منوچهر صهبایی درباره جایگاه و اهمیت ارکستر مجلسی در موسیقی ایران توضیح داد و گفت: «موسیقی کلاسیک مثل موسیقی پاپ نیست، بلکه رسم و آیینی دارد. کنسرت‌ها معمولا از سه بخش و سمفونی‌ها از چهار بخش تشکیل می‌شوند.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رضا مهدوی کارشناس مجری بخش موسیقی «چشم شب روشن» شامگاه دوشنبه 19 تیرماه میزبان پروفسور منوچهر صهبایی رهبر ارکستر سمفونیک تهران بود.

صهبایی در این گفت وگو، درباره ارکستر مجلسی بیان کرد: «با راه اندازی ارکستر مجلسی ایران جای هیچکسی را تنگ نمی‌کنیم و اهالی هنر می‌توانند در بخش‌های مختلفی فعالیت کنند. کشور ما بین 70 تا 80 میلیون نفر جمعیت دارد؛ در کشورهای پیشرفته با چنین جمعیتی، حداقل 70 تا 80 ارکستر حرفه‌ای وجود دارد که توسط دولت‌ها و شهرها حمایت می‌شود ولی ما در تمام ایران فقط دو ارکستر داریم.»

او افزود: «ارکستر مجلسی از تعدادی سولیست تشکیل شده است و هدف ما این است که این ارکستر در یک سطح خیلی خوب، فقط به موضوع اجرای قطعه نپردازد، بلکه آثار را در سطح خوب نزدیک به سطح جهانی اجرا کند. ما ادعا نمی‌کنیم فعلا در این رشته به سطح درجه یک جهانی رسیده‌ایم اما سعی‌مان را برای رسیدن به آن خواهیم کرد.»

این موسیقیدان ادامه داد: «نوازنده‌هایی که انتخاب کرده‌ایم، گرچه سعی می‌کنیم با قرارداد رسمی و حقوق با آنها کار کنیم اما در حقیقت آن‌ها دارند یک خدمت فرهنگی می‌کنند. ارکستر تا به حال اینگونه جلو رفته و ما اهدافی داریم که ارائه موسیقی علمی و جدی و ارتقا سطح شنیداری در جامعه است.»

صهبایی تصریح کرد: «ارکستر مجلسی در روزهای خلوت تهران بود و ما انتظار چنین استقبالی را نداشتیم و مخاطبان با علاقه حضور داشتند. این برای ما بسیار خوشحال کننده بود.»

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: «موسیقی کلاسیک مثل موسیقی پاپ نیست، بلکه رسم و آیینی دارد. کنسرت‌ها معمولا از سه بخش و سمفونی‌ها از چهار بخش تشکیل می‌شوند. حاضران باید با آرامش در ارکستر حاضر شوند و بین اجرای یک اثر، به تشویق هنرمندان نمی‌پردازند. من این را برای شنوندگان توضیح دادم و آنها خیلی خوب با ما همکاری کردند.»

مولف آثار سمفونیک آهنگسازان ایرانی یادآور شد: «ما در ارکسترمان هیچ وسیله تقویت صدا، بلندگو و میکروفنی استفاده نمی‌کنیم و این کار غلطی است که در سالن‌های کنسرت به شکلی صدا را تقویت می‌کند که مخاطب سرگیجه می‌گیرد. در حالی که او آمده تا مستقیم صدای سازش را بشنود. در تالار وحدت که آکوستیک است و یکی از بهترین سالن‌های اپرای جهان است، بلندگو و میکروفن جایی ندارد.»

رهبر ارکستر سمفونیک تهران تاکید کرد: «دلمان می‌خواهد این ارکستر نوعی اشتغال زایی و ایجاد هدف برای نوازندگان باشد. همچنین امیدوارم بتوانیم ارکستر را به شهرستان‌ها ببریم و یکی از آرزوهای من اجرای آن در دهات و روستاها است. چه اشکالی دارد که آنها مخاطب باشد. حتی اگر سالن نباشد، می‌توانیم در فضای باز این کار را انجام دهیم.»

«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت 23 از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 685580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =