پس از گفتگوی ایرج یزدان‌بخش با ایسنا که خواستار احراز صلاحیت خریدار احتمالی خودروسازان شده بود نظرات متفاوتی از سوی قطعه‌سازان در مورد مالک آینده خودروسازان در گفت و گو با خبرآنلاین ابراز شد.

اهمیت این سخنان از آن جهت بود که یزدان‌بخش از اخباری سخن گفته بود که بر مبنای آن «برخی از خریداران بالقوه سهام ایران خودرو و سایپا برای کسب سود بیشتر ممکن است به سراغ قطعات بی‌کیفیت و ارزان چینی بروند.»

 این پیشکسوت قطعه‌ساز دیروز در گفتگو با خبرآنلاین در توضیح سخنانش گفت خریدار خودروسازان باید فرهنگ صنعت را بشناسد و بداند قطعه‌سازی جدای از خودروسازی نیست. به گفته وی واردات قطعه از چین و تایوان با توجه به سود اولیه ممکن است مورد توجه خریدار جدید قرار بگیرد گرچه در آینده به ضرر آن تمام خواهد شد. وی ضربه خوردن کیفیت در خودروسازی در صورت سودجویی خریدار جدید را محتمل دانست و از این جهت خواستار توجه دولت به صلاحیت خریدار شد. در این زمینه دبیر شورای تعالی قطعه‌سازان نیز در گفتگو با خبرآنلابن خواستار توجه خریدار به منافع ملی شد و با توجه به زیرساخت‌های صنعت قطعه‌سازی، خواستار رویکرد تولید در داخل که به دلیل ارزش افزوده و ایجاد اشتغال مورد حمایت دولت است، شد. ساسان قربانی احتمال گرایش خریدار جدید به تامین از طریق چین را رد نکرد اما این مسیر را مغایر با سند1404 خودرو دانست.

این سخنان در شرایطی مطرح می‌شود که پیش از این از کنسرسیوم قطعه‌سازان به عنوان یکی از خریداران سهام خودروسازی نام برده می‌شد! این کنسرسیوم البته تا امروز به دلایلی همچون نداشتن تجربه، ضعف حرکت گروهی و عدم اعتقاد به ورود قطعه‌سازان به خودروسازی از سوی لایه‌های سنتی قطعه‌سازان تشکیل نشده است. رضایی عضوی دیگر از شورای تعالی گرچه از رویکرد به قطعات چینی ابراز نگرانی می‌کند اما با این جمله که نمی‌توان چنین روشی را به عنوان یک کشور خودروساز در پیش بگیریم می‌گوید «همه جای دنیا تقسیم کار وجود دارد. قطعه‌سازی یعنی آموزش، تحقیق و توسعه، دانش طراحی و بسیاری موارد دیگر که با واردات قطعه از کشورهای دیگر نمی‌توان به آن دست یافت. وی انتظار خود از خریدار خودروسازان را شفافیت و ضوابط کاری با شرکا و ذینفعان دانست و با بیان اینکه مسیر به دلیل شرایط ملی و بین‌المللی در خودروسازی به سمت نظام‌مند شدن بیشتر است از واگذاری حمایت کرد.

اما یک قطعه‌ساز دیگر نظرات جالبی در مورد واگذاری به خبرآنلاین گفت. پوریوسفی با بیان اینکه دانش زنجیره تامین و قطعه‌سازی اولویت خودروسازی است، فروش بزرگ را با توجه به تامین نقدینگی، فرصت مناسبی برای پرداخت تعهدات قطعه‌سازان دانست. این عضو شورای تعالی قطعه‌سازان تحرک قطعه‌سازی را در امتداد خودروسازی دانسته و پرداخت تعهدات قبلی را باعث حرکت خریدار جدید در مسیر تولید و توسعه خودروساز نامید. تا امروز گرچه تعداد بازیگران فروش بزرگ از انگشتان یک دست بیشتر نشده اما حساسیت و پیچیدگی این واگذاری حساسیت زیادی به وجود آورده است.

کد خبر 68053

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۲
    0 0
    به هر کس برسه وضعیت همین طور خواهد موند

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین