وحشت و ترور؛ میوۀ آن‌چه غرب در خاورمیانه کاشت

پدیده خطرناک تروریسم مرزهای سیاسی و جغرافیایی را درنوردیده و تبدیل به یک معضل جهانی شده است.

مژگان پوررضا: "هانس گئورگ ماسن"، رئیس سازمان اطلاعات داخلی آلمان در سخنرانی آغازین خود به مناسبت چهاردهمین سمپوزیوم این سازمان با اشاره به حمله تروریستی شهر منچستر تاکید کرد که شهروندان نباید به تروریسم عادت کنند. بدتر از آن وقتی است که این عادت کردن به کنار آمدن با مسئله منجر شده به گونه ای که ما دیگر در برابر آن از خود دفاع نکنیم.

وی نقشه های عاملان حملات تروریستی را بسیار پیچیده ارزیابی کرده و در بخشی دیگر از سخنانش تاکید کرد که خطر ناشی از حملات تروریستی داعش همچنان در سطح بالا بوده و در آینده افزایش خواهد داشت. هیچ علامت و  نشانه ای مبنی بر کاهش تهدید از طرف این گونه عاملان ترور وجود ندارد.

داعش در مواجهه با ناکامی در خاورمیانه و به خصوص در کشورهایی مانند عراق و سوریه ، مناطق دیگری مانند کابل در افغانستان و مانیل فیلیپین در شرق آسیا و نهایتا اروپا را براى فعالیت در راستای تحقق اهداف خود در نظر گرفته است. حملات تروریستی اخیر یک نکته مهمی را نشان می‌دهد و آن اینست که این پدیده خطرناک مرزهای سیاسی و جغرافیایی  در نوردیده و تبدیل به یک معضل جهانی شده است. کشورهای مختلف تلاش زیادی می‌کنند تا ضمن دور نگه داشتن تروریستها از کشورهای خود، آنان را در مناطق دیگری مشغول نگه دارند.

پیش از این نیز  استراليا اعلام کرده بود کشورهاي جنوب شرق آسيا براي هماهنگي در برابر تهديد امنيتي ناشي از بازگشت اعضاي گروه تروريستي داعش به کشورهايشان، در ماه اوت اجلاس برگزار مي کنند. تصمیم برای برگزاری چنین اجلاسی در پی گسترش دامنه تهدیدات و عملیات های گروههای تروریستی در کشورهای مختلف اتخاذ شده است از جمله انفجار در منچستر و لندن و همچنین کابل افغانستان که در کانون توجه رسانه ها و افکار عمومی جهان قرار گرفته است.

شاید بتوان ریشه‌های ظهور و رشد تروریسم و بنیادگرایی افراطی را در منطقه به عنوان دلیل منطقه ای قابل ردیابی دانست اما نباید از عوامل فرامنطقه‌ای همانند نسخه‌ای که آمریکا برای مقابله با نفوذ شوروی در افغانستان پیچید، غفلت نمود.

رويكرد کشورهای اروپایی و آمریکا نسبت به منطقه خاورميانه همواره رويكردى امنيتى و منفعت طلبانه بوده و آنها بیش از سایر مسائل مهم همواره نگرانى خود را در خصوص صادرات نفت از اين منطقه به قاره خود حفظ نموده اند. اما اروپا به سه دليل در مقایسه با آمريكا از آسيب پذيرى بيشترى نسبت به منطقه برخوردار است :

١- نزدیکی جغرافیایی به خاورمیانه
٢- وابستگى بيشتر به نفت منطقه
٣- تعداد ساكنين عرب اروپا به دليل سهل الوصول بودن دسترسى بيشتر از آمريكا

از اين رو سياست هایی که اروپایی ها در قبال خاورمیانه اتخاذ کرده اند همواره با در نظر گرفتن ايجاد چالش هايى جهت بهره بردارى هرچه بيشتر منابع نفتى خاورميانه همراه بوده كه نتيجه آن تولد ناميمون و تقويت غيرمستقيم گروههاى تروريستى اى است که امروز میوه درختی را که خود کاشته بودند، در منچستر، لندن و پاریس برداشت می کنند.

اين روزها اين رويكرد با چالش هايی جدي روبروست و تهديدهاى تروريستى و امنيتى منطقه كه به اين قاره نيز كشيده شده، آن راپيچيده تر خواهد کرد.

*کارشناس ارشد مطالعات سیاسی

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 672526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =