ایرنا نوشت: پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه ای اعلام کرد: در صورت اجرای اصلاحات اخیر قانون اساسی ترکیه، فرایند مذاکرات پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا فوری متوقف شود.

به نقل از خبرگزاری رویترز، پارلمان اروپا امروز قطعنامه ای را تصویب کرد که می خواهد در صورت اجرای اصلاحات قانون اساسی ترکیه که در همه پرسی اخیر این کشور رای آورد، فرایند مذاکرات پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا فورا متوقف شود.

براساس این گزارش، پارلمان اروپا نفوذ محدودی در این مساله دارد و ترکیه گفته است هرگونه پیشنهاد همکاری در زمینه های دیگر به ازای توقف مذاکرات پیوستن به اروپا را رد می کند.

به گزارش رویترز، سران اتحادیه اروپا به رفتار رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه چه پیش از کودتای نافرجام سال گذشته و چه پس از آن، انتقاد داشته اند.

این در حالی است که آن ها نمی خواهند توافقی را که سال گذشته با آنکارا برای متوقف کردن سیل مهاجران از طریق یونان به اروپا داشتند، به خطر اندازند. این توافق سبب کاهش بحرانی شد که می توانست وحدت اروپا را با مخاطره روبه رو کند.

اصلاحات پیشنهادی اردوغان در قانون اساسی ترکیه که باعث افزایش قدرت وی به عنوان رئیس جمهوری می شود، در همه پرسی ماه آوریل رای آورد. وی گفته است این اصلاحات برای تضمین ثبات ترکیه ضروری است.

احزاب و گروه های مخالف معتقدند که اصلاحات پیشنهادی اردوغان استقلال قوه قضائیه را تهدید و ترکیه را به سوی دیکتاتوری سوق می دهد. این نگرانی از سوی سران اتحادیه اروپا نیز مطرح می شود.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 683913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام CA ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
    5 1
    مشخص است که ترکیه صلاحیت ندارد