15 هنرمند برجسته اسپانیایی از جمله پدرو آلمودوار کارگردان و خاویر باردم بازیگر در ویدیوکلیپی به یاد هزاران قربانی دوران ژنرال فرانکو حضور پیدا کردند که روز دوشنبه رونمایی شد.

به گزارش خبرآنلاین، در این ویدیوکلیپ داستان 15 مرد و زن تعریف می‌شود که در جریان جنگ داخلی اسپانیا در سال‌های 1936 تا 1939 و دیکتاتوری پس از آن کشته شدند و بقایایشان پیدا نشده است.

در ساخت این ویدیوکلیپ گروهی از بازیگران، کارگردانان، نویسندگان و اهالی موسیقی شرکت داشته‌اند. ساخت این کلیپ اعتراضی به رای دادگاه عالی مبنی بر دادگاهی کردن بالتازار گارزون، قاضی عالی رتبه است. گارزون تحقیقاتی درمورد جنایتکاران دوران فرانکو آغاز کرده بود و این درحالی است که پارلمان اسپانیا تمامی مجرمان آن دوره (برای مثال جنایات سال 1977) را مشمول عفو کرده است.

این هنرمندان زیر عنوان «فرهنگ علیه عفو» کنار هم جمع شده‌اند و خواستار رفع اتهام از گارزون و همچنین تلاش مضاعف دولت برای پیدا کردن گورهای دسته جمعی افرادی است که در آن دوران کشته شده و اثری از آنها باقی نمانده است.

این کلیپ در سینمایی در مادرید با حضور خویشاوندان قربانیانی پخش شد که داستان‌شان در کلیپ روایت شده است. این کلیپ هچنین در یوتیوب و دیگر سایت‌های اینترنتی موجود است. کارگردان این کلیپ را برای تلویزیون اسپانیا نیز فرستاده است.

آزوسنا رودریگز کارگردان این کلیپ که خودش در زمان فرانکو در زندان به سر برده، بخشی از یادداشت آلمودوار را در سینما خواند: «تجربه‌ای بسیار احساسی بود. موضوع اصلا سیاسی نیست، بلکه امری کاملا انسانی درمیان است.»

هیلدا فارفانته 79 ساله که والدینش به دست رژیم فرانکو کشته شده بودند پس از دیدن کلیپ گفت:«معرکه بود. فریاد بلندی بود در برابر این سکوت طولانی و شرم‌آور.»

انجمن بازیابی خاطرات تاریخی که به اسپانیایی‌ها در پیدا کردن محل دفن افرادی که در طول جنگ داخلی کشته شده‌اند کمک می‌کند، تعداد کشته‌شدگان را 114 هزار نفر تخمین زده است. همگی این افراد در گورهای دسته جمعی دفن شده‌اند.

امیلیو سیلوا رئیس این انجمن گفت:«مهم است صدای این افراد شنیده شود. کار دادگاه عالی می‌تواند منجر به مرگ دموکراسی شود.»

گارزون در سال 2008، یک سال پس از تصویب قانون عفو تحقیقاتش را آغاز کرد. او تحقیقاتش را پس از دخالت‌های دادستانی کل اسپانیا رها کرد.

روز دادگاه گارزون مشخص نیست. او احتمالا به زندان نمی‌افتد، اما از لحاظ شغلی به حالت تعلیق درمی‌آید. تعلیقی که ممکن است 20 سال به طول بکشد و درنتیجه حکم پایانی باشد بر حرفه قضاوت این مرد 54 ساله.

خاویر باردم بازیگر 40 ساله اسپانیایی است که اخیرا در فیلم «بیوتیفول» ساخته الخاندرو گونزالز ایناریتو (کارگردان «21 گرم» و «بابل») بازی کرده است. او برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل برای فیلم «جایی برای پیرمردها نیست» است.

پدرو آلمودوار کارگردان مشهور اسپانیایی است که برای فیلم «با او حرف بزن» برنده اسکار بهترین فیلمنامه شد. آخرین فیلم به نمایش درآمده از او «آغوش‌های گسسته» نام دارد.

خبرگزاری‌فرانسه / 14 ژوئن

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 68967

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =