۰ نفر
۳۰ فروردین ۱۳۸۸ - ۲۰:۲۴

در روزهایی که بازارهای مالی جهان روزهای سیاه را پشت‌سر گذاشته‌اند و دوران نقاهت خود را سپری می‌کنند، بورس تهران نیز اندکی آرام گرفته است.

افزایش اندک حجم معاملات نسبت به روزهای نخست آغاز به کار بورس در سال 88 و اسفند 87 و در عین حال روند رو به رشد شاخص‌ها حکایت از آرام گرفتن بحران در بازار سهام ایران است، اگرچه با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری باید انتظار تنشی جدید در بورس را داشت. به هر حال این روز‌ها وضعیت بورس اندکی آرام‌تر شده و اگرچه هنوز حجم معالات تفاوت معناداری با روزهای داغ تابستان 87 دارد اما شرایط بهتری را نسبت به هفته‌های گذشته از سر می‌‌گذراند.

روز یکشنبه بازار سهام باز هم شاهد افزایش شاخص‌هایش بود. در این روز شاخص کل بورس 57 واحد بالاتر رفت و رقم 8 هزار و 348 واحد را برای خود به ثبت رساند. شاخص بازار اول نیز کمتر از 53 واحد رشد را تجربه کرد و روی عدد 6 هزار و 761 واحد ثابت شد. در عین حال شاخص بازار دوم 28 واحد بالاتر رفت و روی رقم 12 هزار و 649 واحد جا خوش کرد. همچنین شاخص صنعت با 39 واحد افزایش روی رقم 6 هزار و 428 ایستاد و شاخص 50 شرکت فعال‌تر با کمتر از 5 واحد رشد روبه‌رو شد و به رقم 315 واحد رسید.

دیروز در حالی شاخص‌های بورس تهران روند افزایشی را طی می‌کردند که در مجلس شورای اسلامی اعضای کمیسیون نظارت بر اجرای اصل 44 انتخاب شدند تا شاید چگونگی اجرای اصل 44 را که با انتقادات فراوانی روبه‌رو است زیر ذره‌بین قرار دهند. در عین حال سازمان بورس اوراق بهادار هم دستورالعمل انضباطی ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس را برای توجیه همه شرکت‌ها در 44 ماده ابلاغ کرد. این دستورالعمل اگر مانند برخی دیگر از دستورالعمل‌های سازمان بورس به فراموشی سپرده نشود و بر اجرای دقیق آن نظارت جدی صورت گیرد می‌تواند از دردسر‌های سهامداران جزو بکاهد. اما دیروز در تالارهای بورس در مجموع بیش از 72میلیون سهم به ارزش 120‌میلیارد ریال دادوستد شد. در این روز توسعه معادن روی که پس از تعدیل پیش‌بینی در‌آمد هر سهمش برای سال مالی منتهی به 30/12/1387 و اعلام پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به 29/12/1388 به تالار معاملات بازگشته بود، رشدی بیش از 39‌در‌صد را تجربه کرد. این رشد قیمتی موجب شد توسعه معادن روی با فراتر از 12 واحد، بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل بر جای گذارد.

شرکت‌های تولید‌کننده سیمان هم در این روز همچنان رکورددار پر‌عرضه‌ترین‌ها بودند و این بار در میان 10 شرکت پر‌عرضه نام 9 شرکت تولید‌کننده سیمان خود‌نمایی می‌کرد. در مقابل مخابرات ایران ملی مس و صدرا در صدر متقاضی‌ترین به چشم می‌خورد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 6759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =