دستگاه ها گفته ایم سفارش 2 تا 3 فروند از این کشتی ها را به یاردهای داخلی بدهید تا بتوانیم فناوریهای مورد نیاز را در کشور بومی سازی کنیم.

هاشمی تخته پور با بیان این که خوشبختانه دولت متقاعد شده که این کار را انجام دهد، تصریح کرد: این که تمام سفارشات ساخت کشتی  را به سازندگان داخلی یا سازندگان داخلی بدهیم صحیح نیست، چون از یک سو داخلی ها توان ساخت این تعداد کشتی را ندارند و از سوی دیگر با سفارس ساخت به خارجی ها سرمایه گذاری های عظیم ملی در کشتی سازی های ایرانی بلااستفاده می ماند.

وی با اشاره به این که ایرانی ها در ساخت کشتی حرکت بسیار خوبی به جلو دارند، گفت: باید دولت و مجلس کمک کنند تا از حداکثر توان داخل در ساخت کشتی های مورد نیاز برای کشور استفاده شود.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 657347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
    3 0
    سلام ، خارجيها ارزان و سريع ميسازند ، اين از نا اميديه و بس همين كاري كه انها ميكنند ما هم بايد بتوانيم انجام بدهيم ، و دليل همه اينها اقتصاد بيمار ما است . چون توي ايران متاسفانه خود دولتها احتكار كالا ميكنند و كساني كه با دولت كار ميكنند قيمتها رو بالا و پايين ميكنند و اين خود دليل گراني و مقرون به صرفه نبودن ميشود ،