ایرنا نوشت: به دنبال شناسایی شهر الخلیل به عنوان میراث جهانی فلسطین و همچنین میراث در خطر از سوی یونسکو، سفیر آمریکا در سازمان ملل این اقدام را «بی حرمتی به تاریخ» توصیف کرده و گفت: آمریکا در روابطش با یونسکو بازنگری خواهد کرد.

رسانه های خارجی گزارش دادند «نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل، پس از شناسایی شهر الخلیل در کرانه باختری رود اردن به عنوان میراث جهانی فلسطین و همچنین میراث در خطر از سوی یونسکو، این اقدام را 'فاجعه' و 'بی حرمتی به تاریخ' توصیف کرد.
نیکی هیلی همچنین گفت که آمریکا به دنبال این تصمیم در سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)، در روابط خود با این نهاد بین المللی بازنگری خواهد کرد.

هیلی همچنین با بیان این که این تصمیم یونسکو تلاش های دولت دونالد ترامپ برای احیای مذاکرات صلح فلسطین و اسرائیل را خنثی می کند، هشدار داد که ایالات متحده در حال ارزیابی سطح مناسب روابط خود با یونسکو است.

یونسکو روز جمعه به رغم اعتراضات شدید کارمل شاما نماینده رژیم صهیونیستی در این نهاد، با 12 رای موافق و 3 رای مخالف و 6 رای ممتنع، الخلیل بزرگ ترین شهر کرانه باختری رود اردن را به عنوان میراث جهانی فلسطین به رسمیت شناخته و آن را در فهرست میراث در خطر قرار داد.

این تصمیم یونسکو عصبانیت مقام های رژیم اسرائیل را نیز در پی داشت و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم با توصیف آن به عنوان 'تصمیم فریبکارانه'، دستور داد یک میلیون دلار از بودجه ای که اسرائیل به سازمان ملل می دهد، کسر شود.
الخلیل که هزاران سال سابقه تاریخی دارد، دارای حدود 200 هزار نفر جمعیت فلسطینی مسلمان است. تعداد اندکی از صهیونیست ها اخیرا با حمایت رژیم صهیونیستی با ایجاد شهرک هایی در نزدیکی آثار تاریخی این شهر، منطقه تاریخی شهر را در معرض تهدید و نابودی قرار داده اند.

پیش از این، کمیته اجرایی یونسکو روز 12 اردیبهشت 96 با تصویب قطعنامه ای، با محکوم کردن رژیم صهیونیستی به علت نقض موازین بین المللی در شهر بیت المقدس (اشغالی)‌ و نوارغزه، خواستار احترام به هویت تاریخی بیت المقدس شد.

یونسکو همچنین قطعنامه مشابهی در سال گذشته (2016) برای محکوم کردن رژیم صهیونیستی به علت نقض موازین بین المللی در بیت المقدس و غزه، تصویب کرد که در آن، مسئولیت بین المللی رژیم تل آویو برای احترام به هویت اسلامی مسجدالاقصی و حرم الشریف، برای کوه معبد، یادآور شده است.

یونسکو اعلان کرده است: هدف از گنجانده شدن عبارتی در متن قطعنامه این سازمان که در آن از بیت المقدس با هویت ادیان یکتا پرستی - یهودیت، مسیحیت و اسلامی یاد شده است، خنثی کردن برنامه های رژیم صهیونیستی برای یهودی سازی شهر قدس می باشد.

این قطعنامه، تل آویو را به عنوان قدرت اشغالگر معرفی کرده و اشغال بخش شرقی بیت المقدس را از سوی صهیونیست ها، به رسمیت نمی شناسد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 684248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =