حسن روحانی که مانند سنت مالوف سال‌های پیش، اولین سخنران این همایش بود اظهاراتش را با ذکر خاطره‌ای از شهید بهشتی آغاز کرد.

به گزارش خبرآنلاین، امسال هم مانند سال های گذشته سالن اجلاس سران در هفته قوه قضاییه میزبان سران سه قوه بود؛ هر یک از روسای قوا که امروز برای گرامیداشت نام شهید بهشتی و هفته قوه قضاییه در کنار یکدیگر نشستند و از منظر خودشان توصیه هایی به دیگر سران قوا داشتند. 

اما همایش سراسری قوه قضاییه امسال هم با حواشی ای همراه بود؛ حسن روحانی که مانند سنت مالوف سال های پیش، اولین سخنران این همایش بود اظهاراتش را با ذکر خاطره ای از شهید بهشتی آغاز کرد. او که در خلال اظهاراتش بارها از صبر و مظلومیت شهید بهشتی یاد می کرد، خاطره ای از آخرین بار دیدارش با شهید بهشتی ذکر کرد که در آن دیدار شهید بهشتی ماجرای استعفایش را برای حسن روحانی تعریف کرده بود؛ «من آخرین باری که ایشان را زیارت کردم، چهارشنبه قبل از شهادت ایشان بود. یکساعت قبل از نماز، باهم نماز خواندیم، باهم نهار خوردیم و یک ساعت بعد هم با ایشان صحبت کردم.شهید بهشتی گفت من چند ماه پیش نزد امام رفتم و قصد اعلام استعفا را داشتم. نزد امام بودیم و هزاران نفر برای امام شعار می‌دادند. ایشان گفت قبل از مطرح کردن استعفا، امام گفت آقای بهشتی می‌بینی مردم چه می‌گویند؟ امام گفت اگر همه مردم ایران شعارشان درود بر خمینی باشد یا شعارشان مرگ بر خمینی باشد، برای من فرقی نمی‌کند.  شهید بهشتی به من گفت وقتی امام این حرف را زد از طرح استعفا خجالت کشیدم.»

روحانی اما به ذکر این خاطره از شهید بهشتی بسنده نکرد و با اشاره به مظلومیت او، از  لفظ «آسیاب به نوبت» یادی کرد و گفت که بعد از شهید بهشتی نوبت دیگران هم فرارسید.

رییس جمهور اما این بار هم مانند سال های پیش توصیه هایی برای اعضای مختلف قوه قضاییه داشت؛ از تعطیلی یکی دو روزه دادگاه تا دوری از احضار و جلب افراد بدون ادله کافی و توصیه به قاضی ها برای دوری از جناحی گری در قضاوتشان؛ «افرادی به دنبال آن هستند که حکم برائت بیل به کمرش بخورد، اگر زمانی به دلیل قومیت، مذهب و تمایلات سیاسی برای قاضی محاکمه فرق بکند، آن قضاوت محل تردید است. قاضی باید بی‌طرف باشد. اصلاح ‌طلب و اصولگرا نداریم. ترک و کرد و... نداریم. شیعه و سنی نداریم. همه افراد براساس قانون مساوی هستند.»

اما این فقط حسن روحانی نبود که در این همایش سراسری توصیه هایی برای قوه قضاییه داشت؛ علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی هم که بعد از رییس جمهور پشت تریبون سخنرانی قرار گرفت با ذکر خاطراتی از شهید بهشتی، نقبی به اختلافات کنونی در کشور زد و با اشاره به سعه صدر شهید بهشتی گفت: «گاهی خط‌بازی‌ها در داخل کشور به منزله تیراندازی به دوستان است تا دشمن، این خطای استراتژیک است که ما جای دوست و دشمن را اشتباه بگیریم. شهید بهشتی طبق قول امام سید مظلوم بودند. این روش صبر و سعه صدر برای تکوین نظام اثربخش بود.»

رییس مجلس شورای اسلامی اما توصیه هایی هم به قوه قضاییه داشت؛ او که در بخشی از اظهاراتش به مساله سرمایه‌گذاری در داخل کشور می پرداخت، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای را مخاطب خود قرار داد و گفت: «سرمایه گذاران باید مطمئن شوند که قوه قضاییه پشت آن‌ها است. رهبری هم بر این امر بسیار تاکید داشتند و در ماه مبارک رمضان هم در دیداری که داشتند، مطرح کردند. آنان باید دلگرم شوند به هنگام مشکلات سرمایه حذف می‌شود، نباید در کشاکش رسانه‌ها افتاد، برادر عزیزم آقای محسنی‌اژه‌ای حرف‌هایی که سرمایه گذاران را از کشور فراری می‌هد را بیان نکنید. نباید در دامن رسانه‌ها افتاد. مسائل را در محافل خصوصی حل و فصل کنید، مسائل تنش زا مطرح نکنید مردم باید احساس سکینه کنند.»

به نظر می رسد کنایه علی لاریجانی به اظهارات معاون اول قوه قضاییه در نماز جمعه پیش در تهران است که او خبر از فتنه ای جدید در کشور داد.

لاریجانی همچنین در سخنرانی اش با اشاره به سخنرانی رییس‌جمهور در این همایش به شوخی عنوان کرد: «اگر جای رییس قوه قضاییه بودم از پیشنهاد رییس‌جمهور در مورد تعطیلی دو روزه قضات در هفته استقبال می‌کردم.»

29219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 682255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =