۰ نفر
۲۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۱

چند روز مانده به زمان برگزاری انتخابات ، ناآرامی های قومی جنوب قرقیزستان را به آشوب کشید

قرقیزستان باز هم تبدیل به صحنه ناآرامی های داخلی شده است . این بار اعضای اپوزیسیون به جان دولت مرکزی نیفتاده اند . گفته می شود که دست اختلاف های قومی در میان است . دومین شهر بزرگ قرقیزستان در آتش ناآرامی های داخلی می سوزد و هزارات نفر از اقلیت ازبک برای نجات جان خود به سمت مرزها در حال حرکت هستند. امار کشته ها رقم 60 نفر را نشان می دهد و تعداد زخمی ها نیز بالغ بر 850 نفر اعلام شده است . رزا آتونبایوا، رئیس دولت موقت قرقیزستان،به صراحت در مقابل دوربین خبرنگاران حاضر شده و تاکید کرد که دولتش کنترل بر جنوب را از دست داده است .

دولت برای مهار ناآرامی ها سربازان خود را به این شهر 250 هزار نفری اعزام کرده است . ارتش اما هنوز موفق به مهار این ناآرامی ها نشده است . شهر " اوش" دومین شهر بزرگ قرقیزستان به حساب می آید. به گفته شاهدان عینی آسمان این شهر از شدت دود سیاه شده است و بوی دود عملا نفس کشیدن را برای همگان غیرممکن کرده است . گروه های گانگستری که خود را مردهای قرقیز می خوانند با پوشش نظامی در مناطق ازبک نشین می گردند و منازل اقلیت ازبک را به آتش می کشند. ساکنان این شهر از نبود امکانات بهداشتی و غذایی رنج می برند . بسیاری از اقلیت های ازبک از ترس به مرز ازبکستان فرار کرده اند. با این همه در مرز نیز اجساد کودکانی که به شکل وحشیانه ای سلاخی شده اند به چشم می خورد . رئیس دولت موقت قرقیزستان در این خصوص می گوید: اوضاع در قرقیزستان از کنترل ما خارج شده است. شبه نظامیان همچنان به انتقام گیری ادامه می دهند . برای مهار این ناآرامی به کمک خارجی ها نیازمند هستیم. در ماه آوریل بود که جریان اپوزیسیون رئیس جمهور در راس قربان باقی یف را از کار برکنار کرد . ناآرامی های قومی در قرقیزستان نخستین معیار برای سنجیدن توان سیاسی و وزن نظامی دولتی است که با هیاهوهای بسیار به روی کار آمد. در بیست و هفتمین روز از ماه ژودن قرقیزستانی ها پای صندوق های رای حاضر می شوند و با این همه دولت مرکزی هنوز برای تامین امنیت از روس ها کمک می خواهد .

رئیس جمهور موقت این کشور در تازه ترین اظهار نظر خود تاکید کرد که دولت وی از روسیه خواست که سربازانی را برای آرام کردن خشونت فرقه‌ای این کشور بفرستد. وی نامه‌ای را به دیمیتری مدودف،‌ رئیس جمهور روسیه، فرستاده و در آن از وی خواستار اعزام نیروهای نظامی به قرقیزستان شده است. تاکنون روسیه به این درخواست پاسخ نداده است. با این همه میل روسیه به اعمال نفوذ بر کشورهای جدا شده از اتحاد جماهیر شوروی سابق احتمال پاسخ مثبت روس ها به این درخواست کمک را افزایش می دهد . قرقیزستان هم پایگاه های نامی روسیه و هم ایالات متحده را در خود جا داده است با این همه این پایگاه ها هر دو در شمال قرار دارند . روسیه در شمال قرقیزستان قریب به 500 سرباز مستقر کرده و پیش بینی می شود که در چند روز آینده بر این تعداد افزوده شود . ایالات متحده از قرقیزستان به عنوان پایگاهی برای اعزام نیرو به افغانستان استفاده می کند و هنوز دولت قرلقیزستان از واشنگتن درخواست کمک نکرده است .
مقام های در راس قرقیزستان همچنان خانواده باقی یف را مقصر شعله گرفتن ناآرامی ها در قرقیزستان می دانند.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 68393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =