انتخاب نوشت:محمد هاشمی معتقد است که محمدباقر قالیباف پس از آگاهی از سقوط خود در نظرسنجی ها، از انتخابات کنار کشید و رئیسی را تنها گذاشت.

محمد هاشمی در رابطه با پیروزی روحانی در انتخابات گفت: آقای روحانی در دولت اولش مجموعه ای از برنامه ها را شروع کردند. او دولتی تحویل گرفته بود که از نظر اقتصادی در وضع بسیاری بدی بود و رشد به منفی شش و نیم هفت درصد رسیده بود و همچنین از لحاظ روابط خارجی، با توجه به تصویب قطعنامه ها، کشور با خطراتی مواجه بود.  روحانی توانست در یک دوره زمانی بسیاری از این موارد را حل کند و جهت حرکت کشور را در همه ی این موارد در مسیر درست قرار دهد. بنابراین لازمه تحقق اهداف دولت اول این بود این بود که ایشان دو دوره ای بشوند و در دولت دوم بتوانند به نتایج بهتر برسند. اقای هاشمی خیلی روی این مسئله تاکید داشتند که نشات گرفته از شم سیاسی و دوراندیشی‌شان بود.

وی افزود: خوشبختانه در جریان انتخابات، وصایای اقای هاشمی و نظراتشان به خوبی در درون جامعه منعکس شد و مردم از ان اطلاع پیدا کردند و منجر به نتیجه ی مطلوبی شد. حالا نوبت اقای روحانی است که به تعهداتشان عمل کنند و راهی که شروع کردند را با شتاب بیشتری ادامه دهند و در این مسیر به اندیشه های آیت الله هاشمی توجه جدی کنند.

هاشمی اضافه کرد: تقریبا این روزها هر جایی که در مجامع عمومی و کوچه بازار و خیابان، مردم با ما برخورد می کنند مردم به مانند اقای روحانی، و حاج حسن آقا و اقای مطهری می گویند که جای آیت الله هاشمی خالی است. همه به این مسئله اذعان دارند که در حقیقت پیروز انتخابات، اقای هاشمی است، چراکه اندیشه های ایشان پیروز شده است و ان شالله این اندیشه ها بتواند نتایج بهتری هم داشته باشد، درست است که ایشان در میان ما نیست، اما راه ایشان و اندیشه هایشان هست و ادامه پیدا می کند و فراموش نمی شود.

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری گفت: انتخابات اخیر، صحنه ی رقابت بسیار سنگینی بود، بالاخره در جناح اصولگرا، همه امکانات را بسیج کردند و به خدمت گرفتند اما مردم توجه زیادی داشتند و به اقای روحانی رای دادند. به نظر من، حتی بخشی از ارای آقای رئیسی و میرسلیم به دلیل همان شعارهای یارانه ای بود که می دادند، شعارهایی که برای قشر محروم جاذبه داشت اما هیچ برنامه ای پشت آن نبود.

هاشمی در تشریح انتظارات مردم از دولت جدید روحانی خاطرنشان کرد: انتظار این است که راه اعتدال ادامه پیدا کند و مطالباتی که مردم دارد پیگیر شوند. وضع اشتغال جوانان ان شالله باید بهبود پیدا کند و معیشت برای مردم بسیار مهم است. طبقه ای که الان محرومیت هایی دارند، تعدادشان زیاد شده، ان شالله با برنامه ریزی بهتر باید به آن رسیدگی شود. توقعات همین ها است و بسیاری هم براساس بحث ها و مناظره ها و از طرف خود دولت و اقای روحانی طرح شده است.

وی در پاسخ به سئوال دیگر «انتخاب» در مورد چرایی شکست اصولگرایان در انتخابات و افت انان در روزهای پایانی گفت: رقبای اصلی روحانی در نظرسنجی ها، افت نکردند و از اول، همین مقدار رای بیشتر نداشتند. در نظرسنجی ها، مجموعه جریان اصولگرا حدود 42 درصد رای داشتند که الان هم تقریبا همان است، بنابراین افت نکردند و مقبولبیت شان بیشتر از این نبود. من به نظرم می آمد ترکیب ستادها و نامزدها و نوع مطالبی که مطرح می کردند تداعی کننده ی دولت های احمدی نژاد برای مردم بود. بیشتر این حرف هایی که این اقایان می زدند، باعث زنده شدن خاطرات احمدی نژاد برای مردم میشد. خب مردم به خوبی میدانند چه بلایی در دوره احمدی نژاد بر سرشان امده بود، به نظرم این یکی از عواملی بود که باعث شد بخشی از ارای اصولگرایان ریزش پیدا کند و گرایش به دولت اقای روحانی بیشتر شود.

وی اضافه کرد: در واقع، مردم در مناظرات مقایسه می کردند و می دیدند و شعار و رفتار رئیس دولت نهم و دهم در رفتارها و شعارهای رقبای روحانی دیده می شد. بعنوان مثال، اقای قالیباف بسیار رفتارهای زننده ای داشت و به مانند احمدی نژاد رفتاری ناپسند از خود در مناظره ها به جای گذاشت. او البته در نهایت خودش را زود از مهلکه نجات داد و رئیسی را به قربانگاه برد. این باعث شد که گرایش مردم به این دولت بیشتر شود و یاد نصیحت های آیت الله هاشمی بیافتند که به هرحال باید به سمت اعتدال رفت و از شعار پرهیز کرد.

هاشمی در پاسخ به سئوالی در مورد دلگیری مجموع جریان مذهبی از رئیسی به دلیل دیدار با یک خواننده زیر زمینی گفت: قبل از دیدار با این خواننده هم نظرسنجی هایی که وجود داشت همین نتایج را نشان می داد، اگر استنادم به نظرسنجی ها باشد، تاثیر این نوع مسائل را کمتر می دانم، چون بالاخره حال و هوا همین بود، انچه خیلی اثرگذار بود، رفتار اقای قالیباف و نان هایی بود که رئیسی و قالیباف به یکدیگر قرض می دادند و رفتار یکدیگر را تایید می کردند.

وی ادامه داد: بالاخره اینها تجربه داشتند که در انتخابات، وضعیت نظرسنجی ها را می دیدند و از اول مشخص بود که رای به اندازه کافی برای اصولگرایان وجود ندارد.

محمد هاشمی با اشاره به کناره گیری قالیباف دو روز مانده به برگزاری انتخابات، اظهار داشت: نحوه ی ورود قالیباف به ثبت نام انتخابات قابل بررسی است و همچنین نحوه ی خروجش. در این میان، رفتاری که قالیباف بروز داد قابل تامل است، او تقریبا اغازگر بداخلاقی ها و بدرفتاری ها بود و به انقلاب و کشور از طریق طرح مسائل نامربوط مانند 96 درصد و ... ضربه زد. البته انتظارش این بود که سخنانش مورد استقبال مردم قرار بگیرد، ولی نگرفت، مخصوصا بعد از مناظره سوم، قالیباف افت زیادی در نظرسنجی ها داشت و چندین پله سقوط کرد و در نهایت متوجه شد که اینده پیروزمندی ندارد. بنابراین امد به نام حمایت از رئیسی، انصراف داد و آن انصراف با فیلمهایی که باهم گرفنتد و دست به دست هم دادند و ...همراه شد. به نظرم، اقدام قالیباف به انصراف، یک پوست خربزه زیر پای رئیسی بود به طوری که رئیسی تنها در صحنه ماند. البته میرسلیم هم در عرصه ماند، اما ساز خودش را میزد و تاثیر و رایی هم نداشت.. به طور کلی، من نقش قالیباف را در مسائلی که برای رئیسی، بوجود امد، زیاد می دانم.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد آینده سیاسی رئیسی و اینکه ایا او توانیای رهبری جریان اصولگرا را دارد یا نه ، گفت: جریان اصولگرا، لیدر واحد وجود ندارد. اگر به ترکیب جریان اصولگرا نگاه کنیم، از جهات مختلف افراد مختلف و متعددی وجود دارد، از برخی علما گرفته تا بخشی از نخبگان دانشگاهی. بنابراین، ترکیب به گونه ای نیست که یک نفر بتواند به عنوان لیدر مطرح باشد و مورد قبول همه قرار گیرد. این ترکیب لیدری رئیسی را برنمی تابد. البته این قضاوت زود است. در مجموع باید بگویم نمیتوان با یک شکست پیش بینی کرد رئیسی برای همیشه از صحنه خارج میشود یا نه یا اینکه در انتخابات بعدی ورود می کند یا نه.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 668398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =