اهالی سینما در مراسم نکوداشت عباس کیارستمی که در حاشیه جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوان اصفهان برگزار شد، از زندگی، آثار و اخلاق این سینماگر سرشناس گفتند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم نکوداشت عباس کیارستمی، عصر امروز، چهارشنبه ۱۴ تیر، در سالروز درگذشت این هنرمند در سالن فلسطین شهر اصفهان با حضور جمعی از سینماگران و علاقه‌مندان برگزار شد.

شادمهر راستین در ابتدای مراسم نکوداشت کیارستمی در سخنانی کوتاه گفت: «در این برنامه به بازخوانی عباس کیارستمی برای کودکان و نوجوانان می‌پردازیم. نکته‌ای که وجود دارد این است که همزمان با این مراسم در تهران هم مراسم دیگری در حال برگزاری است. این نشان می‌دهد که کیارستمی در هر فضا و بخشی که فعالیت کرده است، علاقه‌مندان خودش را دارد. در جایی برای بزرگسالان و در جایی دیگر برای کودکان و نوجوان.»


در ادامه این مراسم، هوشنگ گلمکانی، منتقد سینما و سردبیر مجله فیلم روی صحنه رفت و گفت: «امروز سینمای کودک و نوجوان کیارستمی تبدیل به خاطره‌ای دور شده است. برای کسی مثل من که از ابتدا کارهای کیارستمی را دنبال کرده‌ است و به تازگی دوباره فیلم‌های قدیمی و دوران کانون او را تماشا کردم، به نظرم رسید بعضی از فیلم‌هایی که مستقیما جنبه آموزشی دارند، در عین حال ساده هم هستند.»

او ادامه داد: «زمانی بود که در کانون روشنفکرهای چپ‌گرا کار و اثر تولید می‌کردند. فیلم ساختن در آن زمان برای بیان نکات فلسفی بود و در همان زمان‌ها بود که عباراتی چون برای کودک یا درباره کودک به راه افتاد. اما کیارستمی همیشه در فیلم‌هایش ذوق داشت، حتی در فیلم‌های آموزشی‌اش هم به کارکردها توجه داشت و در آثاری که می‌ساخت روحیه کارمندی نداشت، فیلم‌های بلند او واقعا اثر هنری بودند.»

این منتقد سینما افزود: «کارنامه‌ای که آقای کیارستمی داشت، برای اعتبار بخشیدن به چند زندگی هنری بود اما امروز ما حسرت نبودن او را داریم. ما امروز حسرت‌های خودمان را بیان می‌کنیم و اینکه قدر او به خوبی دانسته نشد. درباره کیارستمی بیش از هر هنرمند ایرانی نقد و کتاب نوشته شده است؛ در زمان حیات مانند هوا بود که می‌گفتیم هست، اما حالا که نیست احساس تنگنا می‌کنیم، کیارستمی هوایی بود که از ما دریغ شد.»


فرشته طائرپور هم در آیین نکوداشت زنده‌یاد عباس کیارستمی گفت: «نمی‌خواهم از خاطرات بگویم، از روزهای پر از درد و رنج هم نمی‌گویم، از امید می‌گویم. همان‌طور که اگر کیارستمی اینجا بود، برای شما از امید می‌گفت.»

این تهیه‌کننده سینما افزود: «دلم می‌خواهد امروز از سادگی حرف بزنم. شما بچه‌ها سادگی دارید، اجازه ندهید بزرگتر‌ها سادگی شما را پیچیده کنند. مهم نیست کجا زندگی می‌کنید و چقدر امکانات دارید و اصلا زندگی چقدر پیچیده است؛ هرکجا باشید می‌توانید کاری را که دوست دارید، انجام بدهید.»

او ادامه داد: «کیارستمی این سادگی را در خودش شناخته بود و بعد از درک این سادگی آن را در فیلم‌هایش هم به تصویر کشید. او نه تنها در سینمای کشورمان بلکه در کشورهای دیگر نیز طرفدار داشت، شما باید در ژاپن و فرانسه صف‌هایی را می‌دیدید که برای دیدن فیلم‌های کیارستمی بسته شده بودند.»

طائرپور با بیان اینکه کیارستمی همیشه دغدغه کودکان و نوجوانان را داشت، گفت: «هرچه بزرگتر شوید، سادگی در فیلم‌های کیارستمی را درک می‌کنید، کیارستمی روح پاکی داشت، به زندگی ساده فکر می‌کرد. امروز سیار دلتنگ کیارستمی هستیم. کاش بود، باردیگر به ما امید داد و برایمان فیلم می‌ساخت.»


شهرام مکری، فیلمنامه‌نویس، تدوینگر و کارگردان سینما هم دیگر سخنران این مراسم بود که گفت: «کیارستمی همواره میان فیلم‌های سینمایی بلندش، فیلم کوتاه می‌ساخت. عباس کیارستمی به فیلم کوتاه به عنوان یک فعالیت آرتیستیک نگاه می‌کرد.»

او با بیان اینکه عباس کیارستمی در توصیف سینمای هنر و تجربه از جمله «خوش آید که هنر و تجربه آید به میان» استفاده کرده است، افزود: «این هنرمند بزرگ کشورمان همیشه در مرواده‌هایش شوخ و طناز بود. همیشه همان چیزی بود که از او می‌دیدیم، امیدوارم روزی برسد که همه ما آثارمان و فیلم‌هایمان شبیه خودمان باشد.»

 

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 683668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =