۰ نفر
۱۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۳

همزمان با نزدیک شدن کشتی راشل کوری به سواحل غزه که حامل مواد غذایی، دارو، ویلچیر و سیمان برای مردم در محاصره قرار گرفته غزه است سی ان ان گزارش متفاوتی از این منطقه ارائه کرد.

این شبکه خبری آمریکایی با اشاره به اینکه اسرائیل ادعا می کند مردم غزه به هیچ وجه تحت فشار و تنگی نیستند و هیچ بحران انسانی در این منطقه نیست که برای رفع آن نیاز به راه اندازی ناوگان آزادی باشد گزارش داد که این ادعا درست نیست و مردم غزه به شدت در فشار هستند .

در این گزارش خانم پائولان هنکاک خبرنگار بین المللی سی ان ان از غزه اینگونه گزارش داد:

بنا به اعلام ارتش اسرائیل هر روز صدها تن کمک های انساندوستانه وارد غزه می شود و برهمین اساس  اویتال لیبوویچ سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که هیچ بحران انسانی در غزه وجود ندارد. بازارهای این منطقه پر از مواد غذایی است. مردم اصلا بر اثر بی غذایی نمی میرند. هیچ کمبودی در مایحتاج ضروری مردم وجود ندارد.

 اما کریس گانس سخنگوی بخش امدادرسانی سازمان ملل متحد در نوار غزه موسوم به انروا می گوید  که حدود هشتاد درصد از مردم غزه گرسنه هستند و امنیت غذایی ندارند و به کمکهای سازمان ملل متحد وابسته می باشند. در این منطقه چهل وچهار درصد از مردم بیکار هستند. در یک سال گذشته میزان افراد فقیر از یکصد هزار نفر به سیصد هزار نفر افزایش یافته است. بر اساس همه معیارها ، فاجعه ای انسانی در غزه شکل گرفته است.

در واقع این اسرائیل است که تصمیم می گیرد چه چیزی وارد غزه شود و چه چیزی وارد نشود. اسرائیل در برخی موارد به بهانه های امنیتی مانع ورود کالاهایی می شود که به نظر اصلا هیچ خطر امنیتی ندارد.

سخنگوی ارتش اسرائیل در این باره می گوید: موادی هستند که در ظاهر در کشاورزی ، ساختمان سازی و صنایع غذایی استفاده می شوند اما در واقع برای ساخت مواد منفجره و موشک بکار گرفته می شوند.

ساری باشی و گروه بشردوستانه او موسوم به گیشا از اسرائیل خواسته است تا بنا به قانون ازادی اطلاعات، فهرست کالاهای مجاز و غیر مجاز را اعلام کند. ارتش اسرائیل هم به دادگاه گفته است که به علل امنیت ملی نمی تواند این فهرست را منتشر کند.

 ساری باشی گفت: دارچین می تواند وارد غزه شود اما گشنیز ممنوع است. ورود کنجد ممنوع است اما حلوا که از کنجد درست می شود ممنوع نیست. مگر گشنیز چه خطری دارد و چطور خطر ان کمتر از دارچین است.

 تمام غذاهایی که در انبارهای نوار غزه وجود دارد اجازه ورودشان را اسرائیل داده است اما اینها ابتدایی ترین مایحتاج غذایی یعنی ارد، روغن و شکر است که تنها بخشی از یک رژیم غذایی متعادل را تشکیل می دهد. مردم غزه برای وارد کردن کالاهای دیگر به شدت به تونل هایی که در مرز غزه با مصر حفر شده وابسته اند.

حماس از این تونلها مالیات می گیرد. به گفته برخی از صاحبان این تونلها ، انها هر سال حدود ده هزار دلار مالیات برای تونلهای خود پرداخت می کنند. سازمان ملل معتقد است از این محاصره و تحریم ، فقط مردم عادی غزه اسیب می بینند.

 گانس می گوید:  در نوار غزه دهها هزار کودک خردسال زندگی می کنند که کاملا مشخص است که بی گناه هستند. چرا انها باید از حق تحصیل در مدارس سالم محروم باشند. به علت مجازات جمعی و غیر قانونی که اسرائیل علیه مردم غزه اعمال کرده است ، مصالح لازم برای بازسازی مدارس وارد غزه نمی شود. بیش از نیمی از مردم غزه را کودکان تشکیل می دهند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 66428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =