در فاصله چند روزه تا پایان دولت یازدهم، اصلاح طلبان نگران سهم شان در کابینه بعدی هستند و تندروهای اصولگرا هم برجام را بهانه حمله به روحانی قرار داده اند.

به گزارش خبرآنلاین، روزنامه ها را یک به یک ورق زدیم تا ببینیم چه صدایی از بلندگوهای جریان های سیاسی کشور آن هم در روزهای پایانی دولت یازدهم به گوش می رسد. همه چیز حکایت از آن دارد که کشمکش ها نه تنها فروکش نکرده است بلکه بیشتر هم شده است.

جریان چپ یا همان اصلاح طلبان نگران تحقق مطالبات هستند و معتقدند اگر وعده های دولت عملی نشود اعتمادی را که امروز پشت سر خود می بینند قطعا از دست خواهد داد، از سوی دیگر طیف تندروی جریان اصولگرا هم که تنها راه موفقیت خود را یاس مردم از رقیب می داند بار دیگر خوشحال از اقدام کنگره آمریکا دائما در حال تخریب دولت یازدهم است.

رودربایستی ممنوع

 روی جلد روزنامه های اصلاح طلب تصویر عبدالله نوری خودنمایی می کند و تیترهای آن نیز در خور توجه است. وزیر کشور دولت اصلاحات در دیدار با اعضای شورای مرکزی و شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم‌پزشکی از  محدودیت های جدید دولت روحانی گفته است و نسبت به تشکیل کابینه ابراز نگرانی کرد.

او همچنین به مطالبه مردم برای شکستن حصر اشاره کرده و گفته با وجود تلاش های رقیب علاقه مردم نسبت به محصورین کم نشده است.

عبدالله نوری همینطور به تلاش جریان مخالف دولت به تخریب برجام اشاره کرد ه و گفت:هنوز به زمان تنفیذ و تحلیف نرسیده ایم شاهد فشارهای همه جانبه یی پیرامون برجام و قراردادهای خارجی هستیم. آقای روحانی هر زمان احساس کرد که برای جلب رضایت جریانی که عمدتا در تقابل با اوست و در مراکز متعدد از حوزه علمیه تا رسانه ها و بخشهای گوناگون حکومتی حضور دارند، باید ملاحظاتی را در نظر بگیرد، بلافاصله به این بیاندیشد که جامعه و بدنه ی اجتماعی که پشتیبانان واقعی او در شرایط حساس، به ویژه در انتخابات بوده اند هم، درحال نگاه کردن به او و عملکردش هستند.

تنفیذ به یادماندنی

روز 12 مرداد و مراسم تنفیذ حسن روحانی برای دومین دور ریاست جمهوری اش از موضوعاتی بود که روزنامه اعتماد و آرمان امروز به آن پرداخته بودند. اعتماد به مراسم های تنفیذ روسای جمهور قبل از مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی تا حسن روحانی اشاره می کند و می نویسد: «روز پنجشنبه و برگزاري مراسم تنفيذ مراسمي است كه از ابتداي انقلاب تكرار شده است. آن‌گونه كه ايسنا در مورد امضاي احكام روساي جمهور نوشته است، مقام معظم رهبري پيش از اين، احكام تنفيذ مرحوم آيت‌الله اكبر هاشمي‌رفسنجاني، حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي و محمود احمدي‌نژاد را براي دو دوره متوالي به امضا رسانده بودند. دوازدهم مرداد ۹۲ نيز حكم تنفيذ نخستين دوره رياست‌جمهوري حسن روحاني به امضاي ايشان رسيد. احكام تنفيذ ابوالحسن بني صدر، محمد علي رجايي و آيت‌الله خامنه‌اي (در كسوت رياست‌جمهوري) نيز به امضاي امام خميني (ره) بنيانگذار انقلاب اسلامي رسيده بود.»

بازهم تشکیل کابینه

روزنامه آرمان هم بیشترین مطلب و یادداشت را در مورد کابینه دوازدهم دارد. صادق زیباکلام در سرمقاله این روزنامه می نویسد: قصد ندارد اعلام کند که از نظر او اصلا تفاوتی ندارد که چه شخصی در کدام پست و جایگاه قرار بگیرد، این که رئیس فلان دانشگاه مهم کسی باشد که راسا به تفکیک جنسیتی در دانشگاه اقدام کند، تعدادی از اساتید را خانه‌نشین و تعدادی دانشجویان را ستاره‌دار کند، مطلوب نیست. اینکه یک نفر در حوزه مدیریتی خود و بی‌توجه به قانون تا این اندازه می‌تواند قدرتمند باشد، به دلیل ضعف است. اینکه کسی به عنوان مدیر دانشگاه می‌تواند چنین تحولاتی ایجاد کند که بازخوردهای رادیکال ایجاد کند به خاطر ضعف است. گاهی با نگاه سیاسی به کابینه نگاه می‌شود و به لحاظ سمبلیک اعلام می‌شود که اقلیت‌ها، اهل سنت و زنان باید درکابینه باشند اما به لحاظ کارایی، قوه مجریه در وضعیتی قرار دارد که فارغ از این گونه داوری‌ها و حکم‌ها حرکت می‌کند.

روزنامه اعتماد نیز در ستون نگاه روز یادداشتی تحت عنوان «الزامات حفظ سرمایه اجتماعی» به قلم احمد خرم وزیر راه دولت اصلاحات تحت منتشر می کند که در آن نوشته است: دولت براي حفظ سرمايه‌هاي اجتماعي و به خصوص ارتقاي اعتماد مردم كه در انتخابات بروز و ظهور يافت، بايد به شعارهايي كه در انتخابات داده شد، جامه عمل بپوشاند. توقعات مردم در ايام انتخابات در ميتينگ‌ها تا حدودي در قالب شعار مطرح شد. يكي از اين توقعات رفع حصر بود. مردم از آقاي رييس‌جمهور خواستند در اين زمينه فعال برخورد كند. از ديگر توقعات مردم در حوزه اقتصادي كه مي‌تواند سرمايه اجتماعي را تقويت كند، جوان‌تر كردن ميانگين سني دولت است. موضوع ديگري كه به‌شدت سرمايه اجتماعي را با مخاطره مواجه مي‌كند، مساله ركود و بيكاري است.

آخرین تلاش های زنان

مناقشه حضور زنان در کابینه دولت دوازدهم از موضوعاتی است که این روزها با اما و اگر روبه رو شده است و حتی گاهی خبر منتفی شدن وزیر ن به گوش می رسد با توجه به این موضوع اشرف بروجردی موضوع احزاب قوی زنان را مطرح می کند تا با تاسیس چنین حزبی و در اثر کار تشکیلاتی جامعه زنان بتواند سهم خود را از پست های کلان به دست بیاورد. اعتماد به نقل از اشرف بروجردی نوشت: در ايران در عرصه زنان نه توسعه‌يافته‌ايم، نه در حال توسعه هستيم. او اظهار داشت: يكي از ويژگي‌هاي اصلي كشورهاي در حال توسعه آن است كه زنان همچون آنگلا مركل، صدراعظم آلمان و مارگارت تاچر نخست‌وزير بريتانيا هر دو از طريق احزاب خود به قدرت رسيده و تبديل به مهره‌هاي سياسي جريان‌ساز و ماندگار شدند.

روزنامه شرق نیز در گزارشی با عنوان « گلایه‌های زنانه از چینش کابینه» به نشست اندیشه و قلم اشاره می کند و به مواضع زنان و گلایه های انان در مورد نادیده گرفته شدن زنان در دولت دوم روحانی می پردازد.

روزنامه آرمان امروز درگزارشی تحت عنوان « گره حضور بانوان در كابينه دوازدهم» به لزوم حضور زنان در کابینه می پردازد.

توهین کیهان و وطن امروز

روزنامه های جریان اصولگرا نیز هنوز دولت دوازدهم اغاز نکرده است توپخانه خود را با موضوع برجام به سمت پاستور نشانه رفتند، آنها در این مسیر انچنان تند رفته اند که کار از انتقاد گذشته است و به توهین و استهزا رسیده است.

روزنامه کیهان در ستون گفت و شنود برجام را به حیوانی تشبیه می کند و می نویسد: گفتم: من تا حالا فکر می‌کردم که فقط «سگ» هفت تا جان دارد! اما تازه متوجه شده‌ام که حیوان دیگری هم هست که به جای هفت تا جان، هزار تا جان دارد!

گفت: کدام حیوان؟

گفتم: «برجام»!... این حیوان فقط 2 سال است که خلق شده ولی در این 2 سال دهها بار توسط آمریکا به قتل رسیده اما هنوز نفس می‌کشد و زنده است!

گفت: زنده که نیست، دولت اصرار دارد آن را زنده نشان بدهد! چون 4 سال وقت و امکانات و سرمایه نظام را به پای آن ریخته و الان اگر اعتراف کند که این حیوان مرده است، باید پاسخگوی خسارت‌های فراوانی باشد که به ملت وارد کرده است.

روزنامه وطن امروز هم زنجیروار به تخریب دولت و برجام می پردازد و در طنزی که بی شباهت با نوشته کیهان نیست به تخریب دولت با عنوان" نقض خرکی " می پردازد. 

29216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 692293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    0 0
    ژن خوبا رو دور خودتون جمع نکنید لطفا
  • شمس تبریزی IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    0 3
    کیهان جان، این برجام مرگ مغزی شده. الان هم با دستگاه زنده است. ما فقط منتظریم تا رضایت آقای روحانی که پدر بچه است را برای اهدای اعضای آن جلب کنیم
  • بی نام A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    1 1
    کیهان و وطن امروز عمله صهیونیستها هستند . شک نکنید
  • بی نام A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    2 0
    اگر حقی باشه اول مال اصلاحات و اعتدال است