قرقیزستان در آتش ناآرامی می‌سوزد و با این همه سازمان ملل و اروپایی‌ها بر برگزاری سرموقع انتخابات در این کشور اصرار دارند

قرقیزستان در آتش ناآرامی می‌سوزد و با این همه سازمان ملل و اروپایی‌ها بر برگزاری سرموقع انتخابات در این کشور اصرار دارند. رئیس دولت موقت قرقیزستان در تازه‌ترین اظهار نظر در این خصوص می‌گوید: همه‌پرسی قانون اساسی جدید این کشور در زمان مقرر یعنی 27 ژوئن برگزار می‌شود. دولت قرقیزستان هم‌چنین خواستار استرداد پسر باقی‌یف که در انگلیس بازداشت شده به اتهام تحریک خشونت‌های نژادی در جنوب کشور شده است.

رزا آتونبایوا، رئیس دولت موقت قزقیزستان در جمع خبرنگاران گفت: زمان برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی جدید ثابت است و تغییری نکرده است. حوادثی که روی داده هرگز بر عزم دولت قرقیزستان جهت برگزاری این همه‌پرسی تأثیری نمی‌گذارد.

در قانون اساسی جدید قرقیزستان، اختیارات دولت و پارلمان گسترش می‌یابد و اختیارات ریاست جمهوری کاهش می‌یابد. آتونبایوا ابراز امیدواری کرد که اوضاع امنیتی این کشور بدون نیاز به استقرار نیروهای حافظ صلح خارجی در قرقیزستان تحت کنترل درآید.

در تحولی دیگر، ماکسیم باقی‌یف، پسر کوچک قربان بیک باقی یف، رئیس‌جمهور سابق قرقیزستان در اوج بحران انسانی در کشورش در انگلیس دستگیر شد. وی در زمان روی کار بودن دولت برکنار شده پدرش در قرقیزستان وزیر اقتصاد این کشور بود. وی زمانی که اعتراضات گسترده مردمی در قرقیزستان علیه دولت برقرار بود با دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا مذاکره کرد. دولت جدید قرقیزستان ویرا متهم به سرقت میلیون‌ها دلار از بودجه دولتی کرده است. ماکسیم باقی‌یف، از سوی دولتمردان دولت موقت متهم به دخالت در ناآرامی‌ها در جنوب کشور و کمک مالی به آشوب گران است.

ادیل بایسالوف، رهبر حزب تازه تشکیل‌شده آیکول ال، از مقامات دولت انگلیس خواست ماکسیم باقی‌یف را در بازداشت نگه دارند. رهبران مجامع ازبک قرقیزستان می‌گویند صدها تن از ازبک‌ها طی 5 روز درگیری‌های نژادی که روز پنج‌شنبه در شهر اوش آغاز شد کشته شده‌اند. این درگیری‌ها که میان قرقیزها و ازبک‌ها به وقوع پیوست پس از اندکی از شهر اوش به شهرهای اطراف نیز کشیده شد.
اما خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد دست کم 200 ازبک به خاک سپرده شده‌اند. صلیب سرخ جهانی هم اعلام نمود کارکنان این سازمان شاهد دفن 100 جسد در یک گور دسته‌ جمعی بودند. آلماز بیک آتامبایف معاون نخست‌وزیر دولت موقت قرقیزستان هشدار داد ممکن است شورش‌ها در شهرهای جنوبی قرقیزستان به بیشکک پایتخت این کشور و منطقه چوی در شمال کشیده شود.
آتامبایف که در بیشکک در یک کنفرانس خبری شرکت کرده بود، خشونت‌ها در شهر اوش واقع در جنوب قرقیزستان را آشوب‌هایی از پیش تعیین شده و از پیش برنامه‌ریزی شده توصیف کرد و اظهار داشت: دولت موقت آمادگی لازم را برای مقابله با آشوب‌های احتمالی در بیشکک و چوی را داراست.
درگیری‌ها در جنوب قرقیزستان از تاریخ 10 ژوئن آغاز شد. افزایش تنش‌ها در این منطقه دولت موقت این کشور را مجبور کرد اعلام وضعیت فوق‌العاده کند و در شهرهای اوش و جلال‌آباد منع آمد و شد اعمال کند. دولت موقت هم‌چنین به سربازان اجازه داد برای آرام کردن اوضاع به سوی معترضان شلیک کند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 69209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =