جفا در حق امیرحسین پیروانی؛ این رسم جوانمردی نیست

این عادت بعضی از ما ایرانی هاست که برخی مواقع اگر از دستمان بربیاید و بتوانیم، می زنیم طرف را چپ و راستش می کنیم. آن قدر می زنیمش تا کاملا ضربه فنی و احیانا ضربه مغزی شود و دیگر چیزی از او باقی نماند.

بعدش ممکن است حتی پوستش را هم غلفتی بکنیم و بگذاریم کف دستش تا مثلا او باشد دیگر سرمربی تیم ملی فوتبال جوانان کشورمان نشود.

حکایت اما درباره امیرحسین پیروانی است که بنده به عنوان یک شیرازی هرچه قدر تا به حال برادرش غلام پیروانی را از نزدیک دیده ام و تلفنی با مش غلام صحبت کرده ام، حتی یک بار امیرحسین را از نزدیک ندیده ام، تلفنی و ایمیلی و تلگرامی و هر طریق دیگری هم با او صحبت نکرده ام.

این را گفتم تا همین جا تکلیفم را مشخص کنم که از سر همشهری بودن یا احیانا دوستی با او نیست که می خواهم از امیرحسین پیروانی دفاع کنم چه اگر چنین بود باید غلام پیروانی از نیش انتقاداتم در امان بود که نیست.

این که انتقاد حق است. خوب حتما هست اما چه انتقادی و در چه شرایطی، آن مهم است.

امیر حسین پیروانی با تیمش به جام جهانی جوانان رفته و با یک پیروزی و دو شکست نتوانسته از گروهش صعود کند، حذف شده و بازگشته است.

توجه داشته باشیم مثلا پرتغال که ما را شکست داد موفق شد در دور بعدی میزبان قدرتمند بازی ها-کره جنوبی- را حذف کند.

به تاریخ هم که رجوع کنیم ما تا امروز توانسته ایم سه بار به جام جهانی جوانان راه یابیم.

اول بار به سال ۱۹۷۷ باز می گردد؛ رقابت های جام جهانی ۱۹۷۷ تونس که اولین دوره برگزاری رقابتهای جام جهانی جوانان بود.
ایران در مرحله گروهی با تیمهای برزیل، ایتالیا و ساحل عاج همگروه شده بود. تیم کشورمان در بازی اول مقابل برزیل ۵ بر یک مغلوب شد.در بازی دوم با ایتالیا به تساوی بدون گل رسید و در نهایت توانست در بازی سوم مقابل ساحل عاج سه بر صفر به پیروزی برسد و البته حذف شود.

دوم بار اما جام جهانی 2001 آرژانتین بود که تیم ملی جوانان با مسوولیت مهدی مناجاتی در آن رقابت ها حاضر شد.
تیم ملی جوانان کشورمان در آن بازی ها با تیم های فرانسه، غنا و پاراگوئه همگروه بود. ایران در بازی اول ۵ بر صفر از فرانسه شکست خورد. در بازی دوم یک بر صفر مغلوب غنا شد و در بازی سوم هم دو بر صفر به پاراگوئه باخت تا با سه شکست جام جهانی را ترک گوید.

پر واضح است که در مابقی رقابت های جام جهانی جوانان -که هر دو سال یک بار هم برگزار می شود- تیم های ملی جوانان کشورمان آن قدر خوب نبوده اند که بتوانند به این رقابت های مهم راه یابند.

حالا با این زمینه آیا این صحیح است که چنین بی محابا به مربی محجوب و با اخلاق تیم ملی حمله کنیم؟!

مگر در ادوار قبل که در جام جهانی حاضر بوده ایم چه گلی به سر فوتبالمان زده ایم و چه مقام درخوری کسب کرده ایم که حالا از امیرحسین پیروانی گله مندیم چرا چنین نکرد و چنان؟!

چرا مثلا نتوانست بازی برده با زامبیا را حفظ کند و پرتغال مدعی را شکست دهد؟!

کسی با انتقاد مخالف نیست اما باز هم عرض می کنم انتقاد هم راه و روشی دارد. انتقاد هم پایه و اساسی دارد.

این که مثلا بگوییم امیرحسین پیروانی با این نتایج نشان داد شایستگی دستیاری کی روش در تیم بزرگسالان را ندارد قطعا اول توهین به خودمان است که سرمربی تیم ملی جوانانمان را حتی لایق دستیاری کی روش هم نمی دانیم.

در بزرگی و کاربلدی کی روش که شکی نیست. در این که او دارد بدون استرس و اما و اگر ما را به جام جهانی می برد که حرفی نیست اما همین کی روش عزیز در جام جهانی آفریقای جنوبی-هرچند که قابل قیاس با جام جهانی جوانان نیست- تنها یک تساوی برابر نیجریه کسب کرد و با دو باخت به آرژانتین و بوسنی قهرمان بعضی ها لقب گرفت.

حالا چطور شده که مربی وطنی را چنین مورد نوازش قرار می دهیم و به شوخی و جدی تندترین حرفها را نثار پیروانی می کنیم؟!
نه باور کنید این رسمش نیست، خوب است دوستان منتقد کمی هم متوجه تاریخ و حرفهایشان باشند که انگار نیستند متاسفانه.

نکته: آنان که تاریخ نمی دانند محکوم به تکرار کردن آن هستند./ سانتایانا

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 671450

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
    0 0
    جام جهانی برزیل نه افریقای جنوبی مجید جان
  • بی نام A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
    1 0
    کلا توقعاتمون تخیلی و نامحدوده
  • بی نام A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
    3 3
    در هر صورت مربی باهوشی نیست هدر دادن پول و آرزو توسط مربی های کم سواد
  • متاسف KR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
    5 0
    دوست عزیز من خودم بازی با پرتغال استادیوم بودم. واقعا پرتغال تیمی نبود که ایران بخواد بهش ببازه جناب پیروانی با تاکتیک غلط خودش تیم و از جام جهانی حذف کرد. همون تاکتیک غلطی که جناب منصوریان اتخاذ کرد. والا بخدا دفاع اتوبوسی دیگه جواب نمیده. جوانان با استعداد ما با این تاکتیک غلط سوختند.تیم کره جنوبی هم اصلا قوی نبود که بخواد برای ایران دردسر درست کنه. من به جناب پیروانی اعتراض کردم ولی ایشون و سرپرست تیم برخورد مناسبی نداشتند. به نظر من این دوستان فقط برای کارشناسی تلویزیون مناسب هستند و به درد مربیگری نمیخورند1