پاسخ قاسم محبعلی مدیر کل اسبقخاورمیانه وزارت امور خارجه ، به این سوال که مشارکت بالا در انتخابات چه تاثیری بر امنیت ملی و امنیت منطقه ای دارد؟


انتخاب  آقای رو حانی  از سوی  مردم در سال ۱۳۹۲همانند دوم خرداد ۱۳۷۶ ابرهای سیاه بحران را از آسمان  کشور دور کرد. توافق برجام و توقف تحریم های بین المللی ، چند جانبه و آمریکایی و خروج کشور از فصل ۷ منشور سازمان ملل متحد حاصل این تحول دموکراتیک و   جایگزین شدن  سیاست تعامل و اعتماد سازی با جامعه بین المللی و بهره گیری از شیوه های و قواعد شناخته شده بین المللی و هنر دیپلماسی  توسط کارشناسان و متخصصان در مذاکرات با قدرت های جهانی بوده است. امری که در دولت قبلی به فراموشی سپرده شده بود و خسارت سنگینی به کشور وملتمان وارد کرده وامنیت ملی ایران را به مخاطره افکنده و کشور را در معرض جنگ و فروپاشی قرار داده بود. فرآیندی که کشور و توسعه ملی شدیدا به ادامه آن  در طی سال های پیش رو بدان نیازمند است.


بایستی توجه داشت که کشور مان در حال حاضر و حداقل طی ۴ سال آینده با چالش های عمده ای شامل موارد ذیل دست به گریبان است :


1- اجرای درست ومطابق با منافع ومصالح جمهوری اسلامی ایران و بهره گیری از مزایای پیش بینی شده در این توافق تاریخی طی هشت سال اینده برای خروج کامل از نظارت بین المللی بر تاسیسات هسته ای و ملغی شدن نهایی قطع نامه های شورای امنیت سازمان ملل متحدو تامین مجدد استقلال و حق حاکمیت ملی ایران

2- موضوع  نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی و رفع اتهامات مطروحه ،
تنها در سایه برگزاری یک انتخابات قابل دفاع و دارای حداقل استاندارد های یک انتخابات آزاد و منصفانه  و تداوم و تقویت آزادی های سیاسی ، فردی ، اجتماعی و فرهنگی و ارتقا حقوق شهروندی این امکان وجود دارد تا کشور از نظارت بین المللی در قضیه حقوق بشر خارج شده و این حربه را از  دست  قدرت هایی که قصد دارند با سوء استفاده از عملکرد ضعیف حقوق بشری کشور جمهوری اسلامی تحت فشار قرار داده  و نهایتا همانند مناقشه هسته ای ، این  پرونده   را  نیز به شورای امنیت ارجاع دهند.

بایستی توجه داشته باشیم که اعلامیه جهانی حقوق بشر جزء لاینفک منشور سازمان ملل متحد بوده و همه اعضای آن موظف به رعایت اصول مندرج در آن هستند و  تجربه دهه های اخیر نشان می دهد  که عملکرد ضعیف حکومت ها در این عرصه و همزمان   روابط خصمانه بااعضای دائم شورای امنیت و کشور های توسعه یافته ، مانعی عمده برای بهبود مناسبات خارجی و خصوصا با اتحادیه اروپا تبدیل شده و  شدیدا به اعتبار دولت و ملت    درعرصه های بین المللی لطمه وارد می سازد.روی کار آمدن افراد دارای کارنامه سیاه و اتهامات نقض حقوق بشری  ، میلیتاریست و حاضر در لیست های تحریم های اروپایی و آمریکایی  ، به طرف  های منتظر فرصت و خصوصا دولت جمهوری خواهان آمریکا این فرصت طلایی را خواهد دادنه تنها تحریم های موجود در این رابطه  را تشدید  بلکه باعث وضع تحریم های شدید  در اثر تصویب لایحه های در صف تصویب در گنگره آمریکا شده و کشور را مجددا گرفتار تحریم بین المللی و چند جانبه کرده ومناسبات  خارجی احیاء شده دردوره فعلی  را نیز خدشه دار خواهد کرد.


3- بحران های خاورمیانه

خاورمیانه و خصوصا اوضاع  کشور های عراق ، سوریه و یمن به شدت بحرانی می باشد.  جمهوری اسلامی ایران  خواسته و ناخواسته درگیر این بحران ها شده است .منافع ملی ، امنیت ملی و حتی سرنوشت کشورمان تا حد زیادی به تحولات آتی این منطقه بستگی یافته است.واضح است که مدیریت وکنترل بحران های خطرناک و حاد خاورمیانه نیازمند وجود دولتی کارآمد، آشنا به امور منطقه و بین الملل ، دارای روابط حسنه با کشور های همسایه ، قدرت های منطقه ای وبین المللی و دارای وجهه مناسب در بین افکار عمومی داخلی ،  افکارعمومی جهانی و ملت های مسلمان می باشد.

دولت روحانی اگرچه  فرصت نیافت بر مشکلات ومعضلات ناشی از سیاست خاورمیانه جمهوری اسلامی ایران فائق آید ، اما در کنترل بحران ها و ممانعت از وخامت هربیشتر اوضاع موفق بوده است. نگرانی ها وقتی تشدید می شود که دیدگاه های یک سو نگر ، افراطی ،  فرقه ای وطائفی بار دیگر بر کشور حاکم شده و این وضعیت  زمینه ساز تشدید و گسترش بحران های جاری وسرایت آن به درون کشور شود و ‌امنیت ملی و تمامیت ارضی کشور را با خطر مواجه سازذ. این نگرانی وقتی  تشدید می شود که کشور های همسایه در هر دو سوی شرق وغرب در معرض فروپاشی و تجزیه قرار دارند و تنها سیاست های و استراتژی های مبتنی بر همگرایی  ، هم زیستی ، امنیت دسته جمعی و حامی صلح وثبات و عدم مداخله در امور دیگران   نه تنها می تواند به حل وفصل این بحران ها کمک  کند بلکه امنیت ملی ، منافع ملی ، وحدت ملی  و تمامیت ارضی تضمین ایران رانیز تضمین نماید .

واقعیت این است که   جامعه جهانی  و دیگر دولت ها عموما نگران آن هستند که همانند آنچه که بر سر دولت اصلاحات  آمد دولت اعتدال و تدبیر نیز یک حادثه  در اداره جمهوری اسلامی ایران باشد. لذا انتخابات آتی ریاست جمهوری هنگامی می تواند آزمایش موفقی تلقی شود که ثابت نماید تحول سال ۱۳۹۲ حادثه نیست بلکه روندی در حال ارتقا و روبه استحکام در جامعه ایران می باشد.

تداوم دولت روحانی تنها انتخاب مجدد یک شخص نیست بلکه برگزیدن ونداوم روندی است که نه تنها  امنیت ملی و منافع ملی کشور ایران را حفظ وتقویت خواهد کرد بلکه به پیشبرد صلح ، امنیت ، ثبات و توسعه سیاسی و اقتصادی خاورمیانه و جهان یاری خواهد رسانید. همانند آنچه که مردم فرانسه اخیرا  انجام دادند و باعث بازگشت آرامش و ثبات به اروپا واقتصاد جهانی شدند. ایران ما نیز اکنون بر سر دوراهی قرار گرقته است. هر انتخابی غیراز آقای روحانی  در شرایط  فعلی بین المللی ممکن است  آینده کشور را بامخاطرات جدی مواجه سازد. نباید این فرصت را به جنگ طلبان در منطقه و جهان داد .

49310

کد خبر 663702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شمس تبریزی IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۵
    4 1
    آقای محبعلی گفتند «روی کار آمدن افراد دارای کارنامه سیاه و اتهامات نقض حقوق بشری ، میلیتاریست و حاضر در لیست های تحریم های اروپایی و آمریکایی ، به طرف های منتظر فرصت و خصوصا دولت جمهوری خواهان آمریکا این فرصت طلایی را خواهد داد....». کارنامه سیاه چه کسی را دارید می گویید؟ آقاجان، شما به گمانم توهم دارید و هر کسی را که خوشتان نیاید می گویید کارنامه حقوق بشری اش سیاه است.