۰ نفر
۱۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۲

بیت الله ستاریان

وقتی در سال 88 ، مسوولان دولتی اعلام کردند قیمت مسکن30 درصد کاهش یافته است  در اصل نرخ رشد قیمت مسکن را ملاک محاسبه خود در نظر گرفتند. با توجه به رکود بازار، طبیعی هم هست که نرخ رشد کاهش پیدا کند .

لذا اگر در سال 85 نرخ رشد قیمت بازار مسکن 30 درصد بوده  در سال 88 به کمتر از 5 درصد رسیده است. پس دولت مکانیزم محاسبه قیمت مسکن را تغییر داده است. در عین حالی که این را ملاک قرارداده اند با راه انداختن حرکت های تبلیغاتی اعلام می کنند که قیمت مسکن را تا 30 درصد ارزان کرده ایم.

باید از مسوولان امر پرسید، مگر می شود در بازاری که  نه تنها تولید افزایش یافته بلکه کاهش هم داشته است  و در رکود مطلق قرار دارد،  قیمت مسکن را کاهش داد؟

 اساسا در این وضعیت هیچ گاه قیمت ها کاهش نمی یابند و تنها تعداد معاملات کم می شود.

البته وقتی نحوه ارزیابی و محاسبه شاخص ها تغییر کند، آن وقت می توان به نتیجه دلخواه خود در ارزانی خانه رسید. اما نباید فراموش کرد که مکانیزم صحیح محاسبه قیمت مسکن براساس مقایسه قیمت ها در یک مقطع زمانی مشخص و گرفتن میانگین آنها بر اساس تعداد معاملات انجام شده در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته به دست می آید.

در هر حال نرخ رشد قیمت به طور طبیعی با توجه منحنی خاصی که دارد در حال نوسان است در مقطعی افزایش و در مقطعی کاهش دارد اما تغییرات آن دلیلی بر کاهش واقعی قیمت مسکن نیست.

اما متاسفانه مسوولان دولتی در بخش مسکن سعی کرده اند از راه های میان بر و مقطعی روند رشد مسکن را متوقف کنند. غافل از آن که ادامه این روند باعث می شود نه تنها قیمت ها کاهش نیابد بلکه در مدتی کوتاه بازار کنترل خود را از دست دهد و یکباره با جهش قیمتی مواجه شود.

قیمت مسکن وقتی به طور واقعی ارزان می شود که عرضه و تقاضا به تعادل برسند، نه این که تولید را کاملا متوقف کنیم و با رشد بی رویه تقاضا انتظار ارزانی هم داشته باشیم. نتیجه این سیاست ها هم این می شود که در شرایطی که هنوز بازار در رکود قرار دارد، قیمت ها نسبت به سال گذشته رشد داشته اند. همچنین در بازار اجاره بها ، در مقایسه با سال قبل، روند صعودی پیش از موعد هر سال آغاز شده است. اگر این روند ادامه یابد و مسوولان سیاست های مقطعی خود را ادامه دهدن و به قیمت های کاذب و ظاهری دلخوش کنند و یا شاخص های دیگری را ملاک محاسبه قراردهند، دیگر امیدی به کنترل بازار مسکن نیست. دولت نباید فراموش کند که طی دو  سال گذشته کمترین میزان تولید در بخش مسکن اتفاق افتاده است و در مقابل نیاز مسکن بر اساس  آمارهای رسمی به 4 میلیون واحد مسکونی رسیده است. لذا با گفتن ظاهری این جمله که مسکن گران نمی شود و در عمل، تنها نقدینگی کنترل شود، سرانجام این گره جایی سر باز می کند و با فاجعه شوک قیمتی در بازار مسکن مواجه خواهیم شد. لابد آن وقت هم مسوولان بازهم می گویند:" مسکن گران نمی شود."

*عضو هیات علمی دانشگاه تهران

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 67389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ali IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۹
    0 0
    كاهش قيمت منزل ، از دوسال پيش معلوم بود .دليل اصلي گراني منزل جوسازي بود ونه نياز واقعي الان هم كلي خانه نيمه ساخته رها شده داريم.