۰ نفر
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۲
نظرات صریح میرسلیم درباره فوتبال و ممیزی!

میرسلیم یکی از کاندیدای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری است که انتقاداتی به ورزش این روزهای کشور دارد.

زاوش محمدی: سیدمصطفی میرسلیم رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیأت علمی دانشگاه است و یکی از کسانی است که در ساعات آغازین انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری نسبت به ثبت‌نام خود در این مسند اقدام کرد و تایید صلاحیت شد.

او در دوره ای سرپرست نهاد ریاست جمهوری ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از سال 68 رئیس فدراسیون نجات غریق و غواصی ایران بود. این روزها از او به عنوان یکی از رقیب های اصلی حسن روحانی در انتخابات پیش رو نام می برند.  با او درباره اختلاف نظرش با وزارت ورزش و جوانان و همچنین دوره حضور او در وزارت فرهنگ و ارشاد صحبت کردیم که در ادامه می خوانید:

*شما در بازه ای انتقاد های زیادی نسبت به وزارت ورزش و جوانان داشتید و همچنین از شما به عنوان منتقد اصلی محمود گودرزی یاد می شد. می خواستیم برنامه شما را درباره وزارت ورزش و مشکلات این روزهای ورزش کشور بدانیم.

من منتقد وزارت ورزش نبودم بلکه با تلفیق و ترکیب وزارت ورزش و جوانان مخالف بودم. می بینید در این چند سال عملا هیچ کاری برای جوانان صورت نگرفته است و به نظر من جوانان در این ترکیب فدا شدند. ما اعتقاد داریم که این موضوع فراتر از این حرف ها است. مسائل جوانان این روزها مهمترین موضوع و معضل کشور است که به خانواده، به جامعه، به اقتصاد کشور و ... بر می گردد که اصلا در این چند سال به این مباحث پرداخته نشده است.

*پس نظر شما این است که وزارت ورزش و جوانان باید از یکدیگر تفکیک شوند؟

شما باید در نظر بگیرید که این موضوع یک قانون است و قانون باید مورد اصلاح قرار بگیرد. یکی از راه ها این است که این دومقوله را دو وزارت کنیم اما گرایش عمومی نشان داده که نباید دولت را متورم کنیم. پس باید به لحاظ ساختاری کار به گونه ای بررسی شود که جوابگوی این نیاز باشد. موقعی وزارت ارشاد ما معادل چهار وزارتخانه بود و من به نمایندگی از وزرای اوقاف، جهانگردی، فرهنگ و حج در اجلاس های جهانی شرکت می کردم. وزارت ها می توانند با یکدیگر ادغام شوند اما باید کارهای آنها تعریف شده باشد. نه اینکه تمام تمرکز روی ورزش باشد و به توجهی به جوانان نشود. الان درباره جوانان چه کسی مسئول و جوابگو است؟ شما الان اگر به وزارت صنعت، معدن و تجارت دقت کنید که در شرایط کنونی با یکدیگر سازگار نیست. ترکیب وزارت ورزش و جوانان هم به نظر ما ناشایست است و باید اصلاح شود تا جوابگوی مشکلات جوانان باشد و من قطعا این موضوع را اصلاح خواهم کرد.  

*در سال های اخیر پول های زیادی وارد ورزش و مخصوصا ورزش های ستاره ساز شده است. باشگاه های ما همچنان دولتی هستند و هیچ نظارتی بر درآمد و خرج آنها نیست. شما چه برنامه ای برای سر و سامان دادن به این مقوله دارید؟

نظر ما به ورزش این است که باید جامعه را به تعادل برساند. این تعادل شاید از لحاظ بدنی در نظر گرفته شود اما ما به این عقیده داریم که عقل سالم در بدن سالم است. ما اگر بخواهیم به تعادل روحی و فکری مناسب برسیم باید اول به بدن مان و بدن مردم بپردازیم. در این صورت رشد عقلی به وجود خواهد آمد. از دل ورزش باید ارتقا فرهنگی، معنوی، تعادل و سلامت اجتماعی در بیاید و همین موضوعات باعث وجود اخلاقیات در جامعه خواهد شد. در حال حاضر بعضی ورزش های ما باعث به وجود آمدن بداخلاقی ها و انحرافات شده که باید اصلاح شود. باید نظارت دولت روی فدراسیون ها بیشتر شود تا از انحرافات جلوگیری شود. گرچه این معضلات در دنیا وجود دارد اما ما نباید بگذاریم این مسائل در جمهوری اسلامی به وجود آید.

*در جوامع بین المللی و کشورهای پیشرفته،به ورزش نگاه صنعتی وجود دارد اما در ایران به جای اینکه درآمد زایی وجود داشته باشد، فقط هزینه روی دست دولت دارد. برنامه شما برای درآمدزایی ازطریق ورزش چیست؟

اولا باید به شما بگویم که فدراسیون ها دولتی نیستند و می توانند به صورت قانونی درآمد زایی داشته باشند. اگر به ساختار فدراسیون ها دقت کنیم می بینید که تعادلی بین درآمد و هزینه آنها وجود ندارد اما ما در فدراسیون غریق نجات توانستیم به این مرحله برسیم و مشکلاتمان را برطرف کردیم. به شرطی که تدبیر سنجیده صورت بگیرد. دولت ما نظریه ای دارد درباره پشتیبانی از ورزش و مسابقات بین المللی که ما بودجه ای در این مورد اختصاص خواهیم داد اما باید فدراسیون ها به صورت قانونی به درآمدزایی برسند. ما منکر آن نیستیم که کمک های دولت می تواند نتیجه بخش باشد اما فدراسیون ها هم باید خودشان را با سیاست های دولت تطبیق دهند.

*شما پیشتر درباره وزارت فرهنگ صحبت کردید. در دوره ریاست شما در وزارت فرهنگ، ممیزی و توجه به کتاب بیشتر از سینما و مطبوعات بود. خواستم بدانم شما همچنان به ممیزی اعتقاد دارید؟

هر کار سینمایی مبتنی بر یک فیلمنامه است. یعنی هر فیلمی که می خواهد ساخته شود اول باید سناریو، طراحی صحنه و ... نوشته و مورد بررسی قرار بگیرد. در ضمن اینکه دوره وزارت من را باید به دو بخش تقسیم کرد. در دوره اول ما به مولفان و ناشران اعتماد کردیم و از آنها خواستیم تا خودشان ممیزی را انجام دهند و مسئولیت چاپ را برعهده خودشان گذاشتیم.  ما با این کارمان برای مولفان و ناشران که کار فرهنگی می کردند احترام قائل شده بودیم اما متاسفانه دیدیم دوستانمان بعضی مسائل را رعایت نکردند و چهره جمهوری اسلامی را خدشه دار کرده بودند. قرار نیست اتفاق هایی که در سایر کشورها انجام می شود در جمهوری اسلامی هم رخ دهد و برای همین اتفاق ها ما به مجلس فراخوانده شدیم و کارمان زیرسوال رفت. در آنجا من اعتراف کردم که کارمان اشتباه بود و از آن پس تصمیم گرفتیم ممیزی متمرکز را انجام دهیم. ممیزی متمرکز هم منافع خیلی ها را در خطر می انداخت و در آن زمان بعضی ها مصاحبه های تندی علیه ما انجام دادند. ما به دنبال جلوگیری از انحراف بودیم و از ناشران خواستیم که این روش را پیاده کنند که خوشبختانه جواب داد و موثر هم بود.

*شما در حال حاضر اوضاع نشر و کتاب را چگونه می بینید؟ به نظر ما همچنان نیاز به ممیزی هست؟

ممیزی متمرکز باید همیشه انجام شود ولی نباید همیشه دید منفی داشت. در این سال ها ناشران ما پیشرفت کردند و صاحب تجربه شده اند اما نمی توان ممیزی را حذف کرد تا هرکسی هر چیزی که دلش می خواهد بنویسد. نه این راه درست نیست و راه را برای دشمن باز می کند.

4141

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 660694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علي IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
    4 4
    تا حالا اي صحبت ايشان ننشسته بودم و هميشه به خاطر ظاهر ايشون قضاوت نادرستي داشتم ولي به نظرم شخصي بسيار منطقي هستن و حيف كه براي رياست جمهوري در ايران فقط اين كافي نيست