۰ نفر
۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۴

عبدالرضا غفرانی

دنیا یک بار دیگر شاهد یکی از اقدامات غیر متعارف رئیس جمهور ایالات متحده بود.دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده از معاهده محیط زیست پاریس، که سال گذشته به امضای تمامی کشور های جهان رسیده بود خارج می شود. همگان می دانند تمامی کشور های جهان و منجمله ایالات متحده برای امضای این معاهده سال ها تلاش و مذاکرات سخت و دشواری کرده بودند. استدلال ترامپ برای چنین تصمیمی حفظ منافع اقتصادی آمریکا  عنوان و مطرح شده است .

بدون این که قصد، ورود به بحث در مورد جنبه ِ اقتصادی این موضوع باشد، لازم است یاد آوری شود که دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی  و اکنون در مقام ریاست جمهور آمریکا همه موضوعات و مسائل و مشکلات را با معیار اقتصادی ارزیابی کرده و می کند.

او مانند یک کاسب کار یا به دنبال فروش کالای خود می باشد و یا به کارهائی دست می زند که برای او منفعت اقتصادی داشته باشد. یقینا اقتصاد و سیاست (به معنی عام آن)  در شرایط کنونی بین المللی لازم و ملزوم یکدیگرند، اما در عین حال باید نوعی توازن و تعادل میان آن دو برقرار باشد و منافع حاصل از یکی به بهای کاهش و از بین رفتن دیگری نشود. چون در آن موقع باید منتظر عواقب ناخوشایند و زیان بار آن بود.

ترامپ علاوه بر این که یک شخصیت جنجالی و عوام گرا است در همین چند ماه گذشته  هم نشان داده که علی رغم سن بالا، خصوصیات، کفایت و شرایط و شایستگی  ریاست جمهوری یک کشور بزرگ را ندارد.

در نخستین سفر خارجی خود در دو هفته اخیر، به هر کجا رفت و در هر ملاقاتی که با رهبران کشورهای دیگر که انجام داد، به غیر از رفتار نامتعارفِ خود، برای روابط با سایر کشور ها، موضوعات نظامی، تعهدات بین المللی  و یا مسائل فرهنگی و اجتماعی ( که البته این دو وضوع برای او چندان اهمیتی ندارد!) فقط چرتکه می انداخت و قیمت تعیین و صورت حساب صادر می کرد. طبعا چنین روشی، نه تنها برای سایر کشور ها غیر منتظره و مشکل ساز بوده بلکه موجب شده و می شود آنها زیاد رئیس جمهور آمریکا را جدی نگیرند.

بی تردید چنین منش و رفتار و گفتاری کمکی به بازگرداندن عظمت آمریکا که او خیلی راجع به آن شعار داده بود نمی کند و چه بسا عکس آن هم واقعیت پیدا کند.

در طول چهار ماه  و از زمانی که ترامپ زمام امور را به دست گرفته، نتوانسته به قول معروف وضع داخل و خانه خود را سر و سامان دهد و تنظیم کند. افشای تقلب ها و گرفتن رشوه توسط اعضای خانواده و همکارن نزدیک، عزل و نصب های متعدد در سطوح بالا و بی نظمی و آشفتگی در کاخ سفید و بدتر از همه چرخش های ناگهانی در تصمیمات ، به صورت یک امر عادی و روزمره در آمده است و در نتیجه چنین وضعی به تمام سیستم سیاسی آمریکا تسری پیدا کرده است. قطعا چنین شرایطی در همه شئون و بالاخص سیاست خارجی و همچنین اقتصاد آمریکا تاثیر منفی خواهد داشت.

ترامپ در زمانی دلیل خروج از معاهده پاریس را تاثیر منفی آن بر اقتصاد آمریکا مطرح می کند، که یا حافظه ضعیفی دارد و یا چنین وا نمود می کند که گوئی از اوضاع بی اطلاع بی اطلاع است . او احتمالا می داند که خروج از معاهده محیط زیست در بلندمدت ضربات زیادی به آمریکا وارد خواهد نمود. او حتی اگر حافظه ضعیفی هم داشته باشد بی شک "سونامی " های مخربی که همین چند سال پیش دو بار جنوب ایالات متحده را در نوردید و جان انسان ها ی زیادی را گرفت و میلیاردها دلار خسارت به مردم وارد کرد را نباید از یاد برده باشد.

البته در آن موقع هم یک دولت جمهوریخواه زمام امور ایالات متحده را در دست داشت و بر کسی هم پوشیده نیست که کمک های چندانی از جانب دولت فدرال آمریکا به مناطق آسیب دیده داده نشد و آثار آن هنوز هم در مناطق جنوب ایالات متحده باقی است و به چشم می خورد.. بنابراین تغییرات اقلیمی که معاهده پاریس برای مقابله با آن به وجود آمده است، نه تنها به سایر کشور ها می تواند آسیب های جدی و فراوانی بزند، بلکه ایالات متحده از این صدمات مصون نیست و چه بسا خسارت شدید تری به اقتصاد آمریکا وارد کند.

به هر حال این دیگر با مردم آمریکا است و به خصوص آنهائی که طرفدار پر و پا قرص ترامپ هستند و در واقع وعده های فریبنده او، آنها را اغوا کرده است که از رئیس جمهور سئوال کنند که آیا عظمت ایالات متحده، رونق اقتصادی، رفاه و ایجاد اشتغال برای همه با این روش و سیستم کاسب کاری، دروغ و ریا و انزوای کشور واقعا محقق می شود؟

در طول چهار ماه گذشته که از عمر دولت ترامپ می گذرد مردم آمریکا به اندازه کافی دچار زیان شده اند و معلوم نیست در مدت باقی مانده حکومت ترامپ اکر به همین روش ادامه یابد  و رئیس جهمهور فقط به فکر فروش و کاسب کاری باشد منتظر چه چیز های دیگر باید باشند. البته همانطور که گفته شد تصمیم با مردم آمریکاست ولی این گفته قدیمی مناسب است بازگو شود که جلوی  ضرر را هر کجا که بگیری منفعت است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 672443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =