شفق: اداره ی تراکتور واگذار شده بود نه مالکیت آن/ شکایت نمی کنم

مدیرعامل اسبق و مدعی مالکیت باشگاه تراکتورسازی تبریز می گوید: به دنبال این هستیم که بدون حاشیه و جنجال و با احترام متقابل مسئله تراکتورسازی را حل و فصل نماییم چراکه هم خواسته ما و هم خواسته سپاه این است که هر آنچه حقیقت است جاری شود.

مهرداد خوشکار مقدم - خبرآنلاین: ناصر شفق به دنبال حواشی ایجاد شده برای باشگاه تراکتورسازی و طرح موضوع شکایت برای اثبات ادعای مالکیت وی بر این مجموعه، سکوت کرده بود.

با اینحال این مدیر شناخته شده فوتبال کشور پذیرفت که در گفتگویی اختصاصی در خصوص مسایل مطرح شده اظهار نظر کرده و برخی مسائل را برای هواداران سرخ پوشان تبریزی روشن نماید. حاصل این گفتگو را می خوانید:

جناب شفق! چه شد کار شما به طرح شکایت کشید؟

-  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چون خورشید تابناکی بر امنیت، استقلال و شكوه انقلاب اسلامی ، می درخشد و حمایت های این نهاد در طول سال های اخیر از باشگاه تراکتورسازی غیرقابل کتمان بوده و نادیده گرفتن آن ظلم مضاعفى به ورزش اذربايجان وكشور است.

 بنده یک مطالبه حقوقی عادي وطبيعى در این مورد دارم که این مطالبه را با سو تعبیر از واژه ها در مقابل ياران ديروز ، امروز، وفرداى ما قرار داده اند که برايم بسيار دردناك است وبنظر ميرسد بخشى از اين شيطنت ها با برنامه ريزى كسانى است كه منافعشان در خطر است 

سئوال افکار عمومی این است که شما چگونه و چه زمانی مالکیت باشگاه تراکتورسازی را در اختیار گرفتید؟

-  در سال 87 کارخانه تراکتورسازی پس از هشت سال تلاش و صرف هزینه ای بالغ بر 30 میلیارد تومان بدلیل عدم توفیق در صعود به ليگ برتر و سرخوردگى ناشی از آن، تصمیم به انحلال باشگاه و توقف ورزش حرفه يى گرفت تا سرمايه و امكانات كارخانه راصرف خود ورزش كارگرى نمايد.

من به عنوان عضو كوچك هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال  احساس مي کردم که حیف است شهر بزرگی چون تبریز هیچ سهمی در ليگ برتر نداشته باشند و خرید باشگاه توسط من مشروط به این بود که تراکتورسازی در همان سال اول به لیگ برتر صعود کند.

در آن زمان حقير، هيئت مديره وقت باشگاه را قانع كردم بدون هيچ هزينه اضافى فقط يكسال ديگر اجازه دهند باشگاه به فعاليت خود ادامه دهد مشروط براينكه اگر تيم به ليگ برتر صعود نكرد پنجاه درصد هزينه ها را متقبل شوم و اگر صعود كرد، خود عهده دار مسئوليت باشگاه مي شوم.

در آن زمان قرار شد طى برنامه ای پنجساله باشگاه را به خودكفايى برسانم و قراردادى تنظيم شد و مبلغ اوليه فصل هم توسط خود من به باشگاه تزريق شد. البته اين ريسك بزرگى براى من بود ولی خوشبختانه در همان سال اول لیگ برتری شدیم.

در آن زمان این نقل و انتقال بازتاب زیادی نداشت. می توانید در خصوص رقم و نحوه ی انتقال مالکیت باشگاه هم توضیح دهید؟

- البته رقم انتقال را نمی شود امروز بیان کرد. چراکه برخی افراد این را در نظر نمی گیرند که بنده در سال 87 تیم لیگ یکی تراکتور را که در آستانه انحلال بود خریده و سپس وارد لیگ برتر کرده ام بلکه معیار قضاوتشان وضعیت امروز این تیم بوده و بر اساس آن جوسازی می کنند!

اما در خصوص نحوه ی انتقال نیز باید عرض کنم، درحالیکه قرارداد واگذاری باشگاه تراکتوسازی در 87 منعقد شده بود، در سال 88 مالکیت کارخانه بر اساس اصل 44 واگذار شد و هئيت مديره جدید کارخانه نیز با حك و اصلاحاتى، قرارداد جديدى منعقد و رسما باشگاه به اينجانب واگذارگرديد و موضوع رسما به فدراسيون فوتبال هم ابلاغ گرديد.

این موارد در آن سال بخاطر شرایط خاص کشور بازتاب زیادی در رسانه ها پیدا نکرد. استقبال هواداران چگونه بود؟

- اتفاقا خیلی زود بعد از اینکه تراکتورسازی لیگ برتری شد، شاهد حضور پرشور هواداران این تیم در ورزشگاه یادگار امام بودیم. ما در اکثر بازی ها ورزشگاه را پر از تماشاگر می دیدیم و همیشه ممنون آنها بودیم که در آن شرایط سخت برای حمایت از تیم می آمدند. البته من برای همدردی با هوادارانی که برای رسیدن به ورزشگاه باید حدود ٣ کیلومتر پیاده روی می کردند با وجود مشکلاتی که جسمانى داشتم و تنفس در گرد و خاک برایم سخت بودسعى ميكردم حدالمقدور باتماشاگران به  ورزشگاه بروم مگر اینکه مهمان ویژه ای داشته باشم. من همیشه اعتقاد داشتم که بيشتراز هواداران برای باشگاه زحمت نکشیده ام و هیچ گاه هم ادعایی نداشته ام و ندارم .

یعنی می فرمائید اگر زحمات شما نبود تراکتور هرگز به لیگ برتر صعود نمی کرد؟

-  به طور حتم بنده به عنوان یک خدمتگزار که فکر می کردم در آن برهه می توانم برای این تیم موثر باشم وارد میدان شدم. تراکتورسازی به قدری بزرگ است که هیچ کس نمی تواند برایش منت بگذارد که کاری برایش کرده است. همه با تراکتورسازی بزرگ می شوند نه اینکه تراکتورسازی با کسی بزرگ شود!

در این باشگاه بزرگ و مردمى نه بازیکن نه مدیر و نه مربی نمی توانند ناز کنندومنت برباشگاه بگذارند واگرچنين نبود به يقين حماسه صعود شكل نمى گرفت واين لطف خدا بود

بیاییم به روزی که به قول شما "اداره"ی باشگاه و نه مالکیت آن به سپاه واگذار شد. در این خصوص توضیح می فرمائید؟

- متاسفانه در سال اول لیگ برتری شدن تراکتورسازی برخی ها تلاش کردند که این باشگاه را به سمت جریانات و عناصری پیش ببرند که نهایت آن هیچ سودی برای منافع ملی، باشگاه و هودارانش نداشت. من به عنوان یک نفر نمی توانستم کل مسائل  را حل کنم و طبیعتا نیاز به حمایت همه جانبه داشتم تا باشگاه به فعالیت سالم خود ادامه دهد. نکته مهم وحائز اهميت این بود که شان باشگاه فرهنگی ورزشی بالاتر از فعالیتهاى ديگر بوده و در جوامع متمدن نیز همیشه فرهنگ بسیار بالاتر از سیاست است.

در آن سال ها، به هر دلیلی که برای من هم محترم است از من خواسته شد که اداره باشگاه را به مجموعه ی دیگری واگذار کنم. چون عزيزى اين درخواست را از من كرد كه بنظرم آشنايى بيشترى به مسايل جانبى منطقه داشت و بنا به وظیفه ملی خودم که امنیت کشورم برایم از همه چیز مهمتر است بدون دغدغه باشگاه را در اختیار یادگاران عرصه دفاع مقدس قرار دادم.

اینک نیز بسیار خوشحالم که آن زمان باشگاه را به سردار علی اکبر پورجمشیدیان که فردی بسیار دلسوز و فهيم است، سپردم چون ميدانستم بالاخره روزى همه مشكلات تمام خواهدشد و در آن صورت باشگاه را به من باز خواهند گرداند. بدین ترتیب، اداره ی باشگاه تراکتورسازی را بدون هیچ چشم داشت به عزیزان واگذار کردم.

شما از یک برنامه ریزی برای تراکتورسازی صحبت کردید. آن برنامه ها شامل چه مواردی بود؟

- من آن موقع که باشگاه را در اختیار گرفتم، یک برنامه پنج ساله تدوین کرده بودم که طبق آن سال اول صعود به لیگ برتر، سال دوم حفظ تیم در لیگ برتر و حضور در نیمه اول جدول، سال سوم کسب سهمیه آسیایی، سال چهارم قهرمانی در لیگ برتر و سال پنجم که مصادف می شد با سومین سال حضور در آسیا، قهرمان شدن در این رقابت ها را برای خودمان هدف گذاری کرده بودیم. این برنامه ریزی کاملا واقعی و شدنی بود و با توجه به پتانسیل باشگاه و هوادارانی که این باشگاه را یاری می کردند رسیدن به این اهداف به دور از واقعیت نبود.

با توجه به مواردی که مطرح کردید، چه شد که امسال بحث بازگرداندن مالکیت و اداره تراکتور طرح شده است؟

- من پس از اینکه مدیریت را تحویل دادم، به عنوان مالک قانونى تيم فوتبال تراکتورسازی و هوادار شماره یک باشگاه همواره حامی باشگاه بودم و در زمان تمامی مدیرانی که به روی کار آمدند سعى كردم حمايت كنم و انتظار حمايت آنها راهم داشته باشم وخيلى كم اتفاق افتاد مديرى شبهه ای ایجاد کند که من به آن پاسخ  دهم.

تا اين اواخركه بصورت رسمى اعلام شد که سپاه نمی خواهد دیگر تیم داری کند و باشگاه برای فروش گذاشته شده است. استباط من این بود که در برهه چند ساله ای که من حضور نداشتم و باشگاه در اختیار عزيزان سپاه بود شاید اطلاعات مربوط به مالکیت بنده در کارخانه مفقود شده است چرا که اگر این اتفاق نمی افتاد کاملا واضح بود که نمی شود یک باشگاه را دو بار واگذار کرد.

این کار به لحاظ قانونی ممكن نيست  و يقين داشتم و دارم كه مسئولين امروز نیز هيچگاه حاضر نمی شوند حق كسى حتى اندازه دانه ايى ارزن پايمال شود واين رمز ماندگارى سپاه براى هميشه تاريخ است.

موضوع را چگونه با مسئولان امروز باشگاه مطرح کردید؟

- برای دوری از حاشیه وكاملا محرمانه نامه نگاری های  انجام شد و هیچ تمایلی به رسانه ای شدن و کش دادن این موضوع نداشتیم و به دنبال این بودیم که مشکل را با آرامش و احترام متقابل حل کنیم لذا کلیه مدارکی که مالکیت باشگاه تراکتورسازی را به اثبات می رساند به دوستان ارائه کردم.

البته بايد اذغان كنم كه اگربحث فروش تيم پیش نمی آمد باز به سکوتمان ادامه می دادیم و در هرحال اميدوارم در شرايط بحرانى كه براى تيم بوجود امده است و از پنجره نقل وانتقالات محروم است همه كمك كنيم در يك محيط دوستانه وتوام با آرامش اين دوران گذر را با هم به سلامت بگذرانيم و از گمانه زمانى وبازگويي شايعات بپرهيزيم كه اين به صلاح باشگاه تراكتور سازى است.

موضوع طرح شکایت از سپاه که در شبکه های اجتماعی مطرح شده بر همین اساس صورت گرفته است؟

-  سپاه شجره ی طیبه ی انقلاب اسلامی است و نقش بی بدیل خود را در حفاظت از منافع ملی به اثبات رسانده است. ضمن اینکه طی سالیان اخیر هم دوستان ما در این مجموعه برای اوج گرفتن تراکتور ضمن صرف هزینه های بسیار و تحمل زحمات طاقت فرسا، تمام تلاش خود را به کار بسته اند.

سپاه قامت بلند اعتماد و عزت ملى است وهيچگاه برعليه سپاه شكايت نمي كنم و آنها كه باحاشيه سازى مي خواهند مرا مقابل مكتب مدرسه عشق قرار دهند تيرشان به سنگ خواهد خورد. مطمئن هستم همه چیز با حسن نیت و در کمال آرامش حل و فصل شده و هر آنچه که به صلاح باشگاه و مردم تبریز و آذربایجان و حتی فوتبال کشور باشد همان خواهد شد.

یکی از نگرانی های مردم و هواداران این است که آیا شما می توانید به تنهایی از عهده ی هزینه های تیم بر بیائید و آیا آمادگی تیمداری در لیگ برتر را دارید؟

- امروزه هیچ تیمی نیست که مشکلات مالی نداشته باشد ولی بنده با معرفی جانشین محترم لشکر عاشورا به عنوان مدیرعامل جدید باشگاه تراکتورسازی عملا ثابت کردم که با قدرت تمام قصد دارم از این باشگاه حمایت کنم.

در آن سال ها نیز اقدامات گسترده ای انجام شد تا این مجموعه به درآمدزایی برسد و برای امسال نیز برنامه های گسترده ای داریم که با کمک تمام مسئولان، رسانه ها و هواداران امیدواریم به اهداف تعیین شده برسیم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 684262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =