باکتری‌های بیماری‌زا عطسه ۴۵ دقیقه در محیط زنده می‌مانند

محققان تکنیکی جدید را ابداع کرده‌اند تا با کمک آن مدت زمان زنده ماندن باکتری‌های بیماری‌زای موجود در عطسه و سرفه را در محیط بررسی کنند.

به گزارش همشهری آنلاین،باكمك گرفتن از اين تكنيك محققان دريافتند باكتري pseudomonas aeruginosa كه در ايجاد عفونت‌هاي بيمارستاني نقش دارد، مي‌تواند تا 45 دقيقه پس از خروج از بدن به واسطه عطسه يا سرفه، زنده باقي بماند.

اين باكتري نوعي بيماريزاي رايج و مقاوم در برابر دارو است و مي‌تواند انواع بيماري‌هاي عفوني بيمارستاني را در افراد ايجاد كند. باكتري معمولا در افراد بيمار منجر به بروز بيماري‌هاي جديد مي‌شود و باوجود اينكه به‌خوبي مورد مطالعه و بررسي قرار گرفته‌است،‌ محققان به خوبي نمي‌دانند عطسه يا سرفه چگونه مي‌تواند آنها را در محيط پراكنده سازد.

محققان دانشگاه فناوري كوئينزلند براي بررسي اين موضوع تكنيكي به نام سيستم تجسس قطرات تنفسي متوالي يا TARDIS را ابداع كردند كه به آنها امكان مي‌دهد چگونگي پراكنده شدن ذرات معلق ناشي از عطسه يا سرفه،‌چگونگي چسبيدن آنها به سطوح و مدت زمان بقاي آنها را مورد بررسي قرار دهند.

به گفته محققان ذرات ناشي از سرفه بلافاصله پس از خروج از دهان و برخورد با هوا خشك و خنك شده و به ذرات معلق سبكي تبديل مي‌شود كه به راحتي مي‌توانند شناور باقي بمانند. اين ذرات همچنين به تدريج در تماس با اكسيژن تجزيه مي‌شوند و هرچه ذره بزرگتر باشد، مدت زمان تجزيه آن طولاني‌تر خواهد شد.

محققان دريافتند بيشتر باكتري‌هاي درون ذرات خشكيده طي 10 ثانيه از بين مي‌روند اما زيرمجموعه‌هاي كوچكتر از باكتري‌ها نيمه‌عمري برابر 10 دقيقه دارند و بيشتر زنده مي‌مانند. اگرچه دانشمندان نمي‌دانند چرا اين باكتري‌ها بيشتر زنده مي‌مانند،‌اما احتمال مي‌دهند اين پديده با مكان شكل‌گيري ذرات در درون سيستم تنفسي بدن و ابعاد ذرات در ارتباط باشد.

به گفته محققان احتمال دارد مقدار باكتري‌هاي موجود در ذراتي كه در مناطق مختلف سيستم تنفسي ايجاد مي‌شوند با يكديگر متفاوت باشند و همين موضوع آنها را در برابر تجزيه شدن مقاوم مي‌سازد.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 678697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =