افزایش ۱۰۰ درصدی اعتبارات، نگاه ویژه دولت یازدهم به روستاهای البرز

اعتبارات روستاهای استان البرز در دولت یازدهم شاهد رشد ۱۰۰ درصدی بوده که این نشان می دهد دولت تدبیر و امید نگاه ویژه به توسعه روستایی داشته و گام های بلندی در این زمینه برداشته است.

به گزارش خبر آنلاین و به نقل ازاداره کل روابط عمومی استانداری البرز، یکی از مشکلات معیشتی امروز در کشور به دلیل بی توجهی به روستاها در گذشته بوده و توجه به این حوزه می تواند تحول، توسعه و اشتغال بیشتر را در کشور به همراه داشته باشد.

با ایجاد جذابیت در روستاها و فراهم آوردن زمینه های کارآفرینی و توجه ویژه به محیط های روستایی مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها را نیز به دنبال خواهد داشت که در این بین ایجاد روستاهای مولد می تواند ما را در این مسیر به نتیجه مطلوب برساند.

روستاها به طور بالقوه ظرفیت های مناسبی برای کارآفرینی و ایجاد اشتغال دارند که در صورت نگاه درست به این ظرفیت ها و استفاده از حداکثر این ظرفیت می توان روستاها را به محلی برای ایجاد اشتغال پایدار تبدیل کرد.

**روستاهای البرز محیط مناسب توسعه گردشگری
علاوه بر این روستاهای استان البرز به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و کوهستانی بودن برخی از مناطق آن، ظرفیت بالقوه مناسبی برای تبدیل شدن به مناطق هدف گردشگری دارند.

با ایجاد روستاهای گردشگری علاوه بر رونق اقتصادی روستاها، می توان اشتغال زایی مناسب حتی برای شهرنشین ها داشت.

احمد ترکاشوند معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز گفت: از مجموع 47 روستای هدف گردشگری استان ، 2 روستا به عنوان پایلوت کشوری انتخا شده است.

وی افزود: با توجه به نامگذاری سال جاری به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال سازمان میراث فرهنگی کشور به سبب نوع فعالیت خود در 3 حوزه میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری می تواند بحث تولید و اشتغال را به صورت همزمان انجام دهد.

وی افزود: در همین زمینه معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور طرحی را به عنوان طرح ضربتی اشتغال و تولید مطرح کردند که در این طرح 73 روستای هدف گردشگری را در کل کشور پس از انتخاب با اعزام تیم های تخصصی از سه معاونت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری از لحاظ بررسی ظرفیت ها - استعدادها و امکان سنجی وضعیت تولید و اشتغال در سه حوزه تخصصی سازمان در روستاهای مورد نظر مورد بررسی قرار دهند.

وی بیان داشت: در استان البرز نیز روستای ورده در شهرستان ساوجبلاغ و روستای کرکبود در شهرستان طالقان از میان 47 روستای هدف گردشگری استان به عنوان پایلوت انتخاب شدند .

معاون گردشگری استان البرز گفت: در جلساتی که با مجموعه فرمانداری این دو شهرستان همچنین بخشداران ، دهیاران و شورای اسلامی روستاهای مربوطه برگزار شد، ضمن بررسی امکان توسعه گردشگری این روستاها از طریق واگذاری اماکن و ابنیه تاریخی به بخش خصوصی - امکان تولید ، احیاء و توسعه محصولات دستی و در نهایت میزان گردشگر پذیری جامعه روستا مورد بررسی قرار گرفت.

**جذب کامل تسهیلات کارآفرینی روستایی
در سال 96 تسهیلات کارآفرینی روستایی در استان البرز به طور کامل جذب می شود و با توجه به اینکه کار آفرینان دراین استان کم نیستند، باید زمینه های اشتغال را در روستاها برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها ایجاد کرد.

برای بخش پایگاه های سلامت در استان البرز 30میلیارد تومان با هدف توسعه بخش سلامت در مناطق محروم و روستایی پیش بینی شده است.

سید حمید طهائی استاندار البرز با اشاره به شعار سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال، گفت: باید از ظرفیت های روستایی برای اهداف اقتصاد مقاومتی با برنامه ریزی جدی هرچه بیشتر بهره برد.

**روستاها محلی مناسبی برای ایجاد اشتغال پایدار
وی خاطرنشان کرد: در روستاها بیکار کمتر از شهرها است ولی اگر بیکار است می توان برای ایجاد اشتغال او برنامه ریزی کرد.

