استفاده از فناوری نانو برای رفع آلودگی یک دریاچه

یک شرکت در هند راهکاری مبتنی بر فناوری‌ نانو برای حل مشکل آلودگی دریاچه بلاندور در این کشور ارائه کرده است که از کاتالیست‌ها برای زدایش مواد سمی استفاده می‌کند و مقادیر زیادی از آلایندگی را تجزیه کرده و در کف محیط مورد نظر رسوب می‌دهد.

به گزارش ایرنا، آلودگی دریاچه بلاندور در هند، از اخبار بسیار مهم ایالت بنگال است. این موضوع مدت‌هاست که سازمان‌های مسئول را در این ایالت درگیر کرده، اما بعد از گذشت چند سال هنوز راهکاری برای آن ارائه نشده است.

حال یک شرکت نانویی نوپای هندی راهکاری برای مقابله با این آلودگی مطرح کرده و پیشنهاد استفاده از فناوری‌ نانو را برای زدودن آلودگی از این دریاچه ارائه کرده است.

کیروبا دانیل، مدیرعامل شرکت نانوسالوشنز (Nano Solutions) گفت: سطح آلودگی این دریاچه بسیار کمتر از مقداری است که ما در پساب‌های صنعت نساجی یا داروسازی با آن مواجه هستیم؛ جایی که رنگ‌ها و آلاینده‌های مختلف نه تنها آب‌های دریاچه‌ها، بلکه آب‌های زیرزمینی را نیز آلوده می‌کنند.

نانوسالوشنز راهکاری مبتنی بر فناوری‌ نانو ارائه کرده که در آن از کاتالیست‌ها برای زدایش مواد سمی استفاده می‌شود.

در این کاتالیست از نانوخوشه‌ها و نانوذرات مس و آهن استفاده شده ‌است که به دلیل مساحت سطحی بالا می‌توانند مقادیر زیادی از آلایندگی را تجزیه کرده و در کف محیط مورد نظر رسوب دهند.

بعد از این که این نانومحلول در محیط مورد نظر اعمال شد، آب باید از فیلتر شنی عبور کند. نانوذرات و نانوخوشه‌ها نیز با هم ترکیب شده و تولید ذرات میکرو و ماکرو را می‌دهند که از آنها می‌توان به‌عنوان کود شیمیایی استفاده کرد.

این فناوری توسط مسئولان این شرکت در محیط شهری مورد استفاده قرار گرفته و نظر مقامات را به خود جلب کرده است.

مدیر عامل شرکت مزبور افزود: من به یک لیتر از آب این دریاچه، تنها یک قطره از این نانومحلول اضافه کردم. آب به سرعت شفاف شد و شهردار از ما خواست که درباره این دریاچه به آنها کمک کنیم.

از کارخانه‌های اطراف این دریاچه خواسته شده است که فعالیت خود را متوقف کنند، اما این شرکت ادعا دارد که می‌تواند راهکاری برای رفع آلودگی این کارخانه از مبداء ارائه کند تا آنها هم به فعالیت خود ادامه دهند و هم دریاچه آلوده نشود.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 676339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =