۰ نفر
۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۴

آدوبی با گسترش قلمرو فلش ، نسخه‏ای از این برنامه را ارائه می‌کند تا تمام ویدیوها و انیمیشن‏های مورد علاقه‌تان را در تلویزیون تماشا کنید

آزاده پارساپور: تقریبا 80 درصد ویدئوها و انیمیشن‏های آنلاین با استفاده از فناوری آدوبی فلش قابل دسترسی و مشاهده است. براساس چنین آماری می‏توان گفت که آدوبی فلش دنیای وب را قبضه کرده، اما گویا صفحه کوچک مانیتور برای آدوبی فلش کافی نیست.

31 فروردین، شرکت آدوبی اعلام کرد با چند شرکت تولیدکننده محصولات الکترونیکی رسما قراردادی بسته است تا تراشه‏هایی را تولید کند که بتوانند محتواهای بر پایه وب را در صفحه تلویزیون‏ها نمایش دهد. از جمله این شرکت‏های همکار با آدوبی می‏توان به اینتل، برودکام، ان.اکس.پی و اس.تی.میکروالکترونیک اشاهر کرد. البته در اعلامیه شرکت آدوبی اسامی‏شرکت‏هایی که از این محصول و خدمات استفاده خواهند کرد نیز آمده است؛ شرکت‏هایی همچون کام‌کست، دیزنی اینتراکتیو، نت‌فیلیکس، آتلانتیک رکوردز و نیویورک‌تایمز.

نخستین برنامه‏های کاربردی جدید فلش، قرار است تا سال 2010 در دستگاه‏های تلویزیون نصب و به بازار عرضه شود. هرچند که پیش از این هم برخی از ویدئوهای یوتیوب را که به صورت ویژه برای نمایش در تلویزیون کدنویسی شده بود، می‌شد در نمایشگر تلویزیونی تماشا کرد، اما فناوری جدید متفاوت‏تر و همچنین فراگیرتر خواهد بود.

البته تلویزیون تنها رسانه‏ای نیست که آدوبی به آن سرک کشیده است. این شرکت، نسخه مخصوص گوشی‏های همراه را نیز تهیه کرده که در گوشی‏های هوشمند مورد استفاده قرار می‏گیرد و کاربران می‏توانند ویدیوهای دلخواهشان را در گوشی همراهشان تماشا کنند. به نظر می‏رسد آدوبی قصد دارد تا در هر سه رسانه تصویری نمایشی وب، تلویزیون و موبایل، حرف اول را بزند.

این فناوری می‏تواند در تلویزیون‏های متصل به اینترنت، جعبه‏های ست-تاپ، نمایشگرهای بلو-ری و برخی دستگاه‏های دیجیتال دیگر مورد استفاده قرار گیرد و علاوه بر ذخیره‌سازی ویدئوهای یوتیوب، بازی‏ها، برنامه‏های تعاملی و رابط‏های گرافیکی جدیدی را برای کاربران مهیا کند؛ کاربرانی که دیگر به جای کامپیوتر، جلوی تلویزیون‏هایشان نشسته‏اند.

رقیبان آدوبی
اما آیا آدوبی رقیب قابل توجهی هم دارد؟ در میان شرکت‏های بزرگی که می‏توانند در تلویزیون‏هایشان از ریزپردازنده‏های مورد نظر آدوبی به طور گسترده استفاده کنند، جای دو غول الکترونیک خالی است. سونی و سامسونگ تلویزیون‏های خود را تحت پوشش آدوبی قرار نداده‌اند، اما این بدان معنی نیست که از فناوری عقب افتاده باشند. این دو شرکت، سرشان به فناوری ویجت یاهو گرم است. ویجت‏ها برنامه‏هایی تحت وب خاصی هستند که می‌توانند به آسانی در دستگاه‏ها و وسایل الکترونیکی جاسازی شده و امکان استفاده از محتوای وب را در نمایشگرهایی هم‌چون تلویزیون به کاربران خود ارایه دهند. شرکت یاهو که با همکاری اینتل توانسته است این فناوری را توسعه دهد، دسترسی به وب‌سایت‏هایی هم‌چون فلیکر، اخبار و پیش‌بینی وضع آب‌وهوای یاهو، روزنامه یو.اس.ای تودی، یوتیوب و ای.بی را در شبکه مخصوص خود مهیا کرده است.

اما برنامه نویسان آدوبی در تلاشند تا این ویجت‏ها را برای تلویزیون‏های نسل بعدی نیز تهیه کنند. آنوپ مورارکا، مدیر بخش راهبرد فناوری آدوبی فلش، در این‏باره می‏گوید که یاهو واقعا رقیب آدوبی نیست. او اشاره می‏کند که آدوبی و یاهو، هر دو با اینتل کار می‏کنند و فناوری فلش آدوبی نسبت به خدمات یاهو جایگاه بهتری دارد. او اضافه می‏کند که یاهو از فلش در حوزه کامپیوتری پشتیبانی می‏کند و امیدواریم که درمورد تلویزیون‏ها هم همین‌طور بشود.

مایکروسافت هم در این میان بیکار ننشسته و با پلت‌فورم سیلورلایت خود به میدان آمده است. البته تولید و عرضه این محصول تاحدی به خاطر تولیدکنندگان سخت‌افزار و برنامه‌نویسان دچار محدودیت شده، اما به گفته شرکت مایکروسافت، در عرض شش ماه گذشته که این برنامه به بازار آمده، حدود 300 میلیون دستگاه الکترونیک به جای فلش از آن استفاده کرده‌اند.

با وجود این ادعا، کارشناسان معتقدند که سیلورلایت نمی‏تواند در تسخیر سه رسانه کامپیوتر، تلویزیون و موبایل با آدوبی فلش رقابت کند و آینده روشن‏تر در انتظار فلش است.

مایکروسافت به دنبال این است که دامنه استفاده از سیلورلایت را گسترش دهد. یکی از بهترین گزینه‏ها می‏تواند بازی‏های کامپیوتری باشد. در حال حاضر ایکس.باکس 360 که 28 میلیون نفر در سراسر جهان با آن بازی می‏کنند، گزینه خوبی است تا سیلورلایت را با خود به خانه‏های علاقه‌مندان ایکس‌باکس بیاورد. هم‌چنین حرف از قراردادهای کوچک و بزرگی برای استفاده از سیلورلایت در جعبه‏های ست-تاپ به گوش می‏رسد تا امکان استفاده از راهنماهای تلویزیونی و خدمات دیگر را فراهم کند.

از سوی دیگر، دیوید وادوانی، نایب‌رییس واحد تجاری فلش در شرکت آدوبی امیدوار است که مایکروسافت به پلی استیشن3 و نینتندو بپیوندد و در ایکس‌باکس360 از فلش استفاده کند. به نظر او دور از واقعیت نیست که آنها هم در بازی خودشان از فلش استفاده کنند، چون این کار ارزش برنامه آنها را بالاتر می‏برد، اما انتخاب با خود آنهاست!

مهم، تلویزیون است
در نهایت، فرقی نمی‏کند که در این رقابت کدام‌یک جلو می‌افتند. نتیجه مشترک این است که کاربرد تلویزیون به کلی تغییر می‏کند و نسل جدیدی از این رسانه متولد می‏شود. انتظار می‏رود که طی سه سال آینده، چیزی بالغ بر 420 میلیارد محصول دیجیتالی، اعم از تلویزیون، جعبه ست-تاپ و نمایشگرهای دیگر وارد بازار شوند که قابلیت اتصال به اینترنت و پخش محتوای صوتی-تصویری آن را داشته باشند. آدوبی هم امیدوار است بتواند تا آنجا که می‏تواند فلش را در این محصولات جای دهد و شبکه خدماتی نوینی را ارائه دهد که در آن ویدیوها، برنامه‏های زنده، اخبار تعاملی، نتایج مسابقات ورزشی، مسابقات و سرگرمی ‏و اطلاعات هواشناسی از طریق شبکه به صفحه تلویزیون خانه‏ها راه یابد.

به این ترتیب، علاوه بر این‌که فیلم و سریال مورد علاقه یا اخبار شبانه خود را از طریق تلویزیون خود نگاه می‏کنید، می‏توانید از موتورهای جستجوی آنلاین، نقشه‏های آنلاین و در کل، محتواهای متنوع آنلاین بهره ببرید. البته از گوشی همراه نیز نباشد غافل شد، چراکه در سالی که گذشت، بالغ بر 40 درصد آنها از برنامه فلش مخصوص استفاده می‏کردند. هرچند از آنجایی‌که برای هر چیز باید استثنایی هم وجود داشته باشد، در این مورد هم شرکت اپل استثنای بزرگی است که تا به اینجا در لیست فلش از قلم افتاده است. اپل همچنان به فلش راه نداده و آدوبی کماکان تلاش می‏کنند تا آی‌فون اپل را هم به فلش خود مزین کنند.

کد خبر 6924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =