ایسنا نوشت:رئیس جامعه مهندسان شهرساز با تشریح اولویت‌ها،چالش‌ها و برنامه‌هایی که باید در شورای پنجم مورد تاکید قرار گیرد ، گفت: لازم است اعضای شورای شهر پنجم برای فراهم کردن بستر افزایش مشارکت‌های مردمی و حضور آنها برنامه داشته باشند. چرا که فعالیت 21 نفره شورای پنجم بدون حضور و مشارکت مردم ناشدنی و ناممکن است.

علی نوذرپور، در تشریح اولویت‌ها و برنامه‌های شورای شهر پنجم با بیان اینکه افزایش مشارکت مردمی در راستای اداره شهر یکی از وظایف جدی شوراهای شهر است ، افزود: بر اساس قانون نیز یکی از وظایفی که برای شوراها و شهرداری در نظر گرفته شده افزایش جلب مشارکت و همکاری مردم است، شورا باید در راستای افزایش مشارکت الگوهایی داشته باشد و باید جایگاه شورایاری‌ها تقویت شود چرا که در حال حاضر شورایاران کم اثر هستند و حتی شهرداری افرادی را تحت عناوین مختلف در کنار این شورایاران منصوب کرده است، در مجموع باید حرکت جدی در راستای تقویت جایگاه شورایاری‌ها آن هم به صورت پایه‌ای انجام شود.

وی تصریح کرد: باید قانون شوراها اصلاح و شورایاران به رسمیت شناخته شوند.

نظارت در شورای شهر ساز و کاری ندارد

این نامزد انتخابات شورای شهر پنجم یکی دیگر از موضوعاتی که در شورای پنجم باید اصلاح شود را بحث «نظارت» خواند و گفت: نظارت در شورای شهر ساز و کاری ندارد و عمده نظارت‌ها اتفاقی و تصادفی است که یک کارشناس یا یک نفر به مشکل و تخلف بر می‌خورد و آن را اعضا اعلام یا پیگیری می‌کنند که این سنتی‌ترین شیوه نظارت است که باید ساختار مند شود و می‌توان برای افزایش نظارت از توان شورایاران و رسانه‌ها بهره مند شد.

شوراها باید سند چشم انداز داشته باشند

نوذرپور با بیان اینکه یکی از وظایف شوراها بررسی و شناخت کمبودها و نارسایی‌های شهری در همه زمینه‌های اجتماعی و ... است تا بر اساس این شناخت ، طرح و پیشنهاداتی در راستای برنامه ریزی بهتر ارائه دهند، گفت: شوراها باید سند چشم انداز داشته باشند تا بدانند در طول چهار سال به کجا می‌خواهند برسند. این در حالیست که در حال حاضر ما می‌بینیم که شورای شهر دچار یکنواختی شده و جدا جدا هر کسی برای خود کاری می‌کند و با اینکه برنامه پنج ساله دوم شهرداری را تصویب کرده اما رویکردها و راهبردها را مغفول گذاشته و در راستای حل این مشکل نیز هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد.

باید یک شورای شیشه‌ای داشته باشیم

معاون سابق سازمان شهرداری‌ها با بیان اینکه باید اقدامات شهری اولویت‌بندی شود تا بر اساس برنامه توسعه‌ای جلو برود، گفت: نقاط ضعف و قوت برنامه پنج ساله دوم احصا شود تا اعضای شورای پنجم که می‌خواهند برنامه سوم پنج ساله را تدوین کنند با چشم باز و واقعی اهداف را ترسیم کنند و این در حالیست که مردم نیز باید بدانند که نمایندگانشان در شورای شهر چه کارهایی انجام می‌دهند و بر همین اساس باید یک شورای شیشه‌ای داشته باشیم.

نوذرپور با بیان اینکه باید الزاماتی فراهم شود تا کلیه سازمان‌ها و موسسات دولتی و غیردولتی که در زمینه ارائه خدمات وظایفی را بر عهده دارند موظف شوند که برنامه‌های سالانه خود را به شورای شهر ارائه کنند، گفت: باید الزاماتی فراهم شود که همه سازمان‌هایی که در حوزه خدمات شهری فعالیت دارند برنامه‌هایشان را به اطلاع شورا برسانند تا علاوه بر آنکه یکپارچگی را در شهر شاهد باشم، اینگونه نشود که هر روز یک دستگاهی به مانند آب و فاضلاب، برق و ... برای خود در گوشه‌ای از این شهر اقداماتی داشته باشد و حداقل شورا و مدیریت شهری در جریان پروژه‌ها و برنامه‌ها قرار گیرد که با هم هماهنگ بوده و موازی کاری و یا تخریب صورت نگیرد. به عنوان مثال بارها دیده شده که یک خیابانی آسفالت و یا مرمت می‌شود اما چند روز بعد اداره آب یا شرکتی دیگر نسبت به تخریب آسفالت و حفاری اقدام می‌کند یا در حوزه میراث فرهنگی اینگونه نباشد که پس از تخریب تازه مدیریت شهری با خبر باشد و باید قبول کنیم که شهر بدون همراهی همه دستگاه‌ها پویا نمی‌شود.

شورای فعلی در یک روزمرگی گرفتار شده‌ است

وی با بیان اینکه شورای پنجم پس از استقرار باید اهداف چهار ساله خود را مشخص و به اطلاع مردم برساند در غیر این صورت به روزمرگی دچار می‌افتد، گفت: متاسفانه شاهد هستیم که اعضای شورای فعلی در یک روزمرگی گرفتار شده‌اند و اگر طرح یا لایحه‌ای برای بررسی وجود داشت که هیچ در غیر اینصورت هیچ کار خاصی برای شهر انجام نمی‌شود.
نوذرپور با بیان اینکه قطعا یکی از مهمترین اولویت‌های برنامه چهار ساله شورای پنجم حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا است گفت: برای حل این دو مشکل نیازمند مشارکت دستگاه‌های دولتی همچون استانداری، محیط زیست، وزارت صنایع و ... هستیم که باید پای کار آمده و در قالب یک مجمع یا شورای مشورتی مشکلات بررسی و راهکارها را پیش بینی کنند چرا که منشأ آلودگی مشخص است و باید در راستای کاهش آلودگی و همچنین توسعه اقداماتی که باعث افزایش هوای پاک می‌شود اقدام کرد.

رئیس جامعه مهندسان شهرساز با بیان اینکه شهر را می‌فروشند تا آن را اداره کنند گفت: کافی است به مناطق یک تا پنج نگاهی بیاندازید و آن موقع است که حجم ساختمان‌های بلندمرتبه نظرتان را جلب بکند و حتی روزهای جمعه نیز کارگران استراحت نمی‌کنند تا ساختمان‌های بلند هر چه زودتر ساخته شود و حال جای سوال است اعضای شورای چهارم در این چهار سال در خواب بودند که حالا بعد از این همه مدت با توییت‌ها و کانال‌های خود فریاد واویلا سر می‌دهند.غفلت شهرداری از نوسازی اتوبوس‌ها

معاون سابق سازمان شهرداری‌ها با بیان اینکه دولت در یکی دو سال اخیر اقدامات خوبی در راستای نوسازی تاکسی‌های فرسوده انجام داده است اما در حوزه اتوبوس‌ها هیچ اتفاقی نیفتاده و شهرداری‌ها و به خصوص شهرداری تهران در این زمینه غفلت کرده‌اند گفت: قریب به 58 درصد اتوبوس‌ها ابتدای امسال از سن هشت سالگی عبور کرده و فرسوده شده‌اند که باید برای آنها به قید فوریت کاری کرد. چرا که این اعداد خطرناک است و به آلودگی هوا دامن می‌زند.

رئیس جامعه مهندسان شهرساز تصریح کرد: باید بر اساس قوانین بالادستی تا پایان سال 91، سهم مترو از جابجایی مسافران به 30 درصد می‌رسید اما حالا آمارها روی 14 درصد است و این عقب ماندگی‌ها را باید جبران کرد.

