در جلسه علنی امروز یک فوریت طرح نظارت مجلس بر نمایندگان که به امضاء 58 نفر رسیده بود، مطرح شد اما رای‌گیری آن به جلسه بعدی موکول شد.

به گزارش خبرآنلاین، احمد توکلی به عنوان یکی از طراحان طرح آن را پاسخی به انتظار رهبری از مجلس عنوان کرد و گفت: مجلس از جهت نظارت و تعیین تکلیف، مافوق قوای دیگر است، چرا که نظارت مجلس نظارت عام است و مجلس می‌تواند وزیر را استیضاح کند، سوال بپرسد و بر همه دستگاه‌ها نظارت کند؛ لذا باید ساز و کاری هم برای نظارت بر خود داشته باشد.

وی با اشاره به نظام‎های پارلمانی دنیا از تجاربش در خصوص مجلس انگلیس یاد کرد و گفت: در آنجا  وقتی‎ دیدند که سطح زندگی نمایندگان به حدی بالا رفته که موجب بدبینی مردم به نمایندگان می‌شود و این بدبینی به قوه مقننه و قانون سرایت می‌کند و باعث می‌شود دموکراسی ضعیف شود، برای کنترل ثروت هر نماینده و  حتی برای اخذ هدیه از سوی آنان، قوانینی در نظر گرفته شد.

به گفته وی، با مراجعه به جامعه مشخص می‏شود که یک نوع بدبینی به کارگزاران حکومت حتی بدنه مجلس وجود دارد که رشد جمهوریت را سست می‌کند، و چون نظام، نظام جمهوری اسلامی است ممکن است بگویند اگر این ایمان است که شما دارید آن ایمان را نخواستیم. لذا برای جلوگیری از لطمه زدن به آبروی مجلس و حفظ شأن مجلس باید هر چه سریع‌تر قواعدی در این باره دیده شود.

گفتنی است افرادی همچون علی لاریجانی، علی مطهری، محمدرضا باهنر، الیاس نادران، امیدوار رضایی و ... نیز در زمره طراحان این طرح هستند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 69139

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =