محمدعلی پورمختار معتقد است، جمنا تشکیلاتی جامع نبود و خیلی محدودیت داشتند و این باعث شد تعدادی ناراحت شوند و قهر کنند و در نتیجه ریزش آرا به وجود آید.

فائزه عباسی: آخرین پیروزی اصولگرایان در انتخابات به سال 90 و مجلس نهم باز می گردد؛ بعد از ان هر انتخاباتی برگزار شد این طیف غائله را به رقیب واگذار کرد. اینکه اصولگرایان بعد از سال 90 نتوانستند در هیچ انتخاباتی پیروز شوند از نگاه تحلیل گران سیاسی نیازمند آسیب شناسی گفتمانی و تشکلاتی است.

نتایج تکفیکی انتخابات ریاست جمهوری نشان داد اقبال عمومی نسبت به جناح راست در برخی مناطق نسبت به سال 92 کاهش پیدا کرده است.

محمدعلی پورمختار نماینده اصولگرای مجلس معتقد است اگر در انتخابات اخیر به جای انکه قالیباف کنار بکشد رئیسی کنار می کشید وضعیت فرق می کرد و همه ارای اصولگرایان به سبد قالیباف می رفت درحالی که در انتخابات 96 تنها نیمی از ارای قالیباف به سبد رای رئیسی منتقل شد.

او برخلاف برخی تحلیل ها معتقد است رای اصولگرایان در طبقه محروم ریزش نداشته است اما رفتار و محدودیت های جبهه مردمی نیروهای انقلاب سبب قهر برخی اصولگرایان و ریزش رأی این جریان شد.

آن‌چه در ادامه می‌خوانید مشروح گفت‌وگو با محمدعلی پورمختار است؛

اصولگرایان در انتخابات های اخیر با ناکامی‌های پی در پی مواجه شدند، در چنین شرایطی فکر نمی کنید، گفتمان اصولگرایی نیاز به اصلاح داشته باشد؟
با کنار رفتن آقای قالیباف شرایط تغییر کرد و تحلیل ها و واقعیت ها نشان می داد که با کنار رفتن آقای قالیباف 50 درصد آرا قالیباف به سمت آقای روحانی کشیده شد بسیاری از اعضای ستاد آقای قالیباف به سمت آقای روحانی رفتند و در ستاد آقای روحانی فعال شدند، نهایتا هم به آقای روحانی رای دادند. در واقع 16 میلیون رای آقای رئیسی تنها رای اصولگرایان نبود، خیلی بیش تر از این حرف ها بود. من می خواهم بگویم اگر برای مثال آقای روحانی به نفع آقای جهانگیری کنار نمی رفت الزاما تمام آرای آقای روحانی به سمت آقای جهانگیری نمی رفت بلکه ممکن بود 10 الی 20 درصد آن به سمت آقای جهانگیری برود.

با این تفسیر شما معتقدید اگر آقای رئیسی به نفع آقای قالیباف کنار می کشید وضع فرق می کردو همه آرا رئیسی به سمت قالیباف می رفت؟
بله اگر آقای رئیسی کنار می کشید همه آرا او به سمت قالیباف می رفت. ولی این طرف بر مبنای تحلیل و رویکردهایی که خود رای دهندگان داشتند تصمیم گرفتند به دیگری رای دهند. اتفاق افتاد دوم آنکه آقای رئیسی ظرف مدت یک ماه آمد و خود را معرفی کرد و با دولت مستقر به رقابت پرداخت این 16 میلییون رای موفقیت خوبی بود و نشان دهنده اقبال مردمی است و در مناطق مختلف این اقبال را مشاهده کردیم و عمدتا در روستا ها این موضوع را دیدیم.

اگر به موضوع از قبل از 96 نگاه کنیم از سال 92 اصولگرایان نتوانستند در انتخابات ها موفق باشند و...
از حیث تشکیلاتی اصولگرایان (که البته نمی خواهم دیگر بگویم اصولگرایان بلکه باید گفت جریان انقلابی که با همین روحیه هم هست که در برابر دشمن دوام آورده ایم ) طبیعتا با تشکیل جمنا نمود پیدا کردند اما ما در انجا نیز با کاستی های بسیاری مواجه هستیم و من بارها در همان ایام گفتم این تشکیلات جامع نبود و خیلی محدودیت داشتند و تعداد خاصی را در مرکزیت اوردند و این باعث شد تعدادی نیایند و ناراحت شوند و قهر کنند و در نتیجه ریزش آرا به وجود آید.

اگر جمنا بر اساس آن هدف گذاری اولیه پایه ریزی می شد رای آقای رئیسی بالای 25 الی 26 میلیون می شد. البته رویکرد جمنا رویکرد مثبتی است ولازم است اصلاحاتی در آن صورت گیرد که امیدوارم این کاستی ها برطرف شود.

شما به اصلاح جمنا اشاره کردید اما فکر نمی کنید در شکل کلان تر آن، گفتمان و ساختار تشکیلاتی اصولگرایی نیز نیاز به اصلاح داشته باشد؟
قطعا این موضوع لازم است. مقام معظم رهبری یک جمله بسیار مهمی دارند و آن جذب حداکثری است اما اصولگرایان به این موضوع وفادار نیستند و دایره ها را تنگ و محدود کردند که این را باید اصلاح کنند و به سمت جذب حداکثری رو بیاورند و از رفتارهای تنگ و محدودکننده خودداری کنند کما اینکه انچه در جمنا رخ داد ناشی از این روحیه بود و آنها به این سفارش اکید مقام معظم رهبری توجه نکردند اگر این را اصلاح کنند طبیعتا در رفتارهایشان و در سیاست هایشان تغییر عمده و جدی رخ خواهد داد که هم می تواند موجبات گسترش انها را فراهم می کند و هم می توانند در انتخابات بعدی موفق شوند.

شما اشاره کردید اصولگرایان در مناطق روستایی رای خوبی داشتند درحالی که تفکیک آرا که از سوی وزارت کشور منتشر شد نشان می دهد به نسبت گذشته ارا اصولگرایان در این پایگاه هم ریزش کرده است؟
اتفاقا من معتقدم همه مناطق محروم به اصولگرایان رای دادند

منظور من میزان آرا به نسبت گذشته است؟
ببینید در سال 96 آرا خاکستری به کمک اقای روحانی آمد و قشر محرومین همه به آقای رئیسی رای دادند.

اما ما استان هایی از جمله استان سیستان و بلوچستان و حتی در سه استان خراسان مناطقی را داشتیم که ارای آقای روحانی جلوتر بود و در بسیاری مناطق هم آرا اصولگرایان نسبت به گذشته کاهش داشته است؟
ببینید نمی توان گفت یک استان محروم است و دیگری نه . مگر سیستان و بلوچستان همه فقیر هستند.

اما در دسته بندی ها جزو مناطق محروم محسوب می شود
نه نمی توان این را در نظر گرفت چرا که همه در سیستان و بلوچستان فقیر نیستند، بنابراین آنچه مسلم است اغلب قشر ضعیف جامعه به اصولگرایان رای می دهند مضاف بر آنکه یک واقعیتی است اینکه دولت مستقر دارای یک توانمندی است که معمولا از آن قدرت هم استفاده می کنند و آقای روحانی هم خودش گفت تعدادی از وزرا به خوبی از دولت حمایت کردند و طبیعتا همه آنها از توانمندی های دولت است. نکته دیگر آنکه ریاست جمهوری در کشور ما معمولا دو دوره ای است و این نگاهی است که در اقشار مختلف دیده می شود و ما حتی در میان افرادی که سواد انچنانی هم نداشتند می دیدیم که می گفتند در حال حاضر رئیس جمهور امده، کاشته و باید منتظر برداشت اوست و به امید رفع مشکلات در دور دوم ارایی بیشتر اقبال دارند تا رئیس جمهور مستقر دولت را به دست بگیرد. لذا معتقدم آرا اصولگرایان کاهش پیدا نکرده است.

با توجه به تمام تفسیرها و تحلیل ها به نظر شما اصولگرایان به فکر بازیابی می افتند یا همچنان برای خود یک حریم مقدس قائل می شوند؟
گفتمان اصولگرایی یعنی گفتمان انقلابی و همین را پیش خواهیم برد با جذب حداکثری.

یعنی اصلاحی انجام نخواهد گرفت؟
اصلاح یعنی جذب حداکثری.

این جذب حداکثری چگونه انجام خواهد شد؟
این جذب حداکثری از طریق باز کردن فضای کار و دعوت کردن جوانان و زنان صورت خواهد پذیرفت.

جوانان و زنان همواره مطالباتی دارند که اصولگرایان در برابر این مطالبات مقاومت نشان داده اند چگونه قرار است این قشر از جامعه جذب اصولگرایان شوند؟
دقیقا منظور من از اصلاح این است که به مطالبات توجه شود. ما می بینیم رهبر معظم انقلاب چه دیدارهایی با جوانان دارند و اجازه می دهند چه مطالب تندی گفته شود و در همین دیدار اخیر مطلب مهمی گفتند که نشان دهنده اعتماد و اعتقاد ایشان به این قشر است. ایشان خطاب به جوانان می گویند جایی که می بینید مسوولین به خوبی عمل نمی کنند اتش به اختیار هستید و خود ورود کنید. طبیعتا نیروهای انقلاب که داعی اطاعت از رهبری دارند باید این موضوع را سر لوحه خود قرار دهند که متاسفانه در این زمینه ضعف دارند؛ من نباید این را بگویم اما دیگر بحث باز شد و مطرح می کنم متاسفانه عده ای در مجلس هستند که جواب سلام هم نمی دهند؛ اینکه درست نیست می گویند همه دین اخلاق است. پیامبر هم آمد برای تکمیل اخلاق و خداوند هم می فرمایند که اگر این اخلاق نیکو را نداشتی مردم از اطرافت پراکنده می شدند. من اصولگرایان را دعوت می کنم به اخلاقمداری بیشتر.

البته لبخند به تنهایی نمی تواند کفایت کنند زنان و جوانان در درجه اول به دنبال تحقق مطالبات هستند برای مثال در مورد کنسرت ها اصولگرایان نتوانستند یک نظر واحد نشان دهند؟
ببنید بالاخره چارچوب های ما چارچوب های شرعی است و مطالبات را در این قالب باید پاسخ دهیم و خارج از آن را نمی توانیم انجام دهیم، نه تنها اصولگرایان بلکه اصلاح طلبان هم قبول ندارند اما اصلاح طلب ها شعار ان را می دهند و یک موج ایجاد می کنند سوار بر موج می شوند اما به هر صورت اصلاح طلب ها روش را بلدتر هستند شعارها را به خوبی می دهند و به نظرم اصولگرایان هم باید از این ظرفیت ها به خوبی استفاده کنند.

پس به اصلاح در جریان اصولگرایی معتقد هستید؟
قطعا اصولگرایی باید اصلاح شود.

29216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 676152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید A1 ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    7 0
    پورمختار.دیدار با آن ...با تتلو یعنی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • رضائیان IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    8 2
    وقتی آقای پورمختار می فرمایند : «که البته نمی خواهم دیگر بگویم اصولگرایان بلکه باید گفت جریان انقلابی که با همین روحیه هم هست که در برابر دشمن دوام آورده ایم» معلوم است که آنها از اساس مشکلات جدی دارند و نمی خواهند مشکلاتشان حل شود. این حرف یعنی چه؟ یعنی اینکه بقیه در مقابل دشمن دوام نیاورده و میدان را به او واگذار کرده اند؟ همین جمله نشان می دهد که جریان «اصولگرایی» مشکلاتش یکی دو تا نیست. آنها از اساس با برخی مفاهیم مشکل دارند. شما تا چنین روحیه ای دارید، هیچوقت نمی توانید آرای مردم را به دست آورید.