65 هزار نیرو در شهرداری تهران بر اساس کدام چارت و با چه کیفیتی استخدام شده‌اند؟

نوذرپور یکی دیگر از اولویت‌های شورای پنجم را اصلاح ساختار و تقویت نیروی انسانی متخصص بیان کرد و گفت: در حال حاضر 65 هزار نیرو در شهرداری تهران به کار گرفته شده‌اند که باید مشخص شود این افراد کجا؟ بر اساس چارت کدام سازمان؟ و با چه کیفیتی استخدام شده‌اند.

وی اضافه کرد: در ساختار سازمانی و نیروی انسانی بازنگری امر ضروری است و این در حالیست که در مورد شهرداری تهران تنها شورا می‌تواند نسبت به این اصلاح دست بزند و این در حالیست که متاسفانه می‌بینیم که علاوه بر نیروی انسانی مضاعف، سازمان‌ها و تشکیلات موازی داریم که تنها اتلاف هزینه می‌کنند و باید بخشی از آنها با یکدیگر ادغام شود. به عنوان مثال در شهرداری تهران هم سازمان فرهنگی هنری وجود دارد و هم معاونت فرهنگی و اجتماعی که این موازی کاری‌ها اتلاف انرژی است و از سوی دیگر می‌بینیم که هر وسیله حمل و نقل عمومی اعم از تاکسی، مترو و اتوبوس برای خود یک سازمان و تشکیلات ستادی جداگانه دارد و همچنین می‌بینیم که با وجود آنکه مرکز مطالعات شهرداری فعال است اما هر سازمان و معاونتی برای خود حوزه پژوهش و مطالعات دارد و باید یک تمرکزی بر روی این سازمان‌ها ایجاد شود.

باید جلوی چراغ سبز شهرداری‌ها برای متخلفان گرفته شود

نوذرپور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ایمنی تهران مغفول مانده است، گفت: باید علاوه بر آماده سازی، فرهنگ سازی نیز صورت بگیرد و این در حالیست که تنها کلانشهر تهران سازمان مجزای مدیریت بحران دارد و ما می‌بینیم که در حادثه پلاسکو که یک حادثه محلی بود مدیریت بحران نتوانست به خوبی عمل کند و این در حالیست که باید خلأ امکانات و آموزش نیروی انسانی مورد توجه قرار گیرد و از سوی دیگر نظارت بر ساختمان‌ها نیز افزایش یابد چرا که می‌بینیم خیلی از ساختمان‌های ناایمن در سایه بی توجهی شهرداری به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باید جلوی تخلفات ساختمانی و چراغ سبز شهرداری‌ها برای متخلفان گرفته شود گفت: می‌بینیم که ساختمان‌های بسیاری بر خلاف پروانه ساخته می‌شود و با آنکه رای کمیسیون ماده 100 دارند اما حکمشان اجرا نمی‌شود و گویا یک هماهنگی بین مدیریت شهری و سازنده‌های بزرگ که پول می‌دهند وجود دارد.

شهر را می‌فروشند تا آن را اداره کنند

رئیس جامعه مهندسان شهرساز با بیان اینکه شهر را می‌فروشند تا آن را اداره کنند گفت: کافی است به مناطق یک تا پنج نگاهی بیاندازید و آن موقع است که حجم ساختمان‌های بلندمرتبه نظرتان را جلب بکند و حتی روزهای جمعه نیز کارگران استراحت نمی‌کنند تا ساختمان‌های بلند هر چه زودتر ساخته شود و حال جای سوال است اعضای شورای چهارم در این چهار سال در خواب بودند که حالا بعد از این همه مدت با توییت‌ها و کانال‌های خود فریاد واویلا سر می‌دهند.

نوذرپور در پایان با بیان اینکه باید شورای شهر پنجم شورای شیشه‌ای باشد تا مردم به راحتی بدانند و آگاه شوند که نمایندگانشان در شورای شهر چه می‌کنند و به چه طرح‌ها و لوایحی رای داده و یا نمی‌دهند گفت: قطعا باید اهداف چهار ساله شورا در همان ماه اول تدوین شود تا اعضا دچار روزمرگی و خواب آلودگی نشوند.

 

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 661206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =