۰ نفر
۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۴

«خبرجنوب» نوشت: قاضی دادگاهی در شیراز یک پزشک معروف قلب را که در جریان عمل جراحی مرتکب قتل غیرعمد شده بود، با حکمی جایگزین، به عمل قلب زندانیان بیمار محکوم کرد.

رسيدگي به اين پرونده از مدتي قبل در دادگستري شیراز آغاز شد. ماجرا از اين قرار بود كه یک پزشک قلب در بیمارستانی حین عمل جراحی به دلیل سهل انگاری باعث مرگ یک بیمار شده بود. سهل انگاری این پزشک خانواده بیمار را مجبور به شكايت از وي کرد.
یکی از بستگان این بیمار در اينباره به قاضي گفت: از مدتها قبل یکی از بستگانمان به دلیل مشکلات قلبی در وضعیت مناسبی نبود تا اینکه به متخصص قلب مراجعه کرد و قرار شد تحت عمل جراحی قرار گیرد. پس از طی شدن روال قانونی دربیمارستان بستری شد اما حین جراحی به دلیل سهل انگاری پزشک، جان خود را از دست داد.
به دنبال اين شكايت، پزشک معروف به دادگاه احضار شد. او در همان تحقيقات اوليه اتهامش را به گردن گرفت و اعتراف كرد كه به دليل سهل انگاری، بیمار جان خود را از دست داده است. به نظر ميرسيد با پادرمياني، مشكلات این پزشک و خانواده بیمار برطرف شود. از اينرو قاضي پرونده تصميم گرفت تا با استناد به قوانين جديد قرار تعويق صدور حكم صادر كند.
در اين رابطه پزشک معروف موظف شد که 5 نفر از زندانیان زندان عادل آباد را که مشکلات قلبی دارند شناسایی و آنهایی را که نیاز به عمل جراحی داشتند بدون دریافت پول عمل کند. در این رابطه تاکنون دو نفر از زندانیان عادل آباد شیراز که مشکلات قلبی داشتند شناسایی و تحت عمل جراحی قرار گرفته اند.


حكم جايگزين يعني چه؟
زندان همواره به عنوان يكي از سنگينترين مجازاتهاي تعيين شده در قوانين هر كشور براي مقابله با افراد مجرم درنظر گرفته شده است و هدف آن هم محدوديت و دور ساختن آنان از جامعه و سلب آزادي براي تنبيه مجرمان است. اما با وجود سابقه طولاني كيفر حبس، اشكالاتي جدي بر اين نوع مجازات وارد است كه ميتوان به جرمزا بودن محيط زندان، بروز مشكلات معيشتي و اقتصادي براي خانواده مجرم و تحميل هزينههاي قابل توجه به دولت براي نگهداري از زندانيان اشاره كرد.
دراين ميان چند سالي است كه موضوع «مجازاتهاي جايگزين حبس» وارد سياستهاي كلي قضايي كشورمان و قانون مجازاتهاي اسلامي شده و تعدادي از قضات نيز براي مجرماني كه به دلايل عمدي و غيرعمدي مرتكب جرمي شده اند ولي سابقه كيفري نداشته اند احكام جايگزين صادر كرده اند. نگاهي به اين نوع احكام و همچنين دلايل قضات براي صدور چنين احكامي نشان ميدهد كه تأثير آنها بسيار بيشتر از حبس و شلاق بوده و توانسته است ضمن متنبه كردن متهم از تكرار جرم پيشگيري كند.
مجموعه فضاي حقوقي كشور طي چند سال گذشته از جنبه انساني و جامعه شناختي به سمتي رفته است كه ديگر مجازات قديمي مانند حبس و شلاق پاسخگو نيست و نميتواند در برخي از جرايم باعث متنبه شدن مجرم شود. به همين دليل مجموعه قضايي نيز به اين فكر افتاد كه چگونه ميتوان كيفرهاي بهتري صادر شود كه علاوه بر كاهش جرم، باعث متنبه شدن مجرم نيز بشود.
از سوي ديگر آموزه هاي ديني اين اختيار را به قانونگذار داده است كه مجازاتهاي جايگزين براي مجرماني كه با ناسازگاري دست به اعمال مجرمانه ميزنند صادر كند.
مجازاتهاي جايگزين از سال92 در قانون مجازاتهاي اسلامي گنجانده شد. قانون مجازاتهاي جايگزين را ميتوان به اين شكل تشبيه كرد؛ يك زماني در مورد يك بيمار نياز است با عمل جراحي و خارج كردن غده، بيماري اش درمان شود اما با پيشرفت علم پزشكي و امكاناتي مانند ليزر ديگر نيازي به عمل جراحي نيست.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 692252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =