بر خلاف تصور، میزان تجارت بزرگترین اقتصاد جهان با بزرگترین کشور جهان از نظر جغرافیایی بسیار غیر منطقی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،حتی قبل از اجرای تحریم های آمریکا علیه روسیه نیز روابط تجاری آمریکا با روسیه چندان بالا نبود. این در حالی است که برخی شرکت های بزرگ آمریکایی در روسیه حضور قابل توجهی دارند و با این کشور مراودات تجاری بالایی دارند. پایگاه خبری سی ان ان مانی در گزارشی به ۵ نکته ای که در روابط تجاری روسیه و آمریکا مطرح است،اشاره کرده:

۱. تجارت پایین

بررسی ها نشان می دهد که ارزش معاملات اجناس و خدمات میان آمریکا و روسیه در سال ۲۰۱۵، ۳۱ میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که ارزش تجارت آمریکا و چین در سال مشابه بیش از ۲۰ برابر این میزان بوده است. 

تنها ۰.۵ درصد از کالاهای صادراتی آمریکا به روسیه می‌رود این میزان حتی از بازارهای برمودا و پرو هم کمتر است. از طرف دیگر میزان واردات آمریکا از  اجناس و خدمات روسی تنها ۰.۷ درصد است.

۲. سرمایه گذاری کم

روس ها حدود ۴.۶ میلیارد دلار در آمریکا سرمایه گذاری کرده اند. این رقم به نظر زیاد می رسد، اما این تنها ۰.۱ درصد سرمایه گذاری مستقیم خارجی آمریکا است. برای مقایسه بهتر، شاخص تجارت ایتالیایی ها در آمریکا سه برابر و سوئد ۱۰ برابر روسیه است.

از طرف دیگر شرکت های آمریکایی ۹.۲ میلیارد دلار در روسیه سرمایه گذاری کردند.

۳. استقرار برندهای معروف آمریکایی در روسیه 

چندین شرکت های آمریکایی مانند فورد، مک دونالد و اگزون موبیل به روسیه خدمات می دهند.مک دونالد بیش از ۱۰۰ شعبه از ۱۹۹۰ در روسیه تاسیس کرده است. مک دونالد در دوسال اخیر روسیه را به عنوان «بازار وسیع رو به رشد» می داند.

فورد نیز در تولید امکانات با برخی از شرکت های روسیه همکاری مشترک کار دارد. اما تنها ۰.۶ درصد فروش خودرو فورد در سراسر جهان از روسیه بوده است.

اگزون موبیل می خواهد این رابطه را گسترش دهد: این شرکت از دولت آمریکا خواسته تحریم هایی که بر علیه روسیه اعمال شده را لغو کند تا این شرکت بتواند با شرکت های روسیه همکاری مشترک داشته باشد. اما این درخواست در آوریل سال جاری رد شد. شرکت روسنفت همچنان در لیست تحریم های آمریکایی است.

۴.مالک یک تکه از بدهی های آمریکا 

براساس آمار وزارت خزانه داری آمریکا روسیه به میزان ۱۰۵ میلیارد دلار را از اوراق قرضه دولتی آمریکا را دراختیار دارد و طی چهارماه گذشته ۱۸ درصد افزایش داشته است.

مانند کشورهای دیگر روسیه نیز از دولت های خارجی اوراق قرضه خریداری می کند. روسیه از سال ۲۰۱۵ زمانی که ذخایر ارزی کشورش به کمتر از ۶۷ میلیارد دلار رسید، برای بازسازی ذخایر خود در تلاش بوده است. این کشور در سال ۲۰۱۲، به میزان ۱۷۱ میلیارد دلار ذخیره داشته است.

۵. روسیه میزبان جام جهانی ۲۰۱۸ 

جام حهانی فیفا ۲۰۱۸ در روسیه ۱۴ اسپانسر دارد که تنها ۳ اسپانسر آن آمریکایی است : کوکاکولا،ویزا و مک دونالد.

 

 

منبع: سی ان ان مانی

 

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 684239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =