شب گذشته همایشی با عنوان «جوانان برای جوانان» در سالن رایزن از سوی ستاد جوانان و دانشجویان اصلاح طلب تهران با سخنرانی محسن هاشمی و حسن رباطی برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، حسن رباطی رئیس ستاد انتخابات اصلاح طلبان تهران در ابتدای این مراسم بر لزوم تلاش برای جلب آرای خاموش جامعه تاکید کرد و گفت: در انتخابات جاری 52 میلیون نفر حق رای دارند. از این میان 17 میلیون ساکنین کلان شهرها هستند که شش میلیون نفرشان در تهران هستند. 17 میلیون ساکنین شهرهای متوسط هستند و 18 میلیون نفر هم ساکنین روستاها هستند. این در حالی است که نرخ مشارکت در کلان شهرها معمولا 40 درصد، در شهرهای متوسط 60 درصد و در روستاها 90 درصد است.

به گفته وی در کلان شهرها اگر میزان مشارکت به 50 درصد برسد، قطعا آقای روحانی در مرحله اول انتخابات پیروز خواهند شد.
رباطی در بخش دیگری از سخنانش در مورد صدارت ١٢ ساله قالیباف در تهران؛ به تشبیه تهران به شهر سوخته پرداخت و یادآورشد که قهر اجتماعی مردم در سال ٨٢ منجر به روی كار امدن شورای شهر موسوم به ابادگران و در نهایت شهردار شدن احمدی نژاد و سپس رئیس جمهور شدن او شد.

به جای شهردار شورای شهر را نقد کنیم که چرا نظارت نکرد

محسن هاشمی نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه مقصر همه مشکلات تهران، فقط مدیر شهر نیست بلکه شورای شهر هم مقصر است؛ ادامه داد: ۱۲ سال است که آقای قالسیاف بر تهران صدارت می‌کنند، باید شورای شهر را به نقد بکشیم که چرا به وظایف نظارتی خود در این سالها عمل نکرده و اجازه دادند که تهران به این وضیعت بیفتد.

وی در تشریح اهمیت بعد نظارتی شورای شهر یادآور شد که «احمدی نژاد در دوران شهرداریش طرح منوریل را مطرح کرد اما من به عنوان مدیر مترو پایتخت با اینکه از احمدی نژاد حکم گرفته بودم با حضور در جلسه شورای شهر به مخالفت با این طرح پرداختم و توانستم با مستندات، آنها را قانع کند. در حالیکه آنان عموما اصولگرا بوده و خودشان به شهردار شدن احمدی نژاد رای داده بودند. او هم که با مخالفت شورای شهر روبرو شد از طریق یک شرکت خصوصی اقدام به ساخت منوریل کرد و متاسفانه شورای شهر در مقابلش ایستادگی نکرد.»

هاشمی پل صدر و تونل نیایش را نمونه‌ دیگری از بی‎تدبیری‎ها خواند که با آن مخالف بوده است و افزود: در جلسه شورای شهر صحبت کردم و آقایان دیدند که کار تونل کارشناسی نیست اما باز هم ایستادگی نکردند و گفتند کار شروع شده و برایش هزینه شده است! می‌دانید چرا پل صدر ۱۰ کلیومتر شد چون نمی‌شد آن را جمع کرد، باز هم تاکید می‌کنم اگر شورای شهر درست عمل نکند وضع شهر بدتر می‌شود. بعد از ۲۰۰ سال قدمت شهر و ۱۰۰ شهردار در تهران در شرایطی هستیم که نمی توانیم بدون خرد جمعی پروژه ای را طراحی کنیم و حتما باید به سمت درآمد پایدار برویم. شهری مانند تهران قطعا می‌تواند هزینه خود را دربیاورد و بی توجه به فعالیت‌هایی مانند ساختمان‌سازی و غیره می‌تواند با پرداخت مالیات این هزینه را درآورد و حتما در مدیریت شهری موثر واقع می شود.

وی افزود: شورای شهر جای سکوت نیست، هنر این نیست که پول خرج کنید و رای بگیرید، شورای شهر باید در بودجه‌نویسی نظارت دقیق داشته باشد. شورای شهر نباید محل مناسبات سیاسی باشد.

این نامزد شورای شهر در واکنش به مطالبات جوانان برای تحقق سهیمه 30 درصدی حضورشان در لیست اصلاح طلبان، به شوخی گفت: من را هم خیلی تحویل نگرفتند، مطمئن نیستم که خودمم در لیست باشم. او در واکنش به این درخواست که اگر قرار است شهردار شوید، در لیست شورای شهر نروید هم گفت: می‎خواهم به شورای شهر بروم نه شهرداری.

هاشمی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه شایستگان در لیست قرار بگیرند، تاخیر در ارائه لیست را به ضرر انتخابات دانست و افزود: معتقد بودم در پی ثبت نام حداکثری، باید انصراف حداکثری نیز راه می‌افتاد. چون در صورت باقی ماندن افراد در صحنه رای مرده زیاد می شود و نهایتا حتی اگر پیروز هم شویم با آرای 100 تا 200 هزارتایی به شورا می رویم. این درحالی است که خودمان قبلا به نمایندگانی که با چنین رایی وارد شورا می شدند می گفتیم که شما نماینده مردم 9 میلیونی تهران نیستید!

دفاع از برجام و خاتمی در مناظره‎های انتخاباتی

گفتنی است در این مراسم شهاب طباطبایی نیز با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری از اینکه مخالفان برجام امروز در صف دفاع از آن قرار گرفته اند، ابراز خرسندی کرد و گفت: خوشحالم در مناظرات از دولت اصلاحات و منش آقای خاتمی و منطق‌پذیری ایشان تعریف کردند و برای اینکه اشتباهات دولت نهم و دهم را گردن نگیرند از دولت هفتم و هشتم تعریف می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم فعال شدن ستادهای مردمی در جنوب شهر، ادامه داد: باید چهره به چهره با مردم حرف بزنیم. دوستان جوان باید خودجوش وارد فضای انتخابات شوند و ستادها را فعال کنند. نباید با طرح برخی مسائل انحرافی در مناظرات به امید مردم خدشه وارد شود.

سعید الله‌بداشتی نیز در ادامه همایش جوانان برای جوانان عنوان کرد: این روزها به نظر می‌رسد فضای انتخاباتی نیست، سال ۹۲ نیز چنین بود، اما در چند روز معجزه رخ داد. امروز واقعا برخی مکر می‌کنند اما خلق نیکو آقای روحانی قطعا مکر آنان را رسوا خواهد کرد.

به گفته وی اگر مخالفانمان امروز سعی می‌کنند دولت روحانی را فرسوده عنوان کنند ما جوانان اصلاح‌طلب بر دهان آن‌ها می‌کوبیم. پیروزی با دروغ‌پردازان نیست.

مطالبات جوانان؛ ترمیم گسست بین نسلی با حضور جوانان در مناصب مدیریتی

در بخش پنل همایش جوانان برای جوانان، نسرین وزیری کاندیدای جوان شورای شهر و روزنامه نگار با اشاره به اینکه در آستانه دهه چهارم انقلاب اسلامی شاهد یک شکاف نسلی در کشور هستیم که بویژه میان سیاسیون و مدیران، عمیق تر است؛ از تفاوت ماهوی اعطای فرصت به جوانان اول انقلاب و جوانان امروز سخن گفت و افزود: میانگین سنی کابینه شهید رجایی 39 سال بود؛ آن هم در روزهای پرتنش سال 59. میانگین سنی نخستین کابینه مرحوم هاشمی رفسنجانی هم 41 سال بود. آن هم در دوران سازندگی کشور پس از جنگ. او با تاکید بر اینکه مطالبه نسل جوان برای حضور در بدنه مدیریتی کشور، یک مطالبه سهم خواهانه و یا جسورانه از سر ناددیه انگاشتن تجارب نسل قبل نیست؛ بلکه برآمده ازیک پیش بینی آسیب شناسانه است؛ افزود: قرار نیست که جوان‎ها جای ژنرال‎ها را بگیرند؛ اما شما هم بپذیرید که سی سال و چهل ساز، "سربازی کردن" به نسل ما تجاربی آموخته که می تواند در کنار شما و با راهنمایی های خردمندانه شما؛ به تدریج سکان مدیریت کشور را در دست بگیرد. قطعا ترمیم گسست بین نسلی کنونی؛ فعالیت جوانان و همراهی نسل پیشین را نیاز دارد. اما برای تحقق این امر نیازمند تبعیض مثبت در بکارگیری نیروی جوان هستیم تا چابکی سیستم مدیریتی کشور حفظ شود.

به گفته وی، شورای شهر می تواند فرصتی برای جبران خلا فرآیند انتقال قدرت باشد. امکان حضور جوانان در این عرصه می تواند، هم اعتماد بنفسِ از دست رفته این نسل را بازسازی کند و هم تجارب گرانقدری را به سبد اندوخته آنان بیافزاید تا در دولت های پس از 1400؛ همچنان جریان اصلاحات نیروی کارآزموده برای حضور در کابینه داشته باشد.

همچنین احسان علیزاده عضو هیات رئیسه ستاد جوان اصلاح طلبان تهران و کاندیدای جوان شورای شهر، اظهار داشت: متاسفانه در جریان اصلاحات، نسل جوان فرصتی برای حضور در چرخه مدیریت کشور به صورت جدی پیدا نکرده است. این موضوع از یکسو باعث ایجاد شکاف نسلی در مدیریت و عدم کادرسازی موثر در این جریان شده است. اما از سوی دیگر اغلب جامعه نیز حتی با درک نیاز حضور جوانان در مدیریت کشور، حاضر به پذیرش مدیران جوان در مدیرت شهری و دولتی نمی‌باشد. علت این امر اجرای و پیاده سازی ناصحیح بکارگیری جوانان در دولت‌های نهم و دهم می‌باشد. نداشتن سابقه مدیریت شهری و دولتی در میان این جوانان شایسته و توانمند لزوما نافی عدم صلاحیت‌ برای ورود این نسل به چرخه مدیرتی شهری و کشوری نیست.

وی ابراز امیدواری کرد که در لیست شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان سهم از پیش تعیین شده برای جوانان قائل شوند و افزود: دیگر جوانانی که فرصت حضور در این لیست را پیدا نکردند قطعا از لیست مذکور حمایت همه‌جانبه خواهند کرد تا به نوعی خط شکن در بهبود مشکل شکاف نسلی شوند.

در ادامه مراسم محمد میرزایی دیگر کاندیدای جوان شورای شهر و دبیر كمیته محیطزیست شورای شهر تهران، با اشاره به اینکه با شهری روبرو هستیم که مجموعه ای از بحران های در هم تنیده آن را محصور کرده، اظهار داشت: مسئله اصلی شهر تهران عدم وجود فرآیند سالم درآمد و هزینه شهر است. سالانه 6هزار میلیارد خرج حمل و نقل در شهر می‎شود اما هنوز ساعت‌ها در ترافیک شاهد تلف شدن سرمایه های کشور هستیم. از سوی دیگر باغهای شهر دستخوش ساخت و ساز می شوند و با درامد آن بزرگراه سازی می کنیم که سالهاست در دنیا منسوخ شده است! 80درصد آلودگی هوای تهران را منابع متحرک و خودروها تولید می کنند و ما برای خودرو در تهران فرش قرمز پهن می کنیم.

به گفته وی شورای پنجم باید در راهبردی عملی؛ اولویت ها برای بحران های تهران را با مردم مطرح کرده و با مشارکت مدنی خود مردم منابع مالی را به سمت حل این بحران ها سوق دهد.

دبیر کمیته محیط زیست شورا با بیان اینکه هیچ انسان عاقلی فرش زیر پای خود را نمی فروشد که خرج روزانه و خورد و خوراک خود را تامین کند، گفت: اما در تهران اینگونه عمل می کنیم! سرمایه های شهر را تبدیل به اسکناس می کنیم و خرج نگهداشت و هزینه های جاری شهر می کنیم! در حالیکه این فرایند نسبتی با توسعه ی پایدار ندارد و باید جلوی سونامی از بین رفتن بخش عمومی شهر را گرفت.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 662663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =