۰ نفر
۱۷ آذر ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۷

نحوه تعیین قیمت بهینه نفت در لایحه بودجه 88، کاهش در آمد های نفتی و تاثیر آن بر اقتصاد ایران موضوع گفت و گو خبرآنلاین با حسن سبحانی است.

گروه اقتصادی: اقتصاد تک محصولی ایران بار دیگر در فصل بودجه نویسی چشم به راه قیمت نفت است. کـــاهـــش قـیـمــت‌ نـفـت، این نگرانی  را به وجود آورده است که دیگر نتوان با ادامه بحران‌های اقتصاد جهانی وفور منابع 3 سال گذشته را داشت. بر همین اساس چندی است که گمانه زنی های نمایندگان مجلس و کارشناسان اتصادی در خصوص قیمت بهینه نفت در لایحه بودجه سال آینده دولت آغاز شده است.

در این میان گاه سخن از نفت کمتر از 40 دلار به میان می آید و گاه لحاظ بهای 50 دلاری نفت به دولت تجویز می شود. در رابطه با تعیین بهینه قیمت نفت در بودجه سال آینده، حسن سبحانی، مدرس اقتصاد دانشگاه تهران و عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه ضمن انتقاد از اعلام قیمت های غیر کارشناسی اعتقاد دارد: " باید مطالعات موسسه انرژی مورد بررسی قرار بگیرد و پی از آن در رابطه با در آمد های نفتی در بودجه سال آینده اظهار نظر کرد.در غیر اینصورت نمی توان نظر کارشناسی دقیقی ارایه کرد."

وی در توضیح تاثیر واقعی کاهش در آمد های نفتی بر اقتصاد ایران اظهار داشت: " بیش از 50 درصد اقتصاد ایران به در آمد ها نفتی وابسته است به طوری که از محل در آمد های نفتی به بخش خصوصی نیز کمک می شود تا بتوانند سرمایه گذاری کنند. پس بخش خصوصی و توسعه آن نیز به طور غیر مستقیم به میزان درآمدهای نفتی دولت وابسته است. "

سبحانی ادامه داد: " بنابراین به طور حتم به واسطه کاهش قیمت نفت اقتصاد ایران چه در بعد دولت و چه در بعد بش خصوصی لطمه می خورد و بخش های زیادی در اقتصاد  از این موضوع متاثر خواهد شد.پس نباید تاثیر افت قیمت نفت را تنها متوجه دولت و بودجه آن دانست."

مدرس اقتصاد دانشگاه تهران ادامه داد: " اما مدیریت شرایط می تواند تا حد زیادی آسیب کاهش در آمد های نفتی بر اقتصاد ایران را کم کند. تجربه نشان داده که همواره در مواقع بحران به شکل مناسب تری منابع خود را کنترل کردیم تا زمانی که منابع بیشتری در اختیار داشتیم. "

وی نگرانی خود از کاهش در آمد های نفتی را این گونه مطرح کرد: " از کاهش در آمد های نفتی خوشحال نیستیم اما قدر منابع خودمان در  موقع وفور ندانستیم. "

سبحانی در پایان صحبت های خود به این موضوع اشاره کرد که در شرایط کاهش درآمدهای نفتی شاید دولت نهم طرح تحول اقتصادی را به مرحله اجرا در بیاورد اما در کوتاه مدت نمی توان آن را عملی کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =