طی دو سال گذشته با افزایش نگاه ها به سمت قاچاق بنزین و گازوئیل و افزایش بازرسی ها در خصوص کشف این فراورده ها قاچاقچیان سیاست قاچاق سوخت را به سمت قاچاق نفت کوره تغییر داده اند.

 نکته حائز اهمیت اینکه نفت کوره مانند بنزین و گازوئیل در جایگاه ها به طور عمومی عرضه نمی شود و تنها دارندگان حواله می توانند این سوخت را از انبارها تحویل بگیرند.

این مجوز که توسط وزارت صنایع و معادن و شرکت ملی پخش فراورده های نفتی صادر می شود پس از بازرسی و تایید میزان مصرف هر کارخانه و یا واحد صنعتی تحویل مصرف کننده می شود.

به گفته مسوولان شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ، بازرسان این شرکت به طور مستمر در حال سرکشی به کارخانه ها و واحدهای صنعتی هستند و میزان مصرف آنها را با میزان تایید شده در حواله چک می کنند.

این در حالی است که روز دوشنبه هفته جاری تنها  16 هزار لیتر نفت کوره قاچاق از یک دستگاه تانکر که در مسیر تربت حیدریه به مشهد در حرکت بود ، کشف و ضبط شده است.

به نظر می رسد قاچاق نفت کوره نسبت به دیگر سوخت ها که البته به دلیل حساسیت مسوولان ذیربط چون نیروی انتظامی ، شرکت ملی پخش فراورده های نفتی و دیگر نهادهای مرتبط به قاچاق فراورده هایی چون بنزین و گازوئیل از ریسک کمتری برخورداراست.ضمن آنکه سود حاصل از فروش این فراورده بیش از سودی خواهد بود که فروش بنزین و گازوئیل نصیب قاچاقچیان می شود.اما تا کنون به دلیل عدم توجه لازم به این مقوله این فراورده این روزها به بازار هدف قاچاقچیان بدل شده است.

در حال حاضر قیمت هر لیتر نفت کوره در بازار فوب خلیج فارس حدود 417 است که البته با توجه به هزینه ترانزیت و مالیات بر ارزش افزوده هر لیتر این فراورده برای کشور حدود 570 تومان محاسبه می شود.این در حالی است که هر لیتر این فراورده در کشور 9 تومان و 4 ریال خریدوفروش می شود.دراینصورت سود فروش این فراورده به کشورهای همسایه در هر لیر برای قاچاقچیان حدود 408 تومان است.

براین اساس تنها قاچاقچیان با فروش یک تانکر حاوی 16 هزار لیتر نفت کوره در یک روز حدود 7 میلیون تومان سود می کنند.

براساس این گزارش در حال حاضر نفت کوره به دو قیمت مختلف در کشور عرضه می شود.براین اساس اگر نفت کوره در کارخانه ای مورد استفاده قرار بگیرد که قرار است به فراورده دیگری تبدیل شود چون کارخانه های قیر سازی و ایزوگام و ...هر لیتر نفت کوره به قیمت فوب خلیج فارس عرضه می شود در غیر اینصورت اگر قرار باشد نفت کوره به عنوان سوخت استفاده شود به قیمت 9 تومان و 4 ریال به مصرف کننده ارائه خواهدشد.

این در حالی است در فصول سرد سال مصرف این فراورده به شدت افزایش می یابد به طوریکه در شش ماهه اول سال گذشته میانیگین مصرف روزانه کشور حدود 39 میلیون و 300 هزار لیتر بوده در حالیکه این رقم در شش ماهه دوم سال به حدود 80 میلیون لیتر در روز رسیده است.

از سویی دیگر ، ایران در سال گذشته حدود 2 میلیارد و 589 میلیون و 842 هزار لیتر نفت کوره صادر کرده است .به گفته مسوولان شرکت ملی پخش فراورده های نفتی سال گذشته نفت کوره مقام نخست فرآورده های نفتی صادراتی کشور را به خود اختصاص داده است.

براساس این گزارش ، سال گذشته میانگین تولید نفت کوره در پالایشگاه‌های کشور به روزانه 77 میلیون و 100 هزار لیتر رسید.

همچنین سال گذشته حدود 51 درصد از نفت کوره تولید پالایشگاه های کشور در بخش نیروگاهی و مابقی آن در سایر بخش های مصرف شد.

      

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 67456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =