کاخ سفید برای رئیس جمهوری روسیه فرش قرمز پهن کرده است

بیست و چهارمین روز از ماه ژوئن که از راه برسد ، دمیتری مدودف رئیس جمهوری روسیه مهمان باراک اوباما در کاخ سفید خواهد بود . فرش قرمز برای مردی از تبار روس ها پهن می شود که با شعار اصلاحات به روی کار آمد و این روزها تمام سعی خود را به کار بسته تا از سایه ولادیمیر پوتین رهایی یابد . باراک اوباما میزبانی ست که برای این میزبانی بهای بسیاری در شانزده ماه گذشته پرداخت کرده است . از صرف نظر از استقرار سامانه موشکی در اروپا شرقی تا امضا استارت دو با روس ها و البته چشم بستن بر گزارش هایی مبنی بر نقض حقوق بشر در این کشور.

مدودف درست در روزهایی پا به کاخ سفید می گذارد که ضرب الاجل زمانی باراک اوباما برای تصویب قطعنامه در شورای امنیت علیه ایران به پایان رسیده و تحریم های جدید علیه این کشور در راه است. وزارت امور خارجه ایالات متحده نیزدائما تکرار می کند که باراک اوباما به دنبال عملی شدن این تحریم ها تا بیست و یکمین روز از ماه ژوئن است . سفر مدودف نیز می تواند به خودی خود نشان دهنده اتحاد مسکو - واشنگتن در قبال ایران باشد . در شرایطی که تا آن زمان تحریم ها قطعیت پیدا نکرده باشد ، این سفر می تواند حکم تیر خلاص را داشته باشد .

بسیاری از تحلیل گران همکاری دو طرف بر سر پرونده هسته ای ایران را در حقیقت بهانه ای می دانند برای به تصویر کشیده شدن بازسازی روابط میان دو رقیب روزهای جنگ سرد . امضا توافقنامه استارت و عزم دو جانبه برای کاستن از تسلیحات هسته ای در اختیار در حقیقت آغازی بود بر دوستی میان دو طرف . این توافقنامه که یک بار در سال 2008 میلادی توسط دولت جورج بوش به روس ها ارائه اما به تصویب نهایی نرسیده بود از ماه گذشته در اختیار کنگره ایالات متحده است و اگر اعضای کنگره تا ماه آگوست اعتراضی به آن نکنند ، مفاد آن به شکل خوکار قابل اجرا خواهد بود . البته در حال حاضر تعدادی از اعضای کنگره از جمله نماینده ماساچوست اد مارکی از طیف دموکرات ها و جف فورتنبری از جمهوری خواهان ایرادگیری از این توافقنامه را آغاز کرده اند . در حال حاضر نمایندگان کنگره بحث احتمال دستیابی تروریست ها به تسلیحات هسته ای روسیه را آغاز کرده اند .

اد مارکی در این خصوص می گوید: روسیه همچنان به آموزش دانشمندان هسته ای ایران ادامه می دهد. هنوز تجهیزات مورد نیاز ایران برای استفاده در تاسیسات هسته ای را تامین می کند . با این همه گویا هیچ کدام از این همکاری ها ما را نگران نمی کند .
مقام های وزارت امور خارجه سرسختانه اعتقاد دارند که میزان توانایی مسکو در کمک به واشنگتن در تشدید تحریم ها علیه ایران ، تضمین کننده میزان موفقیت توافقنامه هسته ای میان ایالات متحده و روسیه است .
فارین پالیسی هفتم ژوئن / ترجمه : سارا معصومی

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 67570

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =