کرجی بودن یک امتیاز است/ هویت فرهنگی اجتماعی کرج باید تعریف شود

رئیس اسبق کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر، با اشاره به اینکه کرجی بودن یک امتیاز و ویژگی است که نباید از بیان آن حذر کرد، اظهار داشت: متاسفانه قشر اندکی از شهروندان این امتیاز را برای خود قائل بوده و عده زیادی به رغم سال ها سکونت در این شهر قدیمی، هنوز خود را کرجی نمی دانند.

به گرارش خبر آنلاین و به نقل از پایگاه خبری مدیریت شهری کرج،سعید فیروزگاه تدوین و تعریف هویت شهری را لازمه ایجاد تعلق شهروندان به محل سکونت شان عنوان کرد و اظهار داشت: این پرهیز و کناره گیری از هویت کرجی بودن که امروز به یک اپیدمی میان شهروندان ساکن این کلانشهر تبدیل شده، آفتی است که باید به واسطه تدبیر و چاره اندیشی مسئولان، برچیده شود.

فیروزگاه با اشاره به اینکه افراد در شرایط بی هویتی، تعلق و دلبستگی ای به محل زندگی شان ندارند، اضافه کرد: در این شرایط شهروندان برای دفاع از حریم و حدود جغرافیایی و فرهنگی خود کمتر تلاش می کنند که این یک آسیب اجتماعی به شمار می آید.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از ما بارها و بارها نسبت به جرم خیز بودن این کلانشهر شنیده و یا حتی در این باره سخن گفته ایم، اما واقعیت این است که بیشترین میزان جرائم در یکی دیگر از شهرهای کشور اتفاق می افتد اما آن شهر را با عناصر و جایگاه فرهنگی و صنعتی اش می شناسند.

فیروزگاه ادامه داد: در عین حال کرج که از بسیاری جهات دارای سابقه، اعتبار و جایگاه می باشد، با تبلیغات منفی صورت گرفته به عنوان یک شهر جرم خیز و پرتخلف از آن یاد می شود.

به گفته این مسئول، کرج در حوزه صنعت بسیار غنی است، از حیث فرهنگ ایثار و شهادت محل ولادت بسیاری از شهدا و ایثارگران جبهه حق علیه باطل بوده و بیشترین تعداد شهدای مدافع حرم متعلق به این خطه است.

وی اذعان داشت: کرج دو هزار و 800 هیئت ثبت شده دارد و شهدایی همچون کیانپور که قفل عملیات کربلای 5 به دست او شکسته شد، متعلق به این منطقه می باشد که روی این ارزش ها کمتر تاکید شده و کسی نتوانسته کرج را با این شاخصه های بسیار ارزشمند بشناسد.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرج یادآور شد: همچنین با توجه به دارایی های تاریخی منطقه همچون تپه های افشاریه، سد کرج و قدمت ۴۰۰۰ ساله ساوجبلاغ می توانستیم هویت فرهنگی خوبی برای شهرمان تعریف کنیم.

وی با تصریح بر اینکه باید کرجی بودن را به یک ارزش و امتیاز برای ساکنان این آب و خاک تبدیل کنیم، اضافه کرد: بخش عمده تلاش بنده در زمان ریاست کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر و تشکیل کارگروه فرهنگی برای شکل دهی به این هویت معطوف بود که به دلایلی ناتمام ماند. لیکن ضروری است با استمرار این روال و حمایت دستگاه های مختلف بخصوص بخش های فرهنگی به این هدف دست یافته و نتایج مطلوب را به دست آوریم.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 665432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =