علیرضا مرندی

ایدز و راه های منتقل شدن آن از جمله مسائلی است که دیگر چند سالی می شود ذهن بسیاری از کارشناسان را به خود مشغول کرده است. هرچند سال های زیادی است که وزارت بهداشت اعلام می کند که سرنگ، اولین راه انتقال ایدز در ایران است، ولی اینطور که از آمارهای رسمی و غیر رسمی بر می آید، در سال های اخیر، سرنگ جایش را به روابط جنسی داده است؛ بنابراین لازم است که این وزارت در این مورد بهتر و بیشتر اطلاع رسانی کند.

چندی پیش سازمان جهانی بهداشت و دفتر برنامه مقابله با ایدز سازمان ملل در گزارش مشترکی اعلام کردند که در حال حاضر تقریبا 33 میلیون و 400 هزار نفر در جهان به بیماری‌ ایدز مبتلا هستند. در این گزارش تاکید شده است که با این وجود به دلیل اقدامات اخیر درمانی برای این بیماران، عمر افراد مبتلا به این عفونت نسبت به گذشته طولانی‌تر شده است.

با توجه به فرهنگ موجود در کشور ارائه تبلیغات بسیار در مورد بیماری ایدز کار آسانی نیست، چراکه عمده آن به روابط جنسی برمی‌گردد، در نتیجه تبلیغ آن باید در حد معقول انجام گیرد، اما مسلما لازمه موفقیت در مهار و پیشگیری از ایدز این است که تبلیغات جنسی آموزش داده شود اما باید محتاطانه باشد، به صورتی که جوانان یاد بگیرند کارهای خلاف نکنند.

 از سوی دیگر باید گفت که آمار بالای طلاق هم مانند بیماری ایدز به دلیل اراده نکردن آموزش‌های جنسی لازم به زوج‌های جوان است، به تعبیر بهتر زن و شوهرها روابط جنسی را درست یاد نگرفتند، لذا خیلی از طلاق‌ها به دلیل ناآگاهی از روابط جنسی است که برای کاهش آمار مبتلایان به ایدز و میزان طلاق در کشور باید این مسایل آموزش داده شده است.

 بالا رفتن سن ازدواج یکی دیگر از دلایل افزایش ارتباطات جنسی و شمار مبتلایان به ایدز است و بنابراین باید ازدواج تسهیل شود چراکه مهم‌ترین راهی که می‌توان از ایدز پیشگیری کرد این است که سن ازدواج را کاهش دهیم، تسهیل ازدواج و آموزش مسایل جنسی به جوانان مهم‌ترین کاری است که بایستی برای پیشگیری از بیماری ایدز در کشور توسط دستگاه‌های مربوطه انجام شود.

البته از این نکته نباید صرف نظر کرد که اقدامات وزارت بهداشت در مورد احداث کلینیک‌ برای افراد پرخطر نظیر زنان خیابانی و ارائه رایگان سرنگ‌ یکبار مصرف به مصرف‌کنندگان مواد مخدر وریدی بوده است، اما موضوع اساسی برای پیشگیری از بیماری ایدز، ارائه آموزش‌های جنسی به صورت معقول و تسهیل امر ازدواج برای جوانان است. عملکرد وزارت بهداشت در احداث کلینیک‌هایی برای ارائه آموزش‌های جنسی خوب است اما قطعا گستردگی لازم را ندارد.

  

عضو کمییسون بهداشت مجلس

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 68098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =