مصر می‌تواند به محیط نبرد اعمال نفوذ مسکو و واشنگتن تبدیل شود

یک روزنامه روسی با اشاره به دیدار اخیر وزرای کشور روسیه و مصر به موانع پیش روی قاهره در خصوص تنظیم روابطش با واشنگتن و مسکو پرداخته است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از نزاويسيمايا وزرای امور خارجه و دفاع روسيه  در همایش "2+2" وارد قاهره شرکت کردند و طی جلسه هم امور دوجانبه و هم مسائل کلیدی خاورمیانه و شمال آفریقا را بررسی کردند. 


 اوضاع داخلی مصر هم مانند اوضاع منطقه بغرنج است. مبارزه با تروریسم برای مصر اهمیت طراز اول دارد و جبهه اصلی این نبرد در شبه جزیره سینا قرار دارد. کشور همزمان مشکلات اقتصادی کلانی دارد: سقوط هواپیمای مسافربر روسی برفراز سینا به درآمدهای کشور از گردشگری لطمه سنگینی وارد کرد.

همکاری در مبارزه با تروریسم باعث نزدیکی مواضع سیاسی روسيه و مصر شد. قاهره از قطعنامه مسکو در مورد سوریه حمایت کرده و نسبت به ایران موضع وزین‌تری پیشه کرده است. پروژه‌های جدیدی در حوزه‌های اقتصادی و همکاری نظامی - فنی مطرح مي‌شود. برغم این، مصر همیشه از لحاظ مالی در مضیقه قرار داشته و لذا امکان آن برای پیاده کردن سیاست تماماً مستقل محدود است.

مصریها برغم دوست نداشتن سعودیهای ناقل وهابیت و مذهب سلفیه، نمی‌توانند علناً آنها را به مبارزه بطلبند. و جای تردید ندارد که کشورهای عرب سعی می‌کنند مصر را به ائتلاف نظامی سیاسی در حال شکل گرفتن بکشند. کشور اهرام برای آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن اهمیت فراوان داشته و لذا به آن اجازه نمی‌دهند خارج از ائتلاف باشد.

هرچند با توجه به تضادهای موجود بین اعراب هنوز معلوم نیست آخر و عاقبت این ائتلاف چه مي‌شود. یعنی مصر می‌تواند دوباره به صحنه نبرد شدید مسکو و واشنگتن برای اعمال نفوذ در کشور تبدیل شود.

مسکو می‌خواهد بداند درصورت اعمال فشار (که جای تردید ندارد) قاهره چه رفتاری پیشه می‌کند. از قرار لاوروف و شویگو طی دیدار از جمله باید روشن کنند قاهره در راه امتیاز دادن به کاخ سفید تا کجا پیش می‌رود.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 672263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =