۰ نفر
۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶

ایسنا نوشت:صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری ، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان دارا است به نظر کارشناسان، این صنعت از توسعه‌ای که شایستهٔ آن است برخوردار نبوده‌ که آن هم دلایلی دارد. که به تبع این وضعیت، استان ایلام نیز با وجود آثار تاریخی و پتانسیل‌های گردشگری در حوزه طبیعی آن گونه که باید رشد نداشته است.

 

دریاچه دوقلو سیاه گاو آبدانان، آبشار اما، دژ میرغلام هاشمی، غار بره‌زرد، قلعه پوراشرف، آتشکده چهارطاقی دره‌شهر، شهر باستانی ماداکتو، پل گاومیشان، تنگه بهرام چوبین، چشمه‌های آبگرم دهلران، طاق شیرین و فرهاد و .... تنها بخشی از آثار تاریخی و باستانی در استان ایلام هستند که از جاذبه‌های گردشگری ما بشمار می‌رود که علاوه بر این موارد و آثار باید نگاهی به طبیعت بکر و جنگل‌های بلوط استان نیز داشته باشیم که جاذبه‌های طبیعت‌گردی در استان ما می تواند بیش از سایر استان مورد توجه قرار گیرد.

«محمدرضا جمشیدیان» مسئول انجمن دفاتر گردشگری ایلام در میزگرد چشم‌انداز صنعت گردشگری در ایلام با بیان اینکه پتانسیل‌های خوبی در حوزه گردشگری در سطح استان داریم اما باید بیش از این، کارشناسی شوند، اظهار کرد: به عنوان مثال در حوزه گردشگری سلامت، تقاضاهای فراوانی وجود دارد که انتظار می‌رود درخواست‌ها در این حوزه با مطالعه صورت گیرد تا فرد متقاضی در این مسیر، نیمه کاره آن را رها نکند و حتی دفاتری که تقاضای گردشگری دارند نیز باید مطالعه بیشتری از این حوزه کاری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه اولین بحث ما در گردشگری، موضوع زیرساخت‌هاست، افزود: متاسفانه در ایلام وضعیت زیرساخت‌ها در حوزه گردشگری آن چنانی که باید باشد، نیست. گردشگری طبیعی در استان ایلام به نوبه خود بی‌نظیر است چرا که جنگل‌های بلوط زاگرس در محدوده استان ایلام قرار گرفته‌اند که بنا به گفته برخی گردشگران خارجی که به این مناطق سفر کرده‌اند، این جنگل‌ها رویایی هستند. افرادی از شمال کشور آمده بودند که با دیدن این جنگل‌ها بسیار شگفت زده شده و به زیبایی جنگل‌های استان ایلام اذعان داشتند.

زیرساخت‌های گردشگری ما آن گونه که باید باشند، نیست

جمشیدیان با بیان اینکه اگر ما به جای پرداختن به زیرساخت‌ در برخی از حوزه‌ها به دنبال تکمیل زیرساخت‌های گردشگری بودیم، مزایای و بازدهی بیشتری برای استان‌مان به دنبال داشت، تصریح کرد: بعضا ما به دنبال شرکت‌هایی هستیم که شاید بازدهی زمان‌بر تری داشته باشند که این مهم نیازمند پشتیبانی است و این حمایت‌ها فقط با برگزاری جلسات صرف، امکانپذیر نیست.

مسئول انجمن دفاتر گردشگری ایلام با تاکید بر اینکه باید راهکارهای بهتری برای حوزه گردشگری در استان در نظر گرفته شود، ادامه داد: حمایت‌های مالی این بخش باید مدنظر مسئولان استانی باشد، نباید این گونه باشد که اگر فردی ایده‌ای در زمینه گردشگری داشت اما از پشتوانه مالی برخوردار نبود، وارد این کار نشود. آیا کسی که سرمایه دارد ایده هم دارد؟ ما نباید این گونه با گردشگری برخورد کنیم. فقط دوست داریم گردشگر بیاید ولی نمی‌دانیم به چه نحوی وارد استان شود و از همه مهم‌تر اینکه چرا با وجود این طبیعت بکر در استان، گردشگر نداریم.

عدم وجود استراحتگاه در برخی مناطق گردشگری

وی با اشاره به اینکه در برخی از اماکن گردشگری و تفریحی ما در استان اقامتگاهی برای استراحت گردشگر در نظر گرفته نشده که اقامتی در آنجا داشته باشند، گفت: تقاضای ایجاد یک کمپ عشایری داریم که هنوز در مراحل نامه‌نگاری اداری است که در صورت احداث، شاید از بی‌نظیرترین کمپ‌های گردشگری در کشور باشد.

جمشیدیان با بیان اینکه دفاتر گردشگری ما اکثرا به دنبال مسافر زیارتی بردن به مشهد یا کربلا هستند در صورتی که گردشگر باید وارد استان شود نه اینکه از استان خروج پیدا کند، اظهار کرد: دفاتر گردشگری ما باید تورهای گردشگری وارد استان کنند کما اینکه در ایام عید می‌بینبیم که دفاتری از سایر استان‌ها تورهایی وارد ایلام می‌کنند.

زیرساخت‌های هتلداری تقویت شود

مسئول انجمن دفاتر گردشگری ایلام یادآور شد: خوشبختانه در آبدانان و دهلران چندین نقطه تحت عنوان خانه‌های بوم‌گردی تاسیس شده که نسبت به هتل‌های استان جاذبه بیشتری دارند، ما اگر بخواهیم گردشگر خارجی وارد استان کنیم باید زیرساخت‌هایمان در بخش هتلداری فراهم شوند و از پتانسیل‌های محلی در این حوزه استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه خانه‌های بوم‌گردی نباید یک خانه روستایی صرف و یا ساختمان معمولی باشند، عنوان کرد: خانه‌های بوم‌گردی در حقیقت همان خانه‌های سنتی قدیمی دارای یک سری آیتم‌ها و مشخصه‌های خاص هستند که در شهر یزد نمونه‌های آنها وجود دارد. معتقدم در خانه‌های بوم‌گردی برای پذیرایی از گردشگر باید از محصولات بومی محلی هر منطقه استفاده شود.

جمشیدیان با بیان اینکه هر گردشگر با ورودش به منطقه، می‌توان گفت که 10 شغل مستقیم ایجاد می‌کند که در هیچ رشته و شغل دیگر این گونه نیست، اضافه کرد: نظرات، دیدگاه‌ها و مشکلات حوزه گردشگری باید پیگیری شوند که این اقدام خبرگزاری ایسنا در برگزاری این میزگرد به نوبه خود قابل تقدیر است.

مسئول انجمن دفاتر گردشگری ایلام با تاکید بر اینکه دفاتر ما در شرایطی هستند که کرایه دفتر خود را به زور فراهم می‌کنند، تصریح کرد: یکی از مشکلات دفاتر بند «ب» ما این است که حج و زیارت اجازه صدور ویزا را از ما گرفته در صورتی که قانونا حق ماست، ویزا زیر نظر دفاتر بند «ب» است ولی الان اجازه نداریم.

لزوم ایجاد رغبت برای سرمایه‌گذار حوزه گردشگری در استان

وی با اشاره به اینکه غار زینگان می‌تواند از پدیده‌های بزرگ جهانی باشد چرا که الان در کشور نیز مطرح است، گفت: باید زیرساخت‌های لازم برای توسعه گردشگری در حوزه این پدیده طبیعی فراهم شود تا برای سرمایه‌گذار بخش خصوصی که تمایل به کار در این بخش دارد نیز رغبت ایجاد شود.

جمشیدیان با بیان اینکه غار «بره زرد» می‌تواند علیصدر ایلام باشد و مانند غار «قوری قلعه» در زمینه جذب طبیعت‌گردان به استان مناسب باشد، افزود: شهر تاریخی ماداکتو نمونه‌ای بی‌نظیر از آثار گردشگری در جهان است که در ژاپن نمونه‌ای از آن وجود دارد که به بهترین شکل از آن بهره‌برداری می‌شود، بزرگترین رانش زمین در دنیا در ایلام وجود دارد. این جاذبه‌ها نیازمند تبلیغ هستند تا اینکه چاپ بروشوری صورت گیرد. از همه مهم‌تر اینکه باید در نمایشگاه‌های مختلف حضور یافته و ایلام را معرفی کنیم.

تبلیغات معرفی جاذبه‌های گردشگری نباید معطوف به چاپ بروشور باشد

مسئول انجمن دفاتر گردشگری ایلام با تاکید بر اینکه گردشگری عشایری می‌تواند در مناطق زاگرس نشین حرف اول را بزند که در همین راستا احداث کمپ گردشگری عشایری را مطرح کرده‌ایم، ادامه داد: استان ایلام می‌تواند در تابستان و زمستان گردشگر داشته باشد، می‌توانیم جزء استان‌های منحصر به فرد کشور در زمینه گردشگری باشیم، معتقدم مهدی‌آباد با این شرایط به نوبه خود گردشگر جذب کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه گردشگری باید به اهلش سپرده شود، عنوان کرد: متقاضیان این حوزه باید اهلیت فنی لازم را داشته باشند تا در مسیر حرکت در این بخش بتوانند به درستی حرکت کنند.

«علی اسدی» مدیر عامل هتل زاگرس ایلام نیز در این نشست با بیان اینکه ایلام سابقه تمدنی‌ای از دیرباز دارد ولی متاسفانه به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های لازم در حوزه راه، فرودگاه و زیرساختی‌های گردشگری و ..... مغفول مانده است، اظهار کرد: مردم ایلام را می‌توان جزء با سوادترین و با انگیزه‌ترین مردم در سطح کشور دانست ولی با این وجود آمار بیکاری بالایی که داریم، این وضعیت به نوبه خود برخی از مشاغل دیگر را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.

ایلام استانی چهار فصل برای جذب گردشگر

وی افزود: استان ایلام در یکی از بهترین نقاط منطقه زاگرس قرار گرفته و به همین منظور آن را عروس زاگرس می‌نامند، دارای پتانسیل های خاصی برای گردشگری است، استانی هستیم چهار فصل که با اختلاف 20 دقیقه می‌توان از گرمسیر به سردسیرش رفت.

اسدی اضافه کرد: با توجه به اینکه صنعت گردشگری دارای گستردگی خاصی است و اگر کسی سرمایه‌گذاری کند دارای ارزش افزوده خواهد بود لذا با توجه به وجود رسانه‌های امروزی و تبادل اطلاعات، ایلام در حوزه طبیعت و تردد زائران زیارتی به ویژه در بحث اربعین جهانی شده است. چرا که گردشگرانی از استرلیا و آلمان آمده بودند که تصاویری را که از طبیعت ایلام دیده بودند از نزدیک لمس کنند.

سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری دارای ارزش افزوده است

مدیر عامل هتل زاگرس ایلام با اشاره به اینکه برخی از کشورها بخش قابل توجهی از تامین منابع مالی خود را از طریق جذب توریسم و بحث گردشگری تامین می‌کنند، تصریح کرد: ایران یکی از 10 کشور جذب گردشگر در جهان است و با توجه به ظرفیت و پتانسیل‌های موجود می‌تواند در این حوزه نقش‌آفرینی کند که این مهم باید از طریق تامین زیرساخت‌ها محقق شود و نباید فراموش کرد که همسایگی با کشور عراق از ظرفیت‌های قابل توجه ما باید باشد و لازمه آن در نظر گرفتن راهکارهای مناسب و حمایت دولت از بخش خصوصی و هتلداری است.

وی با بیان اینکه اگر بتوانیم در تامین زیرساخت‌های لازم در این بخش از جمله راه، فرودگاه، هتل، آژانس‌های هوایی و ... موفق عمل کنیم می‌توانیم مثمرثمر باشیم، عنوان کرد: متاسفانه ادارات ما به دنبال ایجاد مهمانسرا هستند و واقعا ظلمی در حق گردشگری این استان است که همین موضوع هتلداری در این استان را با مشکل مواجه کرده و برگشت سرمایه بخش هتلداری در ایلام را با چالش روبرو کرده است.

ادارات به دنبال احداث مهمانسرا نباشند

اسدی با تاکید بر اینکه مهمانسرای ادارات به معضلی برای صنعت هتلداری استان تبدیل شده و حتی هیچ‌گونه خدمات هتلی هم در این مهمانسراها ارائه نمی‌شود، گفت: انتظارات ما در بخش بیمه و مالیات باید بررسی شود چون هزینه‌های سنگینی به ما متحمل کرده است.250 هزار تومان هزینه بیمه هر کارگر در ماه است. در بحث مالیات بر ارزش افزوده نیز از ما می‌خواهند که از مشتری نگیریم ولی باید آن را محاسبه و به حساب اداره مالیاتی واریز کنیم، مالیات بر درآمد نیز برای ما مشکل ساز شده است. با تمام این تفاسیر درآمد ما به اندازه هزینه نگهداری هتل در ماه نیست. در صورتی که اگر ادارات مهمانسراها را تعطیل کنند می‌توان گفت که صنعت هتلداری در این استان جانی بگیرد.

مدیر عامل هتل زاگرس ایلام با انتقاد از اینکه چلوکبابی، کله‌پزی، رستوران و هتل‌ها همه یک اتحادیه دارند، یادآور شد: ورود اتباع عراقی به ایران از طریق مرز بین‌المللی مهران به راحتی انجام می‌شود که می‌تواند به نوبه خود ظرفیت خوبی برای گردشگری ایلام باشد ولی متاسفانه فعلا از آن بی‌بهره هستیم.

تردد زوار عراقی از مرز مهران ظرفیتی برای توسعه گردشگری است

وی با بیان اینکه در روزهای تعطیل ما هم تعطیل هستیم، ابراز کرد: روزهای پنجشنبه و جمعه برخلاف تمام دنیا ما تعطیل هستیم و این نشان می‌دهد که کار خاصی روی هتل‌های ما صورت نگرفته است، زیرساخت‌های ما در حوزه‌های مختلف از جمله گردشگری باید بازنگری شوند.

اسدی با اشاره به اینکه هتل ما سه ستاره ممتاز است، عنوان کرد: هتل از زیرساخت‌های مهمانداری و گردشگری در یک منطقه است، هتل ما اگر سرپاست به خاطر این است که بخش دولتی از ما حمایت می‌کند و گرنه بخش خصوصی نمی‌تواند در ایلام هتلداری کند.

مدیر عامل هتل زاگرس ایلام اضافه کرد: ایام عید تورهای طبیعت‌گردی داریم که از ما می‌خواهند مقصد گردشگری برایشان مشخص کنیم، اما آیا ما برنامه خاصی برای این کار داریم. زیرساخت‌های ما در مناطق گردشگری جوابگوی نیاز گردشگر خارجی نیست.

وی در پایان تاکید کرد: ارائه مجوز به افراد برای احداث رستوران در سطح شهر باید با نیازسنجی هر منطقه صورت گیرد و اهلیت فنی افراد متقاضی نیز با در نظر گرفتن شرایط خاص کنترل شود.

«عبدالمالک شنبه‌زاده» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام نیز در این نشست اظهار کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم باید بپذیریم که تمام دنیا در حال حرکت به سمت گردشگری است که دو دلیل عمده دارد، خیلی از کشورها منابع و یا بهتر بگوییم برنامه‌ریزی‌ که برای منابع درآمدی اقتصادی خود دارند معمولا یا انرژی و حامل‌های انرژی است یا کشاورزی است، منابع انرژی به ویژه نفت و گاز در حال اتمام هستند و کشاورزی هم به دلیل کمبود آب با مشکل مواجه شده لذا تمام پیش‌بینی‌ها بر این است که باید به سمت گردشگری رفت کما اینکه بسیاری از کشورهای دنیا، اقتصاد خود را با این صنعت هماهنگ کرده‌اند که از جمله می‌توان به مصر، عربستان، امارات، اسپانیا و ترکیه... اشاره کرد.

جهان در حال حرکت به سمت صنعت توریسم است

وی با بیان اینکه برخی از پیش‌بینی‌ها بر این موضوع تاکید دارد که نوع زندگی افراد به سمتی می‌رود که بیشتر فعالیت‌های آن دیجیتالی خواهند شد به عبارتی خیلی از شغل‌ها در آینده در خطر هستند و تهدید می‌شوند، گفت: با این وجود تنها کاری که رونق خواهد گرفت گردشگری است. بشر فرصت بیشتری پیدا کرده و زمینه گردشگری بیشتر مهیا خواهد شد و ما نمی‌توانیم از این مقوله جدا باشیم.

شنبه‌زاده با اشاره به اینکه چند سالی است که گردشگری در حال رونق گرفتن است، تصریح کرد: برنامه و منابع ما به سمت گردشگری آن گونه که باید نرفته است چون یک صنعت نوپاست، بعد از ادغام تقریبا 10 سال از عمرش می‌گذرد، کمبودها و موانعی در این زمینه وجود دارد. اگر تقسیم‌بندی در این بخش انجام دهیم می‌توان گفت که گردشگری تاریخی؛ طبیعی، زیارت، سلامت، همایش و در برخی از کشورها حتی گردشگری مرگ نیز وجود دارد. عناوین مختلفی برای گردشگری در حال تعریف است و وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم که ما در استان پتانسیل‌هایی دارد که می‌تواند گردشگری تاریخی، طبیعی، زیارت، جنگ و سلامت را مورد تاکید داشته باشیم.

مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام با تاکید بر اینکه در بحث زیرساخت‌ها، قبول داریم ضعیف هستیم که بخشی از آن به ضعف قوانین موجود برمی‌گردد، اظهار کرد: یعنی شما می‌توانید در جایی زیرساخت ایجاد کنید که از آن نگهداری شود. دولت که نمی‌تواند از همه زیرساخت‌ها نگهداری کند لذا باید بخش خصوصی وارد عمل شود که اگر حضور پیدا کرد ما با توان بیشتری وارد عمل خواهیم شد.

وی با بیان اینکه تاسیسات برق ما در برخی مناطق به سرقت برده می‌شود و به همین دلیل سرمایه‌گذار بخش خصوصی باید حضور داشته باشد که ما زیرساخت‌ها را تقویت کنیم، ادامه داد: سرمایه‌گذار می‌آید ولی مشکلاتی نیز پیش پیش پای او قرار می‌گیرد مثلا در یکی از جاذبه‌های گردشگری ما معارض محلی وجود دارد، هنوز درگیر کارهای حقوقی است. یا در جای دیگر سرمایه‌گذار برای یکی از مناطق ما ورود کرده که ظرفیت قایق سواری در آنجا وجود داشته حتی قایق هم خریداری کرده ولی مردم منطقه همراهی نکردند.

در نظر گرفتن اعتبار ملی و استانی برای زیرساخت زینگان

شنبه‌زاده با تاکید بر اینکه در غار زینگان مشکل آب و برق نداریم و راه آن هم طراحی شده است، افزود: امسال از هم اعتبارات استانی یک میلیارد تومان و از محل اعتبارات ملی نیز 500 میلیون تومان اعتبار برای این غار در نظر گرفته شده که امیدواریم تخصیص پیدا کند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما این است که اعتباری که مصوب می‌شود تخصیص یابد چرا که اگر اعتبارات مصوب تخصیص یابند مشکلات زیرساخت‌ها را حل خواهیم کرد، یادآور شد: در آبگرم دهلران به خوبی کار می‌شود به نحوی که حدود یک و نیم میلیارد تومان از سوی سرمایه‌گذار هزینه شده است، در راستای تامین زیرساخت‌های این پروژه، آب را فراهم کردیم و در راه و محوطه‌سازی نیز سرمایه‌گذار را کمک کردیم و امسال از محل اعتبارات ملی 300 میلیون تومان و استانی 450 میلیون تومان برای آبگرم دهلران مصوب شده تا در زیرساخت و روشنایی مسیر مابقی اقدامات نیز صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در ابراهیم‌قتال که مجتمع گردشگری داریم هم برق و هم آب را فراهم کردیم و سرمایه‌گذار مشغول کار است، افزود: دو سرمایه‌گذار برای دریاچه‌های سد یکی در تنگ کافری و دیگری در تنگه «لا‌لار» که مجوز فعالیت نیز صادر کردیم و 1 میلیارد تومان اعتبار نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

شنبه‌زاده با اشاره به اینکه در سد کنگیر نیز مجوز صادر کردیم و سرمایه‌گذار در حال فعالیت است، گفت: برای این پروژه از محل اعتبارات استانی 350 میلون تومان و اعتبارات ملی نیز 250 میلیون تومان در نظر گرفته‌ایم ولی چون منابع مالی ما محدود است در صورت استقبال سرمایه‌گذار می‌توانیم تا حد توان همکاری کنیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام با تاکید بر اینکه در بحث روستایی پتانسیل خوبی داریم، گفت: یک نگرانی که وجود دارد این است که طرح‌های هادی که در روستاها انجام شده در آن زمان طرح‌های خوبی بوده‌اند ولی یکی از کمبودهای این طرح عدم حضور نماینده میراث فرهنگی در آن جلسات بوده تا محور گردشگری هم در آن لحاظ شود.

روستا ماهیت روستایی خود را تا حدی از دست داده است

وی با بیان اینکه طرح هادی باعث شد معماری سنتی روستا از بین بروند و معماری روستا، شهری شده و حتی تغییر معیشت مردم را به همراه داشته، گفت: روستا ماهیت روستایی خود را تا حدی از دست داده است که به همین منظور ما از ابتدای امسال با بنیاد مسکن تفاهم‌نامه منعقد کردیم که خیلی از طرح‌های روستایی بازنگری شوند که به عنوان نمونه پشت قلعه آبدانان و زنجیره مجددا طرح هادی در آنها اجرا شود تا طرح‌های گردشگری در این دو روستا لحاظ شود.

شنبه‌زاده با اشاره به اینکه یک سری امکانات برای این دو روستا لحاظ می‌شود که به عنوان نمونه کارگاه‌های صنایع‌دستی برای آنها در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ای با دهیاری‌های استانداری داریم که در این دو روستا کارهای لازم به عنوان پایلوت صورت گیرد. 5 کارگاه و 4 خانه بوم‌گردی در این دو روستا شناسایی کردیم و در روستای زنجیره نیز کمپ عشایری ایجاد خواهیم کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام با تاکید بر اینکه 46 روستا جز برنامه‌های امسال سازمان مدیریت است که در بحث توسعه روستایی مورد بررسی و اقدام قرار گیرند، عنوان کرد: در سد دویرج هم مجوز صادر کردیم که البته در کنگیر و سیمره هم همین برنامه اجرا شده و هدف این است که جاذبه‌های طبیعی را بیشتر رونق دهیم .

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با دو استان عراق برای جذب گردشگر

وی با اشاره به اینکه برای طیف طبیعت‌گرد می‌توانیم تعریف و معرفی جاذبه داشته باشیم، گفت: در زمینه مرز بین‌المللی مهران هم پتانسیل خوبی داریم و در همین راستا دو تفاهم‌نامه با دو استان «واسط» و «بابل» عراق داریم که در زمینه گردشگری تبادل صورت گیرد و واقعیت این است که آنها گردشگر می‌دهند و در قبال آن گردشگر می‌خواهند. ما برای خروج فعلا مشکل داریم. خروج دست ما نیست. تفاهم‌نامه هنوز بین استانداران نهایی نشده که این مشکل حل شود.

شنبه‌زاده با بیان اینکه اگر دفاتر بند «ب» ما بتوانند با یک سهمیه خاص کار کنند تبادل گردشگری با عراق رونق خواهد گرفت، عنوان کرد: برای ورود گردشگران عراقی به استان مشکلی نداریم کما اینکه یکی از دفاتر دهلران در حال حاضر مشغول فعالیت است و از همه مهم‌تر اینکه شرکتی در مرز مهران برای ساماندهی مسافر ورودی مستقر کرده‌ایم تا انفرادی‌هایی که می‌آیند از طریق این شرکت‌ها کارشان انجام شود، برای تهیه بلیط، صرافی‌ها، معرفی به بیمارستان‌ها و ... راهنمایی می‌شوند ولی با نقطه مطلوب فاصله داریم اما برای استارت کار خیلی خوب بوده است و نیازمند همراهی سایر دستگاه‌های ذیربط هستیم.

با نقطه مطلوب در حوزه گردشگری فاصله داریم

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام، با اشاره به اینکه در مرز مهران سیم کارت گردشگری ارائه می‌کنیم که خدمات سفر در آن تعبیه شده است، اضافه کرد: آموزش مهم‌ترین موضوع در این بخش است. مباحث آموزشی در دانشگاه با عرصه عمل خیلی متفاوت هستند، آموزش شاغلین در این حوزه از اهمیت خاصی برخوردار است به نحوی که در همه حوزه‌های اداره کل سالانه اعتباری آموزش و برگزاری کلاس‌های ضمن خدمت داریم.

وی با تاکید بر اینکه آموزش گردشگری باید مستمر و مداوم باشد، ابراز کرد: از این به بعد تاسیساتی که در اختیار ماست لازمه تمدید پروانه آنها برگزاری دوره‌های آموزشی برای اعضای آن است.

آموزش‌های گردشگری باید مستمر و مداوم باشد

شنبه‌زاده خاطرنشان کرد: تخصصی کردن دفاتر بسیار حائز اهمیت است. در سال 92 تعداد 63 دفتر خدماتی بند «ب» داشتیم که برخی‌ها اصلا دفتر نداشتند لذا آنها را به 23 دفتر کاهش دادیم، متاسفانه همه آنها فقط به دنبال برگزاری تورهای زیارتی هستند.

وی با بیان اینکه متاسفانه دفاتر ما تعاملی با دفاتر سایر استان‌ها ندارند، افزود: صنف تخصصی در این بخش تشکیل دادیم، فم‌تور برگزار کردیم. مدیران دفاتر از سطح کشور را به ایلام آوردیم و نکته قابل توجه اینکه دفاتر ما نباید به میراث فرهنگی وابسته باشند بلکه ما باید به آنها وابسته باشیم.

ایلام ظرفیت تکمیل پکیج گردشگری را دارد

مدیر کل میراث فرهنگی ایلام با تاکید بر اینکه پکیج گردشگری می‌تواند در ایلام تکمیل باشد چون هم ظرفیت مناطق سردسیر و هم گرمسیری را داریم، اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده قرار است رفتینگ یا همان گردشگری ماجراجویانه رودخانه‌ای را برگزار کنیم.

شنبه‌زاده با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلات ما عدم همکاری سیستم بانکی است، گفت: راه‌اندازی کمپ عشایری می‌تواند در توسعه و رونق گردشگری مثمرثمر باشد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از عوامل عدم توسعه ما عدم تعامل بین دستگاهی در استان است، تاکید کرد: اگر بخواهیم به موانع گردشگری اشاره‌ای داشته باشیم باید به عدم تعامل بین دستگاهی، ضعف مشوق‌های سرمایه‌گذاری، ضعف فرهنگ گردشگری و ... اشاره کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام با بیان اینکه آمادگی داریم که با دفاتر، پکیج گردشگری تهیه کنیم، اضافه کرد: برای رونق در بخش گردشگری باید به سمت خانه‌های بوم‌گردی حرکت کنیم.

دکتر «غفوری‌زاده» مدرس گردشگری نیز در این میزگرد با بیان اینکه بحث گردشگری همانند یک اقیانوس است که هر چه وارد آن می‌شوید می‌بینید که چه اندازه بزرگ و با اهمیت است، اظهار کرد: معضلی که ایلام و یا گردشگری کشور دارد بحث آموزش گردشگری است.

وی با اشاره به اینکه گردشگری را در دانشگاه در حد کارشناسی و ارشد نگه داشته‌ایم، افزود: چرا این موضوع را از مدارس وارد سیستم آموزشی نکنیم؟ تا تخصصی شود. 500 رشته دانشگاهی در حوزه گردشگری در مقطع ارشد داریم و جالب اینجاست که هیچ کدام تخصصی نیست. معتقدم به عنوان اولین کار در حوزه گردشگری، می‌توانیم از آموزش شروع کنیم.

دفاتر گردشگری تخصصی کار کنند

این مدرس گردشگری با بیان اینکه تخصصی کردن دفاتر خدماتی از دیگر راهکارها است، گفت: الان دفاتر ما صرفا در حوزه زیارتی کار می‌کنند چرا نباید یک دفتر در حوزه روستا گردی باشد، دفتر دیگر طبیعت گردی و ... باید فعالیت در این حوزه تخصصی شود.

وی با تاکید بر اینکه گردشگری بعد از تخصصی شدن باید به بخش خصوصی واگذار شود، تصریح کرد: باید از پیشنهاد طرح گرفه تا آخرین مرحله، کار به دست بخش خصوصی باشد و میراث فرهنگی فقط نقش ناظر داشته باشد. نباید سایه بخش دولتی مانع کار آن شود.

غفوری‌زاده ادامه داد: متاسفانه زیرساخت‌ها در ایران مقطعی هستند، زیرساخت باید ماندگار باشد، نباید به صورت برهه‌ای کار کنیم. متاسفانه در استان ایلام برخی از ادارات کارشکنی می‌کنند و برای صدور یک مجوز موازری هم نیستند.

این مدرس دانشگاه در پایان عنوان کرد: در ایلام زیرساختی برای پذیرش گردشگر نداریم از همه مهم‌تر اینکه یکی از مشکلات عمده ما نبود زیرساخت فرهنگی در این بخش است کما اینکه هتل احداث می‌کنیم و سایر خدمات هم ارائه می‌دهیم. گردشگر پذیر نیستیم. راه حل، چاره اندیشی با همکاری خود مردم است.

 

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 692103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =