تسنیم نوشت: ترکیه و قطر دربارۀ راه‌اندازی پایگاه نظامی مشترک در دوحه و استقرار صدها نیروی نظامی ترک در این پایگاه توافق کرده‌اند.

به گزارش پرس تی وی، مقامات آنکارا می‌گویند ترکیه و قطر دربارۀ راه‌اندازی پایگاه نظامی مشترک در دوحه و استقرار صدها نیروی نظامی ترک در این پایگاه توافق کرده‌اند.

سرگرد احسان بلبل، جانشین معاون وزارت دفاع ترکیه، روز دوشنبه گفت: «در چارچوب این توافق، در نظر گرفته شده است که مقر تاکتیکی نیروهای مشترک ترکیه و قطر ... در دوحه راه‌اندازی شود.»

روزنامه حریت ترکیه به نقل از بلبل گزارش داد یک سرلشکر قطری فرمانده این پایگاه و یک سرتیپ ارتش ترکیه معاونش خواهد بود.

وی همچنین گفت 500 تا 600 نیروی نظامی ترک به پایگاه نظامی دوحه اعزام خواهند شد.

وی همچنین گفت «کادری آموزشی متشکل از 25 تا 30 در این پایگاه مستقر و به آموزش» خنثی‌سازی مواد منفجره خواهند پرداخت.

حزب جمهوری‌خواه خلق، مهم‌ترین حزب مخالف دولت در ترکیه، ضمن انتقاد از این توافق، آن را ناشی از «ماهیت خودسرانه» دولت خواند و منافع آنکارا از ایجاد چنین پایگاهی در دوحه و استقرار نیروهای نظامی در آنجا را زیر سؤال برد.

اگاز خان سالیچی، نمایندۀ حزب جمهوری‌خواه خلق در پارلمان ترکیه، گفت: «ما نیرو به قطر اعزام و پایگاه راه‌اندازی می‌کنیم و قطر پول آن را پرداخت می‌کند. ترکیه از این موضوع چه نفعی می‌برد؟ نفع قطر در چیست؟ نیاز است تا دربارۀ روابط ترکیه و قطر تحقیقات بیشتری صورت گیرد.»

راه‌اندازی پایگاه نظامی در دوحه بخشی از توافق امضاشده میان ترکیه و قطر در سال 2014 است.

در آوریل 2016، احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر وقت ترکیه، گفت اولین پایگاه نظامی خارجی ترکیه در خاورمیانه در قطر برپا خواهد شد.

وی مدعی شد این پایگاه به مبارزه علیه تروریسم در هر دو کشور کمک خواهد کرد و گفت: «امنیت و ثبات قطر به‌مانند امنیت و ثبات ترکیه است.»

احمد دمیروک، سفیر پیشین ترکیه در قطر، گفت حدود 3 هزار نیروی زمینی ترکیه همراه با یگان‌های هوایی و دریایی، آموزش‌دهندگان نظامی و نیروهای ویژه در پایگاه نظامی دوحه مستقر خواهند شد.

گفتنی است، ترکیه و قطر از مهم‌ترین حامیان معارضان مسلح هستند که در سوریه علیه نیروهای دولتی مبارزه می‌کنند.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 663624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =