ایرنا نوشت: زنان از قشرهای تاثیرگذار به ویژه در جامعه ایران هستند چرا که نقش محوری زن در نهاد خانواده ایرانی بر کسی پوشیده نیست و زنان با حضور حداکثری خود، نقش بسزایی در تمام عرصه ها، از جمله انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا ایفا می کنند.

زنان با حضور در عرصه های سیاسی و اجتماعی ،مردان را به میدان آورده اند براین اساس چه بسیار زنانی در صف های اخذ رای دیده می شوند که همسر و فرزندان خود را نیز همراه کرده اند.

اما این جمعیت تاثیرگذار در سرنوشت کشور، خواسته و انتظاراتی داشته و دارند و هر یک از آن ها در ابتدا به دلیل جایگاه شهروندی و نقش های مادری و همسری خود، به پای صندوقهای رای آمده اند تا با انتخاب شایسته و اصلح ، خواسته های خود و خانواده شان را برآورده کنند.

اعظم. ف. مادر پیری است که در یکی از صندوق های اخذ رای جنوب شهر تهران ایستاده است، از علت آمدنش می گوید: غیر از اینکه رای دادن وظیفه دینی و اخلاقی ما است، وظیفه مادری ام است تا با رای دادن به فرد شایسته ، سرنوشت فرزندانم را به دست افرادی که توانایی اداره اجرایی کشور را ندارند، نسپارم.

وی ادامه می دهد: این وظیفه مادری تک تک زنان است تا نسبت به سرنوشت فرزندان خود بی تفاوت نباشند، بی تفاوتی در برابر رای دادن ، مساوی است با نادیده گرفتن مهر مادری.

بتول ایزدی از دیگر زنانی است که صاحب سه فرزند جوان است، خود نیز فعالیت اجتماعی دارد و به گونه ای نویسنده است، می گوید: در یک دوره ای زنان در عرصه های سیاسی و اجتماعی دیده شدند، این روند بسیار خوبی است و از رئیس جمهور آینده می خواهم، این روند همچنان ادامه یابد که می دانم این خواست بسیاری از زنان ایرانی است.

وی اضافه می کند : خودم دو دختر و یک پسر دارم، دوست دارم دخترانم در کشورم، افراد موفقی باشند و جنسیت آن ها سبب نشود تا نتوانند در کشورشان رشد کنند، موفقیت آن ها ، موفقیت من و همسرم است، دختر و پسر تفاوتی ندارند، باید به همان اندازه که مردان در جامعه فعالیت داشته و پله های ترقی را طی می کنند، زنان نیز از چنین حقوقی برخوردار باشند که البته همان طور که گفتم در سال های اخیر شاهد درخشش زنان در عرصه های ورزشی، فرهنگی ، هنری ، اجتماعی و حتی سیاسی بودیم.

وی ادامه می دهد: از رئیس جمهور آینده می خواهم ، هر کسی که برنده شود، این روند را ادامه دهد، توجه به زنان، یعنی توجه به آحاد جامعه، چرا که زنان در نهاد خانواده بسیار تاثیرگذار هستند.

علی محمدیاری پدری سالخورده است، به یکی از مدارس منطقه 12 آمده تا رای دهد، به حضور زنان در عرصه های مختلف اجتماعی بسیار اهمیت می دهد و رمز موفقیت و پیشرفت کشورها را در توجه به جایگاه زنان ارزیابی می کند، می گوید: جامعه ای موفق خواهد بود که به زن ارزش داده و برای او جایگاه ویژه ای قائل باشد که البته جامعه اسلامی ما توجه ویژه ای به جایگاه زنان دارد.

وی اضافه می کند: دخترم پزشک است، عروسم وکیل، هر دوی آن ها افراد موفق و مورد افتخار ما در خانواده هستند، وقتی می بینم زنان ما به این درجه و جایگاه رسیده اند به خودم می بالم که یک ایرانی هستم و زنانی از دل این مرز و بوم ، پرورش می یابند که در تمام عرصه ها حرفی برای گفتن دارند.

این پیرمرد روشنفکر اضافه می کند: حتما رای می دهم آن هم به کسی که به جوانان و زنان بها داده و آن ها را ابزار تبلیغاتی خود نمی دانند، به کسی رای خواهم داد که به دختران که مادران فردا هستند، بها دهد، به کسی رای می دهم که به زنان به دلیل جایگاه مادری و همسریشان، ارزش بیشتری قائل باشد، به کسی رای می دهم صداقت و خلوص نیت در افکار و بیانش هویدا باشد.
وی در مورد تاثیر مناظره ها در تعیین معیارش برای انتخاب نامزد اصلح می گوید: این مناظره ها در گرفتن تصمیم نهایی برای انتخاب فرد اصلح بسیار تاثیر گذار بود. امیدوارم در انتخابم اشتباه نکرده باشم.

این شهروند تهرانی در مورد انتخابات شوراها در تعیین جایگاه زنان، می گوید: باید فردی در شوراهای اسلامی شهر و روستا انتخاب شود که مسائل زنان را ویژه ببیند آن هم در کلان شهرها و روستاها، هر یک از زنان روستایی و شهری، دغدغه هایی دارند.
امین درویش جوان 27 ساله نیز نظر ویژه ای در مورد زنان دارد، می گوید: سه خواهر بزرگتر از خودم دارم، هریک از آن ها دستشان درجیبشان است و جایگاه اجتماعی خاصی در شهرم دارند، وقتی می بینم آن ها پای به پای مردان کار می کنند و در کنارش دغدغه خانه و خانواده را دارند، بیشتر به آن ها افتخار می کنم.

وی ادامه می دهد: واقعا زنان نقش کلیدی و محوری در خانواده دارند، به عنوان مثال باشنیدن گفته های خواهرم حاضر شدم در پای صندوق رای حضور یابم و رای دهم، او از آینده کشور و سرنوشت جوانان برایم گفت و دیدم دلسوزی او مانند دلسوزی های مادرانه است، زنان ایرانی فداکار و از خود گذشته هستند، وقتی زنان در جایگاه ویژه ای قرار گیرند به تمام مسائل مادرانه نگاه کرده و با نگاه دلسوزانه خدمت می کنند.

وی افزود: در تمام دوره ها به همین دلیل باید به زنان توجه ویژه ای شود، برای زنان قدرت و ثروت چندان مهم نیست آن ها عشق به خدمت به مردم دارند، چون مردم را همچون خانواده خود می دانند.

تاریخ ثابت کرده است که زنان همواره در تمام عرصه های پیشگام بوده اند و همواره تاریخ ساز شده اند، این بار نیز زنان با حضور میلیونی خود در پای صندوق های رای حماسه ای بزرگ آفریدند و انگشت فرزندان خود را ممهور به مهر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا کردند.

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر روستا و نخستین میاندوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ساعت هشت صبح امروز(جمعه) در 63 هزار و 500 شعبه اخذ رای در سراسر کشور آغاز شد.

درانتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و نخستین میاندوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی 56 میلیون و 410 هزارو 234 نفر واجد شرایط لازم رای دادن هستند که امروز با مراجعه به شعب اخذ رای در سراسر کشور آرای خود را به صندوق های رای می اندازند .

در این دوره از انتخابات، یک میلیون و 350 هزار و 294 نفر برای نخستین بار می توانند در انتخابات شرکت کنند.

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 667203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =