۰ نفر
۱۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۷:۰۷

مقامات کره جنوبی با حمایت ژاپن و آمریکا به علت نقش کره شمالی در غرق ناو جنگی سئول خواستار تحریم پیونگ یانگ ازسوی شورای امنیت شد

مقامات کره جنوبی با حمایت ژاپن و آمریکا به علت نقش کره شمالی در غرق ناو جنگی سئول خواستار تحریم پیونگ یانگ ازسوی شورای امنیت شد. مقامات کره جنوبی امروز سه شنبه بمنظور تلاش برای مجازات کره شمالی درباره موضوع غرق شدن کشتی جنگی سئول اقدامات خود را شورای امنیت سازمان ملل متحد آغاز کردند. گروهی از کارشناسان امور دریایی روسیه بمنظور بررسی تازه ترین اطلاعات بدست آمده از سوی گروه بازرسانان چند ملیتی در باره شلیک اژدر از سوی زیر دریایی کره شمالی به ناو کره جنوبی که چهل و شش قربانی بر جاگذاشته است ، دیروز دوشنبه وارد سئول شدند. مقامات وزارت امور خارجه و وزارت دفاع کره جنوبی گفتند گروه کارشناسان روس که شامل متخصصان اژدر و زیردریایی هستند جهت بررسی و بازرسی از لاشه کشتی جنگی سئول و همچنین محل غرق شدن این ناو تا هفتم ژوئیه در کره جنوبی اقامت خواهند کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی ازمقامات هیئت کارشناسان نظامی روسی گفت اعتماد دیگران به نتایج بررسی های بدست آمده از سوی کارشناسان روسی که بخشی از فعالیتهای ما در جهت جلب حمایت های بین المللی است ، موضوع را شفاف خواهد کرد.

از اینرو، کره جنوبی در اقدامات تلافی جویانه مناسبات تجاری سئول با همسایه کمونیست خود را قطع کرده است.این درحالی است که پیونگ یانگ که بشدت از وضعیت موجود خشمگین است ضمن تکذیب هرگونه دخالت در این حادثه با افزایش تهدیدات جنگی به اقدامات سئول پاسخ داده است. کره جنوبی با حمایت آمریکا و ژاپن،از شورای امنیت سازمان ملل متحد می خواهد با اعمال تحریم و یا دست کم تنبیه علیه کره شمالی اقدام کند.

حادثه غرق شدن کشتی جنگی کره جنوبی از سوی پیونگ یانگ از زمان جنگهای هزارو نهصدو پنجاه تا پنجاه و سه میلادی بعنوان فاجعه انگیز ترین حادثه حمله نظامی توصیف شده است. به گزارش خبر گزارش فرانسه، سئول خواستار حمایت قدرتهای دارای حق وتو در شورای امنیت از جمله، روسیه و چین است که این دو کشور بطور سنتی از دیر باز روابط نزدیکی با پیونگ یانگ داشته اند.از سوی دیگر، مقامات وزارت امور خارجه روسیه خواستار دلایل و اسنادی است که در آنها بطور صد در صد دخالت پیونگ یانگ در حادثه غرق شدن کشتی جنگی سئول ثابت شده باشد. این درحالی است که سئول همچنین از پکن خواسته است برای بررسی این موضوع گروهی از کارشناسان نظامی خود را به این کشور اعزام کند.

اما مقامات پکن تا کنون پاسخی به درخواست سئول نداده اند اگر چه برخی از منابع خبری گفته اند چین درخواست آنان را رد کرده است. در اجلاس سه روزه که در اواخر هفته گذشته برگزار شد، ون جیابائو نخست وزیر چین ، دربرابر فشار مقامات ژاپن و کره جنوبی مبنی بر حمایت علنی پکن از اقدام سازمان ملل متحد و یا محکوم کردن اقدام کره شمالی ، مقاومت کرد. جیابائو بجای اینکه اقدام پیونگ یانگ را محکوم و یا از اقدام سازمان ملل حمایت کند ، خواستار تلاش برای کاهش تنش های منطقه شد. مقامات کره جنوبی ، برغم دریافت مواضع غیر صریح چین، درادامه اقدامات خود برای مقصر دانستن پیونگ یانگ، یانگ وو، معاون وزیر امور خارجه خود در امور سازمان ملل را برای گفتگو با مقامات آمریکایی دیروز دوشنبه به این کشوراعزام کرد. یو میونگ هوان، وزیرامور خارجه کره جنوبی که برای اتخاذ اقداماتی علیه کره شمالی با مقامات آمریکایی گفتگو و رایزنی می کند گفت محدود کردن کمکهای نقدی به کره شمالی اقدام تنبیهی تاثیر گذار خواهد بود.

هوان در مصاحبه با بی بی سی خاطر نشان کرد درصورتیکه انتقال نقدینگی به پیونگ یانگ با محدودیت روبرو شود تصور می کنم امکان توسعه و گسترش جنگ افزار هسته ای و همچنین رفتار و اقدامات خصمانه این کشور کاهش می یابد.

مقامات کره جنوبی ضررهای مالی کره شمالی را در نتیجه اقدامات تلافی جویانه و متوقف کردن مناسبات تجاری سئول با پیونگ یانگ را بین دویست و شصت و تا سیصد میلیون دلار در سال تخمین می زند. لی میونگ بک رئیس جمهور کره جنوبی برغم تنش های موجود برسر حادثه غرق شدن ناو چنون ،امروز سه شنبه از اعضای دولت این کشور خواست برای راهبرد دراز مدت وحدت این شبه جزیره برنامه ریزی کنند

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 65851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علي IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۱
    0 0
    كره شمالي را بايد ادب كرد دنياي امروز چنين رفتارهايي را تحمل نمي كنه