وی ادامه داد: اعمال مدیریت دراین محیط های اجتماعی و انسانی کوچک راحت تر از شهرها است که باید با تلاش بیشتر یک الگوی قابل قبول تری را از آن ارائه داد.

طهائی گفت: تشکیل شوراهای اسلامی یکی از خواسته های مردم بود که شوراها همان هسته اولیه اجتماعی است که می خواهد در سرنوشت جامعه خود دخالت کند. وی خاطرنشان کرد: امروز با اختیارات و ساز و کارهایی که دولت دراختیار مدیران روستایی قرار داده بهتر می توان عمل کرد و باید از این فرصت هرچه بیشتر بهره برد.

وی گفت: با توجه به قرارداشتن در روزهای ابتدایی سال لازم است برنامه ریزی جدی صورت گیرد و با رقابت برای کارآفرینی و شغل در روستاها دراین زمینه تلاش کرد.

وی اضافه کرد: دولت برای این منظور معاونت روستایی تشکیل داده و به دلیل اهمیت موضوع منابع مالی لازم نیز اختصاص یافته، دستگاه های اجرایی نیز همراه شما دهیاران هستند.

** پیشنهاد 192 طرح برای اشتغالزایی روستایی در البرز
استاندار البرز همچنین گفت که 192 طرح برای اشتغالزایی روستایی به موسسه های اقتصادی ارائه تسهیلات به این قشر پیشنهاد شده است.

سید حمید طهائی افزود: ازمجموع این تعداد طرح 100 طرح به صندوق کارآفرین امید و 92 طرح به بانک سینا معرفی شده است.

وی خاطرنشان کرد: اعتباری بالغ بر 400میلیارد تومان پیشنهاد شده است. تسهیلات سقف ندارد و به تعداد مراجعه کنندگان تسهیلات ارائه می شود.

استاندار البرز ادامه داد: دولت به امور روستایی توجه ویژه ای دارد و منابع خوبی را دراین زمینه اختصاص داده که باید مسئولان و مدیران هرچه بیشتر از این فرصت بهره مند شوند.

محمدرضا رضوی مدیرکل امور روستایی استانداری البرز نیز با اشاره به عملکرد ویژه دولت تدبیر و امید در توسعه امکانات رفاهی در روستاها با هدف مهاجرت معکوس، گفت: 96 نقطه حادثه خیر در روستاهای این استان شناسایی شده است.

وی افزود: براین اساس هماهنگی های لازم برای ارائه تسهیلات و تامین اعتبار از سوی بنیاد مسکن و مدیریت بحران صورت گرقته است.
رضوی ادامه داد: 62 دستگاه ماشین آلات عمرانی با هدف اجرای هرچه بیشتر طرح های عمرانی نیز در روستاها در اختیار دهیاری ها قرار گرفته است.

رضوی گفت: انتقال آب به 10 روستا و بهره مندی هشت هزار و 581 نفر از این خدمات، اجرای 125 طرح عمرانی در روستاها، احداث فضای آموزشی روستایی به متراژ 12هزار و 500 مترمربع به تعداد 93 کلاس آموزشی ، ترمیم شبکه آبرسانی 144 روستا و بهره مندی 137 هزار نفر از این خدمات از دیگر اقدامات موثر دراین زمینه به شمارمی رود.

وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح سامانه یکپارچه املاک کشور برای 227 دهیاری ، تهیه شناسنامه جامع روستایی برای تمام روستاهای البرز ، تخصیص اعتبار برای احداث 22ساختمان دهیاری در روستاها نیز از دیگر اقدامات موثر دولت ' تدبیرو امید ' است .

مدیرکل امور روستایی استانداری البرز گفت: احداث 29 باب خانه بهداشت روستایی در البرز و بهره مندی 205 نفر از خدمات آن از دیگر اقدامات در حوزه بهداشت و سلامت بوده است .

رضوی اضافه کرد: ارتقای درجه و تعیین درجه دهیاری ها در البرز ، احداث راه روستایی به طول 60 کیلومتر و بهسازی ،آسفالت راهها به طول 195 کیلومتر و بهره مند شدن 57هزار و 979 نفر از این خدمات را می توان به عملکردهای فوق افزود .

غلامرضا حمیدی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان البرز نیز گفت که در دولت تدبیر و امید کاربران اینترنت البرز 415 درصد رشد داشته و ظرفیت پهنای باند استان چند برابر شده از جمله اینکه دسترسی روستاها به اینترنت از 144 روستا به 354 روستا رسیده است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 664046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =